בימים שבהם כל אחד מחזיק ביד טלפון חכם, זה ברור היה שהתחום הדיגיטלי יתחיל לפרוץ, ואכן הדיגיטל פרץ אלינו עכשיו לכל הכיוונים”, אומר דדי אלופר, מייסד ומנהל אמנותי של תערוכת Tomorrow המוצגת בימים אלה במוזיאון רמת גן (עד 17 באוקטובר 2022) ומאגדת את יצירותיהם של קלוד מונה, וסילי קנדינסקי, פול סזאן, ואן גוך, גוסטב קלימט, אוברי בריגסלי, פול גוגן ואחרים בחללים ענקיים, שבהם ניתן לצפות בהן ב־360 מעלות, באמצעות טכנולוגיות הקרנה מהמתקדמות בעולם. בין היתר, ניתן לצפות ביצירות במשקפי לייזר, במשקפי VR (מציאות מדומה) או דרך מסכים אינטראקטיביים.


בשנים האחרונות יותר ויותר מוזיאונים החלו לעבור משיטת התצוגה המסורתית של יצירות אמנות התלויות על קיר לשיטות דיגיטליות כגון תצוגה בתלת־ממד, שימוש במשקפי לייזר או משקפי מציאות מדומה ועוד. לישראל התופעה הזו החלה לחלחל באפריל 2020, עם בואה ארצה של התערוכה “ואן גוך”, שסקרה את חייו ויצירתו של האמן הידוע בפלטפורמת 360 מעלות באמצעות טכנולוגיית הקרנה המלווה בצלילים, אורות וצבעים. בנובמבר האחרון נפתחה במוזיאון תל אביב התערוכה של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה שכללה שלל מיצבי מולטימדיה.

תערוכת ואן גוך (צילום: Ivanov Christine)
תערוכת ואן גוך (צילום: Ivanov Christine)


“בתערוכות מהסוג הזה יש מעבדות מחקר שבהן צוות חוקר את הווריאציות הדיגיטליות כדי להנגיש יצירות אמנות”, אומר אלופר. “בעתיד יהיו יותר ויותר תערוכות דיגיטליות. חשוב שיתקיים שילוב בין הציורים הקלאסיים ואמנות הדיגיטל. הקונספט הזה הוא פורץ דרך וחדשני, וזה מדגדג לקהל מהסיבה שאין לו מושג מה זה ומעניין אותו לדעת מה קורה שם. הקהל מצביע ברגליים, ולשמחתי אנחנו בכל יום ממלאים את המקום בתערוכת Tomorrow. גם סבים וסבתות, גם הורים וגם נכדים יכולים לחוות לראשונה את אותה החוויה ביחד וזה מה שמיוחד בתערוכה מהסוג הזה. זו חוויה לימודית קולקטיבית רחבה שלא נראתה בישראל”.


בחודש מאי האחרון נפתחה במתחם The Cube בחולון תערוכה מיצירותיה של הציירת המקסיקנית פרידה קאלו, וגם בה משתמשים בהקרנה בשיטת 360 מעלות ובהקרנות דיגיטליות מיוחדות בשילוב צלילים, ציטוטים, אורות וצבעים על פני שטח של 1,000 מ”ר. תערוכה נוספת שנפתחה לאחרונה במדעטק בחיפה היא “Klimt - כשמדע פוגש אמנות”, המציגה את יצירות האמן גוסטב קלימט וכוללת מתחם הקרנות של 360 מעלות, מתחם VR, מיצגי תלת־ממד ועוד.

