עוזי חיטמן בן ה־23 התעורר משנתו, הכין כוס קפה והתיישב ליד הפסנתר. בתוך דקות ספורות כבר היה לו לחן שהפך לאחד השירים הישראליים המצליחים והאהובים בעולם: "אדון עולם". זה הלחן הלא מסורתי הראשון שהצליח להשתלב בתפילות וחולל מהפכה בז'אנר האמוני. חיטמן, שגדל בבית דתי־מסורתי, היה מהראשונים ששזרו את שם האל בשירים שמיועדים לכל הקהלים. "עוזי סיפר לי שבזמן שהלחין את 'אדון עולם' הוא ראה בדמיונו את סבא שלו, סמל היהדות, כשהוא רוכב על אופניים", מספר עודד בן־חור, ששר עם חיטמן את השיר בפסטיבל הזמר החסידי 1976. "לשיר את השיר הייתה חוויה רוחנית. הקהל אימץ אותו מהרגע הראשון".

"עוזי אמר לי - בזכות השיר הזה לא ישכחו אותי אף פעם", מספר השחקן ואיש התקשורת יענקל'ה מנדל, חברו של חיטמן. "עוזי היה חנן בן ארי של דורו. מהראשונים ששילבו בין פופ לשירים דתיים. הוא כתב טקסטים על המדינה, הלחין מהמקורות, כתב לילדים ולגדולים. היה איש של כולם. אחרי הופעות היה יושב עם אנשים, מדבר איתם, מכיר אותם, מקשיב להם".

ב־52 שנות חייו הפך חיטמן לאחד מעמודי התווך של הפסקול המקומי ומהבודדים שהצליחו לחלוש ביד רמה על כל ז'אנר מוזיקלי. "בבית שבו גדלתי שמעו הכל", אמר בראיון בערוץ הראשון. "מצד אחד אבא הביא לי תקליטים של הביטלס ותקליטי אופרה איטלקיים, מצד שני גדלתי על החזנות של אבי, השירים היווניים ששמעתי ברדיו וצלילים בלקניים. אני לא יוצר של ילדים, לא יוצר של זמרים מזרחים ולא יוצר לגדולים - אני יוצר לכולם, אני ישראלי והשירים שלי ישראליים, בלי הגדרות".

אילו היה חי היום, חיטמן, שנפטר באוקטובר 2004 מהתקף לב, היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה־70. אולי היה עושה זאת במופע עם מיטב האומנים שלהם כתב. והוא כתב לכולם: מזהר ארגוב, מרגול, חיים משה ושימי תבורי ועד אריק איינשטיין ויהורם גאון.

עוזי חיטמן (צילום: יהונתן שאול)
עוזי חיטמן (צילום: יהונתן שאול)


"הבנו שיש פה משהו"

חיטמן נולד ב־9 ביוני 1952 בגבעת שמואל לניצולי השואה אברהם וחנה חיטמן. האב, שליח ציבור, שמר מצוות והתחזק עם השנים. אמו הייתה חילונית. הבית היה דתי־מסורתי ועם זאת פלורליסטי. "גדלנו בשכונה של עולים חדשים", משחזר אחיו הגדול, חיים חיטמן. "בית צנוע, שני חדרים. מולנו גרה משפחת לוי עם האחים אושיק ולוליק. בימי שישי היינו שומעים את שירת החזנות של אבא שלנו ואת שירי הלדינו של משפחת לוי. עוזי לא היה מוזיקלי כילד. הוא היה עושה מעשי קונדס שובבים. כנער היה מאוד פופולרי וחביב הבנות. עוזי היה תלמיד בינוני, שהתבלט בתחום המשחק. קיבל את התפקידים הראשיים בהצגות בית הספר. הוא גם היה ספורטאי לא רע ושיחק בקבוצת הכדורסל של מכבי רמת גן. מאוחר יותר הגיעה התשוקה למוזיקה, והיא באה מאבינו המנוח, שהחדיר בנו את אהבת המוזיקה".