KLIMT כשמדע פוגש אומנות במדעטק (צילום: Javier Naval)
KLIMT כשמדע פוגש אומנות במדעטק (צילום: Javier Naval)


“אנחנו מציגים מוצגים אמנותיים דיגיטליים במשך שנים רבות במדעטק, אבל זו הפעם הראשונה שהבאנו תערוכה שלמה שמבוססת על ציורים בני למעלה מ־100 שנה ומוצגת באופן דיגיטלי”, מסביר אמיר שור, אוצר ראשי מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון ואוצר התערוכה. “בעולם שבו יש המון גירויים טכנולוגיים, אנחנו נמשכים לחוויות שבהן התוכן מקיף אותנו מכל הכיוונים. ביצירות של קלימט יש אלמנטים של זהב, רומנטיקה, טקסטורות ואמנות יפנית. כשאתה לוקח את הציורים האלה ומכניס אותם לאנימציות והקרנות ענק, אתה מקבל פתאום פרספקטיבה שונה לגמרי על האמנות הזו. זה דור ששם דגש על אסתטיקה, ולכן יש לו סיבה להתחבר לתערוכות האלה”.


חוויה רחבה


אחד מחלוצי הקונספט בארץ הוא דודי ברקוביץ’, הבעלים של “הדרן” יזמות והפקה, אשר הפיק את התערוכה של ואן גוך, וכן אחראי על הפקת התערוכות הנוכחיות של פרידה קאלו וגוסטב קלימט בישראל. “חבר שלי הזמין אותי לטורקיה לראות תערוכה שהוא עשה של ואן גוך והתלהבתי מההקרנה של 360 מעלות”, הוא מספר. “זה לא היה פשוט להביא את זה לארץ: התערוכה של פרידה קאלו החלה במקסיקו לפני שנתיים וניהלתי מגעים רבים כדי לקבל את הזכויות ולהביא את התערוכה הזו לארץ. בעבר לא היה היצע כזה, ועכשיו זה פופולרי מאוד בעולם. האינסטגרם והטיקטוק תרמו לפופולריות של התערוכות האלה, גם בשל השיתופים הוויראליים של תוכן התערוכה וגם כי זה מצטלם יפה. בגלל שאנחנו מודעים לכוח של האינסטגרם, אנחנו בונים מתחמים יפים במיוחד כי אנחנו יודעים שהם מצטלמים טוב באינסטגרם. בנינו למשל קיר עם התמונה של פרידה קאלו מפרחים כי ידענו שהוא יהיה פקטור מרכזי בעניין”.

התערוכה של פרידה קאלו (צילום: EXHBITION HUB)
התערוכה של פרידה קאלו (צילום: EXHBITION HUB)


“התערוכות האלה מסחריות ורווחיות ומכניסות המון כסף למפיקים, הרבה יותר מאשר תערוכה רגילה במוזיאון”, טוען אוצר האמנות יהודה רחנייב ומוסיף: “תערוכה כזו מושכת כמות גדולה מאוד של קהל. זה משהו שהולך ותופס תאוצה לאחרונה והגיע לשיא בעולם ועכשיו גם בישראל, כי הבינו איך ניתן לייצר מזה רווח, מה גם שזה מרתק. אבל חשוב להסתכל על שני הצדדים של המטבע: מצד אחד אמנות ויזואלית יותר נגישה ופופולרית כיום בגלל החדשנות וההנגשה הטכנולוגית. מצד שני, אין באמת עניין באמנות עצמה אלא בצד החיצוני והוויזואלי שלה, אפקטים, גודל וכו'. אנשים הולכים לתערוכות כאלה ומצטלמים סלפי ליד העבודות בלי להבין ולהתעמק בתוכן. צריך לראות יצירה מקורית ולהרגיש אותה לעומק, וזה משהו שלא תוכל לראות בהקרנה".