חיים חיטמן (צילום: צילום פרטי)
חיים חיטמן (צילום: צילום פרטי)


כשהיה בן 11, הוריו רכשו עבורו בהפתעה את הגיטרה הראשונה. "להורים לא היה כסף לשלוח אותו ללמוד גיטרה, אז עוזי לימד את עצמו. בהמשך הוא גם לימד את עצמו לנגן על פסנתר", אומר אחיו. "מאוחר יותר, יחד עם בת זוגו אז השחקנית איריס ברנע, הוא הופיע במועדונים עם שירים שכתב והלחין. אחר כך הקים להקת קצב עם חברים וניגן על גיטרה חשמלית. בגיל 18 כתב והלחין את שירו הראשון, 'ניגונה של השכונה', על השכונה שבה גדלנו".

עוזי חיטמן כילד (צילום: באדיבות המשפחה)
עוזי חיטמן כילד (צילום: באדיבות המשפחה)

בשנת 1970 התגייס חיטמן לצבא. התחיל בקורס טיס, אך הודח כעבור שנה והצטרף לצוות הווי חטיבת הצנחנים. "כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, שלחו את עוזי ואותי, שהיה לנו פרופיל גבוה, לשרת בסיירת שריון", אומר מנדל. "אחרי תקופה שם, כשהבינו שזה לא ממש בשבילנו כי אני בדרן והוא זמר, החזירו אותנו ללהקה הצבאית שגובשה מחדש, וכל המילואים היינו ביחד. בלהקה הצבאית הוא ניגן על גיטרה, אבל עוד לא ידענו את הפוטנציאל האדיר שלו כמלחין וככותב. ואז, כשהוא השמיע לנו את 'מי ידע שכך יהיה', הבנו שיש פה משהו".

יעקב מנדל (צילום: רענן כהן)
יעקב מנדל (צילום: רענן כהן)


"מי ידע שכך יהיה", שנולד בזמן המלחמה, היה בעצם שיר מתנת השחרור של חיטמן לעצמו. הוא החל להופיע איתו במוצבים שונים, יחד עם אחד הכוכבים הגדולים של התקופה, בעז שרעבי. "כליפה, שהיה אחראי על הבידור בצה"ל, אמר לי: 'בעז, אתה עכשיו הולך לשמח את חיילי צה"ל במלחמה הקשה", משחזר שרעבי. "בצוות שלי הוא שם את עוזי חיטמן. עוזי היה ביישן, אינטליגנטי, עם חוש הומור מפה ועד הודעה חדשה. הייתה בינינו כימיה בשנייה אחת. באחד הימים ישבנו במלון ועוזי שר שורה מהשיר שלו. שמעתי את זה והאוזן המוזיקלית שלי נדלקה. ביקשתי להקליט את השיר. הייתי אז כבר מפורסם ועוזי היה עדיין אנונימי, אבל הבנתי שיושב לידי בנאדם מוכשר ברמות כפזמונאי וכמלחין. 'אתה מלחין בעצמך', הוא אמר לי, 'מה אתה צריך לחן שלי?'. עוזי הסכים, שינה את המילים כדי שהרדיו יוכל לקבל אותן ובחופשה הבאה שהייתה לי הקלטתי את השיר".

בועז שרעבי (צילום: מירי צחי)
בועז שרעבי (צילום: מירי צחי)


שיר נוסף שחיטמן כתב והצליח בתקופת המלחמה הוא "מה חשוב היום", שהלחינו אבי טולדנו, שגם ביצע, ואריה גור. "ביום השלישי למלחמת יום הכיפורים חזרתי מפריז ומשדה התעופה נסעתי לרפידים, להופיע כחוליית בידור עם דודו דותן", מספר טולדנו. "פגשתי שם את עוזי וסיפרתי לו שיש לי מנגינה חדשה אבל אני לא יודע מה לכתוב. הוא שאל: 'אתה רוצה שאנסה לכתוב את הבתים?'. אמרתי לו 'בשמחה'. תוך חצי שעה עוזי חזר עם הטקסט וכך נולד 'מה חשוב היום', שעד היום אין מופע בלעדיו".

זה היה המפגש השני של טולדנו עם חיטמן: "לפני המלחמה התקשר אליי בחור שלא הכרתי. הוא אמר שקוראים לו עוזי והוא מלחין והיה רוצה להשמיע לי כמה שירים שלו. הוא בא אליי הביתה וניגן את כל השירים, שלימים הפכו לשלאגרים. הוא אמר לי: 'הייתי שמח אם היית רוצה לשיר אותם'. הסתכלתי עליו בתדהמה. 'למה אתה רוצה שאני אשיר אותם?', שאלתי אותו, 'למה אתה לא שר אותם?'. הוא אמר לי, 'אני לא זמר, אני רק מלחין'. אמרתי לו: 'אתה טועה, השירה והקול המיוחד שלך הם חלק מהיצירה שלך'. נפרדנו בלי שלקחתי אף שיר. לא בגלל שהם לא מצאו חן בעיניי. הבנתי שהוא צריך לשיר בעצמו".

אבי טולדנו (צילום: מירי צחי)
אבי טולדנו (צילום: מירי צחי)


עם שחרורו מהצבא השתתף חיטמן במופע היווני "ערב משירי תיאודורקיס", ובמקביל הקים עם חבריו את להקת הפופולים, שאת מרבית משיריה כתב והלחין. "הייתה לנו תחרות עם כוורת, מי ייצא ראשון עם התוכנית החדשה, כי שתי הלהקות היו על משבצת דומה", מספר המוזיקאי שמוליק קובלסקי. "היינו מבלים כל הזמן ביחד. הייתה אווירה כיפית, הומור מיוחד. גם כשהתווכחנו, זה היה בכבוד ובהערכה. היינו בטוחים שאנחנו הדבר הבא, אבל לאט־לאט הכל החל להתפייד. נוצר סכסוך כספי עם האמרגן שלנו, הרגשנו שפספסנו את הרכבת והתפרקנו".

השיר "ניגונה של השכונה" שהפופולים הקליטה לראשונה, זכה להצלחה כשהזמר יזהר כהן הקליט אותו ב־1976. "הכרתי את עוזי כשהיה בצבא והפכנו לחברים קרובים", נזכר כהן. "את 'ניגונה של השכונה' הוא השמיע לי לראשונה כשהיינו בסיבוב הופעות בחו"ל. כשחזרנו לארץ, הרגשתי שאני חייב שהשיר הזה יהיה בתקליט הראשון. מי שעשה את העיבוד היה עולה חדש מרומניה, ננסי ברנדס, שהפך אותו לפנינה. אחד הרגעים היפים שהיו לי עם עוזי היה כשהוא קיבל את פרס אקו"ם על מפעל חיים, ומבין כל השירים הידועים שלו, בחר דווקא בשיר הזה ובי לבצע אותו על הבמה. שרתי לו מכל הלב. עוזי היה צנוע, איש משפחה. לא טיפוס צבעוני שמסתובב בחוגים חברתיים ומתבלט. הפרסום וההצלחה לא עלו לו לראש. הוא נשאר נאמן ואותנטי לעצמו כל הזמן, והערכים שהוא גדל איתם ליוו אותו עד יומו האחרון".

רואה אותו מולי

שיתוף פעולה בולט ומשמעותי של חיטמן היה עם הזמר שימי תבורי, ששינה את עתיד הקריירה של שניהם. "הייתי זמר חתונות בן 21, הופעתי באולמי 'שושנים' והייתי שר בביישנות כמה שירים", נזכר תבורי. "באחת החתונות שבהן הופעתי היה הפזמונאי דוד חלפון. הוא נתן לי את מספר הטלפון של עוזי ואמר לי שכדאי שניפגש. באותה תקופה הוצאתי את השיר הראשון 'הלנה', אבל כלום לא קרה איתו. הגעתי לעוזי, לבית הוריו. הוא ישב ליד הפסנתר וביקש שאשיר לו שיר. פצחתי בשיר 'הלנה' והוא אמר לי: 'וואי, וואי, וואי, אני הולך לעבוד איתך כל החיים'. התחלנו לעבוד על האלבום. השיר הראשון שעוזי כתב לי היה 'יש לי תמונה', שגם הוא לא התקבל. התאכזבנו מאוד. אבל אז הוא הלחין לי את 'לילה בלי כוכב', וזה פוצץ אותי בשוק. כשנולד בני הבכור אלירן, הוא כתב לי את 'אלירן שלי'. עוזי דחף אותי ואני דחפתי אותו. היינו חברים טובים. עד היום הוא חסר לי. בכל פעם שאני מבצע שיר שלו, אני עוצם את העיניים ורואה אותו מולי, גאה בי ואני גאה בו".