מהי הסיבה שדווקא בתקופה האחרונה יש פריחה של התערוכות הדיגיטליות הללו?
שור: "בתקופה האחרונה יש צמא מאוד גדול למוזיאונים בעולם, הרבה בזכות הקורונה. מאוד פחדנו מהדבר הזה, פחדנו שקהל לא ירצה לבוא, אבל הקהל ישב בבית ורק חיכה לחזור לתערוכות. הפופולריות של הקרנות יצירות אמנות קלאסית בחללים גדולים גדלה מאוד בתקופה הזו".
ברקוביץ': "הסיבה לפריחה, בין היתר, היא שאנשים יכולים לבוא לתערוכה בלי מסיכה ובלי הגבלת קהל. בנוסף, אנשים רוצים לצאת החוצה. הקהל מצביע ברגליים".
אלופר: "אני לא חושב שאפשר היה להפיק את התערוכות האלה ללא הקורונה. זה העתיד של המוזיאונים, כפי שמגדירים אוצרי מוזיאונים ברחבי העולם. כשאתה מייצר משהו שאדם לא ראה בעולם האמנות, וזה פוגש אותו בחוויה רחבה, אז יש התרוממות רוח בקהל. זה גם מצטלם טוב, ואין ספק שהיום, אם תערוכות רוצות להצליח, הכלי שנקרא סמארטפון הוא חלק מהנוסחה בכל מקום בעולם. אנחנו מציגים את המאה ה־19 והמאה ה־20 בכלים של היום".
רחנייב: "הרבה מזה קורה בזכות הקורונה. אנשים נאלצו לשבת בבית במהלך הקורונה, ונוצרה תופעה כלל־עולמית של סיור דיגיטלי במוזיאונים, כלומר היית יכול לשבת בבית, להיכנס למוזיאון בעולם או בארץ, לטייל ולראות את העבודות בתערוכות דיגיטליות. זה לגמרי תפס גם אחר כך, וזה היווה את הבסיס למה שאנחנו רואים היום. זה שלב הכרחי שאי אפשר להתעלם ממנו. אני לא זוכר לפני שנתיים שהיה מספר כזה של תערוכות במקביל".

יאיו קוסמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
יאיו קוסמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הפתרון האידיאלי


מה דעתכם על הביקורת שיש על הצגתן של יצירות קלאסיות באמצעים דיגיטליים?
ברקוביץ': "להגיד לך שכל האנשים שבאים מאושרים? תמיד יש 10% שמתלוננים שאלה לא היצירות המקוריות, אבל אנחנו מסבירים לאנשים שזו הקדמה, וזה העולם החדש, ואלו התערוכות שלנו, והן יפות, מרשימות ומלאות תוכן. בסוף אנשים מאוד אוהבים את זה, ואנחנו רואים כמה כרטיסים אנחנו מוכרים".
שור: "יכול להיות שאנשים מהעולם הישן יגידו 'לא ככה צריך להראות אמנות'. אני לא מתווכח איתם ושכל אחד ייהנה ממה שהוא נהנה. אני אוהב את היכולת להסתכל על משיחות המכחול מקרוב, על שכבות הצבע, הגדלת הפנים על קיר עצום. כשהולכים לראות את המונה ליזה בפריז, יש שמתאכזבים כי היא מאוד קטנה ונמצאת בתוך מבנה זכוכית והיא לא נגישה, ופה אתה יכול לצלול לתוך עולם האמנות ולהרגיש אותו באופן מוחשי".
אלופר: "אמנות צריכה להיות מונגשת לכולם. וכשאני פוגש ביום 300 בני נוער, סבים והורים, אני אומר: 'וואו! יש פה הצלחה'".
נראה בעתיד יותר ויותר תערוכות מהסוג הזה בארץ?
רחנייב: "זה יתפוס וייכנס גם למוזיאונים המסורתיים כי המוזיאונים לגמרי מבינים שבשביל להביא קהל, הם צריכים לתת לאנשים עוד משהו מעבר למדריך שיסייר איתם בין התמונות. יש במוזיאונים לעתים תחושה משעממת וכבדה, וזה מה שמרחיק אנשים ממוזיאון רגיל. הפתרון האידיאלי הוא להציג את האמנות בד בבד גם בצורה דיגיטלית וגם בצורה הקלאסית ולספק לקהל את התמונה המלאה".
ברקוביץ': "יש עוד כמה תוכניות בדרך. אני לא חושב שהתערוכות האלה יתפסו לעד, אבל בוודאות שבחמש־שש השנים הקרובות נראה את התערוכות האלה מככבות בישראל בהצלחה רבה".
שור: "אני מהמר שגם שוחרי האמנות ינהרו אחרי העניין הזה כי אלו תערוכות נפלאות בצורה האסתטית שלהן".
אלופר: "אנחנו עוד לא מבינים לאן זה הולך, אבל זה בהחלט הכיוון".