חיטמן תבורי ופיק (צילום: צילום פרטי)
חיטמן תבורי ופיק (צילום: צילום פרטי)


חיטמן כתב לתבורי מעל 40 שירים, בהם "עוד סיפור אחד של אהבה", "בלילה בחצות", "חיפשתי שירים לצאת לעולם", "הילדה בת שבע" ועוד. ההצלחה הגדולה עם תבורי הכניסה את חיטמן לז'אנר "מוזיקה ים תיכונית", הגדרה שממנה סלד, ושנתפסה אז כמוזיקת קסטות מחתרתית. "בשבילי עוזי חיטמן הוא לא בן אדם, הוא מלאך", אומר האמרגן והמפיק אשר ראובני, שניהל באותן שנים את תבורי, זהר ארגוב, חיים משה ומרגלית צנעני ועבד צמוד עם חיטמן. "הכרנו ב־1976 דרך שימי תבורי. היינו נפגשים פעם־פעמיים בשבוע לפעמים במשרד שלי ולפעמים אצלו בבית. היינו מדברים על הכל. על מוזיקה, על המצב הפוליטי, על משפחה. הוא היה שולף שירים מהמחברת ושואל לדעתי. הוא היה בשבילי אורים ותומים בנושא מוזיקה. כשעוזי הלך לעולמו, זה הרגיש כאילו קרעו לי משהו מהגוף. הוא השאיר אחריו אוקיינוס של שירים, שאותם הוא היה כותב בכתב יד. לא במחשב ולא במכונת כתיבה. אי אפשר לתאר את גודל תרומתו לתעשיית המוזיקה. והוא לא עשה את זה בשביל כסף רב, יש כאלה שאפילו לא שילמו לו".

"עוזי ואני היינו האשכנזים היחידים בז'אנר המסולסל", אומר ברנדס. "מדברים כל הזמן על הקיפוח המזרחי, אבל כשעשו אירועים וערבים לזכר זהר ארגוב, בגלל שאני אשכנזי ובגלל שעוזי אשכנזי - בחיים לא הזמינו אותנו ולא הזכירו שיש לנו חלק עצום בקריירה של זהר. בגלל שאנחנו אשכנזים הסתירו אותנו. נתנו את הנשמה שלנו ולא מזכירים אותנו. זה מאוד תסכל את עוזי והפריע לו. היינו מדברים על כך כל הזמן".

ננסי ברנדס (צילום: אלי דסה)
ננסי ברנדס (צילום: אלי דסה)

"עוזי מיזג בין המערב לבין המזרח במוזיקה, אבל לא זכה להערכה, וזה אחד הדברים שהפריעו לו מאוד", מציין ראובני. "הפריע לו שלא מתייחסים אליו כמו שמגיע לו. התקשורת נפנפה אותו בגלל שהוא כתב לזמרים המזרחים, ולא נתנו לו במה מספיקה, אבל הוא המשיך בדרך שלו מלהיט לעוד להיט".

"עוזי היה קוטר לא קטן בסופו של דבר", אומר חיים חיטמן. "למרות שהייתה לו הערכה ברחוב והוא הגדיר עצמו כזמר עם, הוא היה מקטר שהוא לא מושמע מספיק. הוא לא הבין למה שלמה ארצי זוכה ל־3,000 השמעות והוא לשלוש השמעות. אבל הוא המשיך לכתוב כל הזמן".

נכנס לנשמה, יוצא מהלב


בשנת 1984 החל חיטמן לכתוב שירים עבור זהר ארגוב, לאלבומו "כך עוברים חיי". מלבד שיר הנושא, חיטמן כתב גם את הלהיטים "מרלן", "אמריקה שלי", "כמו שיכור" ו"עד מתי אלוהיי". "זהר השמיע לי במהלך נסיעה שיר צרפתי של אנריקו מסיאס", נזכר ראובני. "הגענו לעוזי וזהר אמר לו שהוא רוצה שיר על אהבה נכזבת, שהמילה 'מרלן' תהיה בו מוטיב. כעבור יומיים עוזי שלח לנו את השיר שהפך ללהיט. אבל בעיניי השיר הגדול ביותר שעוזי כתב לזהר הוא 'עד מתי אלוהיי'. עד היום, כשאני שומע אותו, אני יושב ובוכה. השיר מבטא את זהר בצורה מושלמת. אתה יודע כמה קשה היה להקליט אותו? תפסתי את זהר, שברתי לו את מבחנת הסמים ואמרתי לו להיכנס לאולפנים להקליט. ביקשנו מהטכנאי לשים פרגוד ולהחשיך את האולפן, כדי שזהר לא יראה אף אחד. ביקשתי מזהר לשיר מהבטן, כאילו חרב עליו עולמו, שיזעק מתוך כאב. פתאום יצא לזהר קול עילאי, שמי ששומע את השיר הצמרמורת לבד באה עליו. כשזהר סיים להקליט, נכנסתי לאוטו, שמעתי את השיר ובכיתי".

שיתוף פעולה פורה נוסף היה לחיטמן עם הזמר חיים משה. זה התחיל בשלהי שנות ה־80 ונמשך עד יומו האחרון של חיטמן. שיתוף הפעולה הניב בין היתר את הלהיט הגדול של משה - "תודה". "בפעם הראשונה ששמענו את השיר של יורגוס דלארס 'אולה קלה', עוזי שר עם חיוך על הלחן 'אוי לכלה, אוי להוריה'", מספר משה. "ואז הוא אמר שיש מילה אחת שחסרה בלקסיקון הישראלי, והיא 'תודה'. משם, בכישרון רב, הוא כתב את הלהיט הענק. עד היום, 36 שנים אחרי שהשיר יצא, אני חותם איתו כל מופע".

משה נזכר בפעם הראשונה שבה פגש את חיטמן: "אני זוכר את החיוך שלו. הייתי ביישן והוא תוך חצי דקה שבר את הקרח וגרם לי להרגיש איתו הכי נוח בעולם. זה היה עוזי. חיוך כובש, קפה שחור, קצת כדורגל, בדיחות ואז מתחילים לעשות מוזיקה. אי אפשר היה שלא לאהוב אותו. אני הייתי מביא לו כמה לחנים שאהבתי, בדרך כלל יווניים, ומדי פעם גם נושאים. עוזי ידע לקרוא את המחשבות שלי וכתב בדיוק את מה שיש לי בראש, בצורה הכי מדויקת. ומעל הכל, ידע להתאים את המילים לקול, לסגנון ולטעם שלי. טבעית. השירים שכתב לי הם על־זמניים, נכנסים לנשמה ויוצאים מהלב ועד היום כיף לשיר ולשמוע אותם".

במסגרת העבודה על האלבום של משה "התמונות שבאלבום“, חיטמן היה בעיצומו של סיבוב הופעות עם "הופה היי“. "היה לו לחץ של זמנים, אבל בכל זאת קבענו להיפגש", מספר משה. "תוך כדי האזנה לחומרים, שמענו את השיר היווני 'סטאסו', שבעברית נקרא 'אהבנו'. כבר בשמיעה הראשונה של השיר, עוזי כתב את שלוש השורות הראשונות של הטקסט בעברית ואז בחיוך גדול אמר לי 'מחר בבוקר יש לך את זה', וכך היה".
עוד שיר שעליו חתומים השניים הוא שיר האליפות של מכבי חיפה בעונת 1993/4 "הנה היא עולה". חיטמן היה ירוק בנשמה, אוהד מושבע. "הוא ידע שאני אוהב כדורגל ובעצמי שחקן לא רע", אומר משה. "אז הוא חשב שאני האיש המתאים לשיר את שיר האליפות. וכשעוזי מבקש, אתה לא חושב פעמיים".

מגשים חלומות

התשוקה של חיטמן לעולם הילדים החלה באמצע שנות ה־70, עם להיטו הראשון "למה הגדולים לא לומדים מהקטנים", ששר דודו זכאי בפסטיבל שירי הילדים החמישי. בהמשך הגיעו "שירי ילדות", "רציתי שתדע" (שהוצע במקור לתבורי עבור פסטיבל שירי הילדים וכשזה דחה אותו, חיטמן הקליטו בעצמו) ו"נולדתי לשלום" (שכתב לרגל הולדת בנו הבכור בתקופת מהלכי השלום עם מצרים). במרץ 1982 השתתף בפרק הראשון של תוכנית הילדים המיתולוגית "פרפר נחמד", כאחד מצוות המנחים ונשאר שם מספר שנים. "עוזי המליץ עליי ל'פרפר נחמד'", מציינת השחקנית אפי בן־ישראל. "ככה הוא היה, היה אחד האנשים הטובים. כולו טוהר, נשמה טובה וכישרון".

עוזי חיטמן פרפר נחמד (צילום: הטלוויזיה החינוכית)
עוזי חיטמן פרפר נחמד (צילום: הטלוויזיה החינוכית)


לשיא כוכבותו הגיע חיטמן ב־1985, כשכתב והלחין את השיר "כמו צועני" לקדם־אירוויזיון. הוא הציע את השיר ליגאל בשן, שהתנה את השתתפותו בכך שהוא וחיטמן יבצעו את השיר ביחד. בחזרות צורף הכנר יונתן מילר. שלישיית כמו צועני הגיעה למקום השני בקדם ויצאה אחריו להופעות ברחבי הארץ, עם שירים שמרביתם נכתבו על ידי חיטמן ובשן, בראשם "אנחנו נשארים בארץ" ו"ארץ הצבר".

קדם אירוויזיון שנת 1985 עוזי חיטמן (צילום: מיקי בן דוד, לע''מ)
קדם אירוויזיון שנת 1985 עוזי חיטמן (צילום: מיקי בן דוד, לע''מ)


ב־1986 השלישייה קיבלה תוכנית טלוויזיה לילדים ולנוער שנקראה "הופה היי". הם הפכו לכוכבים גדולים, אבל כעבור שנתיים נפרדו דרכיהם."כשהייתי עולה חדש, הופעתי בפסטיבל שירי חנוכה ופגשתי שם לראשונה את עוזי", מספר יונתן מילר. "כש'כמו צועני' התקבל לקדם־אירוויזיון, עוזי דאג לצרף אותי אליו ואל יגאל. לא ידענו אז מה ייצא מזה. הפכנו לכוכבי ילדים מבלי שתכננו זאת. לא שיערנו שזו תהפוך להצלחה כזו גדולה. עוזי כתב שירים שמציירים את הישראליות ואת הנוסטלגיה. הוא תיאר את הארץ כמו שהייתה. אני זוכר שלפעמים היינו שומעים שירים ברדיו ולעוזי היו יוצאים תסכולים, הוא רצה להיות יותר כמו שלום חנוך ופחות התייחסו אליו כמוזיקאי רציני, אלא יותר ככוכב ילדים. זה הפריע לו".

שלישיית הופה היי יונתן מילר יגאל בשן עוזי חיטמן (צילום: ראובן קסטרו)
שלישיית הופה היי יונתן מילר יגאל בשן עוזי חיטמן (צילום: ראובן קסטרו)

במקביל לעבודה עם "הופה היי", שלוותה בתקליטים וקלטות לילדים, חיטמן המשיך לבסס עצמו ככוכב ילדים. הוא כתב שירים לפסטיגלים, הוציא קלטות וידיאו ואלבומים לילדים ובשנים 1993־1998 הגיש בערוץ 2 את התוכנית "חלום עליכם", שבמסגרתה הגשים חלומות של ילדים. "שודרנו בשעה שש בערב, שזו הייתה שעה לכל המשפחה. התוכנית תפסה מהרגע הראשון", מספרת היוצרת והבמאית דליה מבורך, במאית "חלום עליכם". "הגיעו אלינו מדי יום שקים עם אלפי מכתבים מילדים. הגשמנו אלף חלומות, ועוזי דרש להיות מעורב בכל. הוא היה עונה לרבים מהמכתבים בעצמו ודרש להתלוות לילדים בהגשמת החלומות ולחוות יחד איתם את הגשמת החלום. אם ילד רצה לצנוח - עוזי היה צונח יחד איתו. עשינו הכל: פגישה עם ראש הממשלה יצחק רבין, טיול גמלים במצרים, פגישה עם ידוענים, רכיבה על סוסים. זו הייתה תקופה אינטנסיבית. התוכנית הצליחה כי עוזי הסתכל על כל ילד בגובה העיניים".

בארץ הזאת

חיטמן הרבה לכתוב על ישראל. שירים כמו "ארץ הצבר" ו"אנחנו נשארים בארץ" ביטאו היטב את אהבתו אליה. ב־1988 הציע לירדנה ארזי את השיר "כאן", שכתב והלחין. היא דחתה את הצעתו. כעבור שנתיים הציע את השיר שוב, הפעם לאורנה ומשה דץ. השיר ומבצעיו נשלחו לתחרות האירוויזיון וחזרו עם המקום השלישי המכובד. לאירוויזיון הגיע חיטמן בלב כבד, שכן זמן קצר לפני כן, בעיצומה של מלחמת המפרץ, בית ילדותו נפגע ישירות מסקאד.

למרות ציפיותיו, אלבומיו למבוגרים ("ליצן חצר", "אורח", "מתוך תוכי" ו"שני מקומות") לא זכו להצלחה בתחנות הרדיו, לעומת השירים שכתב לאחרים כמו "עכשיו התור לאהבה" (אריק איינשטיין), "ימים של תשובה" (יהורם גאון), "הרי את מקודשת" (שלומי שבת). השיר המצליח ביותר שכתב בשנותיו האחרונות היה "לכל אחד יש", שביצעו ליאור נרקיס ושלומי שבת, שגם הלחין, אשר זכה בתואר "שיר השנה" לשנת 2000.

"למדתי להכיר אומן שהייתה עליו סטיגמה רווחת שהוא אומן של ילדים או של שירי ארץ ישראל, אבל התברר כי הוא בא קודם כל מהרוק", אומר המוזיקאי יאיר סתוי, אשר ליווה את חיטמן בהופעות ובהקלטות בשנים 1997־2004. "זה היה התסכול הגדול שלו, שלא קלטו ולא הבינו כמה הוא באמת אומן הרבה יותר מגוון ממה שחשבו. בשנתיים האחרונות הייתה לו תאווה עזה ליצירה. הוא היה ממוקד מטרה: בא לאולפן עם שירים חדשים ששיפר ושדרג. הוא רצה למתג את עצמו מחדש וקיווה שהאלבום החדש ימקם אותו ברמה שהוא רוצה ושיכירו בו כאומן פופ־רוק ישראלי, יוצר שכותב מוזיקה אישית. הוא ראה עצמו כמו פול סיימון וכמו שלום חנוך. לצערי, רק אחרי שהוא נפטר האלבום יצא וזכה להערכה".

לפני היותו מוזיקאי רב־פעלים, חיטמן היה איש משפחה. ב־1976 נישא לאיה והשניים הביאו לעולם שלושה בנים: עידו (44), עודד (42) ויואב (37). עידו הוא עורך דין העוסק בדיני זכויות יוצרים ומייצג את מיטב אומני ישראל. עודד ויואב לא הלכו בעקבות אביהם. לעומת זאת, אחייניו אוהד, ענת ותמיר חיטמן, השתלבו בתעשיית המוזיקה. "לפני שהוא היה עוזי המוזיקאי, קודם כל הוא היה אבא", אומר עידו חיטמן. "הוא היה מעורב בחיי היומיום, היה אוזן קשבת, משענת ברגעים קשים, עמוד התווך והסלע של הבית. כשהייתי ילד, הוא עבד בבית, אבל בשלב מסוים הוא הוציא את הפסנתר מהבית והחליט שהוא עושה הפרדה - כשהוא בבית הוא היה אבא לכל דבר. רק כשהיה מוציא שיר חדש היה משמיע לנו אותו ושואל לדעתנו. אבא הרגיש מוערך בגיל 50, כשקיבל פרס מפעל חיים למלחין מטעם אקו"ם. זה גיל מאוד צעיר לזכות בפרס כזה. הוא זכה לאהבה מהציבור, ובצדק. כשהוא נפטר, ההערכה אליו גברה".

עידו חיטמן (צילום: אריאל בשור)
עידו חיטמן (צילום: אריאל בשור)

בשנות חייו האחרונות היה חיטמן בתנופת עשייה. מלבד העבודה על האלבום, הוא תכנן להקים יחד עם אשר ראובני משרד לאומנים וכישרונות צעירים. הוא צילם תוכנית טלוויזיה "אדם ומלואו", ששודרה בערוץ 33 ונכנס למשטר בריאות. הוא החל בדיאטת הרזיה בשילוב תוכנית כושר גופני, שבמהלכה השיל כ־15 קילוגרמים ממשקלו. "עוזי היה חרד שמחלת הסוכרת שממנה סבל אבינו המנוח היא תורשתית", מספר חיים.

"בשיא מחלתו אבא נאלץ לעבור טיפול בדיאליזה ונקטעו שתי רגליו. עוזי ביטל אז את כל ההופעות וישב עם אבי במשך שנה שלמה וטיפל בו. זה קרע לו את הלב. אז הוא החליט ללכת לצד הקיצון: התחיל לאכול בריא ועשה ספורט בצורה קיצונית. הוא היה עושה כושר בחדר כושר וירד המון במשקל. היה נראה שחיף. הוא לא ליווה את הירידה במשקל בבדיקות כמו שצריך לעשות, וזה התחיל להשפיע עליו. כשבוע לפני שהוא נפטר, הוא אמר למזכירה שלו שהוא לא מצליח לסיים אפילו שבע דקות הליכה על ההליכון. זה היה אות שמשהו לא תקין קורה. הוא הלך לרופאה שקבעה לו תור לבדיקות כעבור שבוע. בשבת בבוקר הוא התקשר אליי והזמין אותי ואת אשתי לארוחת ערב. זה לא היה אופייני לו להזמין אותי בשבת. היינו נפגשים לרוב באמצע השבוע, אבל הוא נשמע לי כל כך מלנכולי אז הגענו. לא היה לי מושג שזו תהיה הארוחה האחרונה שלנו. כל הערב הוא התלונן על צרבות. הוא סיפר על התור לבדיקה ואמר שמפחד שיצטרך לעשות צנתור. ב־10 בלילה הוא ליווה אותי ואת אשתי החוצה, נישק וחיבק אותנו ונפרדנו לשלום. נסענו הביתה וכשהיינו באמצע הדרך איה אשתו צלצלה וקראה לנו לבוא דחוף למיון. כשהגענו לבית החולים הוא כבר לא היה".

חיטמן הותיר אחריו יותר ממאה שירים שהם חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית ומוסיפים להתנגן גם היום. לאחרונה העלה אחיינו, אוהד חיטמן, את המופע החדש "חיטמן שר חיטמן", ובו הוא מבצע את שיריו הגדולים של דודו וכן שיר חדש ("לפניך"), שדודו יצר ולא הספיק להשלימו. "עד היום יש מופעי מחווה לאבי, ואמי מוזמנת לבתי ספר ולגנים שלומדים על יצירותיו. הדברים האלה ממלאים ומרגשים אותנו", אומר עידו. "זה מרגש כי הוא נפטר לפני 18 שנה. אם יש שכר שהוא מקבל בעולם הזה על מה שהוא עשה - אלו בדיוק המופעים האלה, שמשאירים את שיריו בתודעה".