פסטיבל ישראל חוזר, הפעם לא באביב כהרגלו, כי אם בסתיו ורגע לפני ראש השנה, מה-15.9 ועד ה-22.9. השנה מתחדש הפסטיבל בניהולם האמנותי של איתי מאוטנר ומיכל ואעקנין. "זו פעם ראשונה שלפסטיבל יש צוות דו ראשי, דבר המבטא את רוח התקופה ואת השינוי שאנחנו רוצים להביא לארגון ולעולם התרבות המקומי כמי שחיים בעידן של עבודה משותפת", אומר מאוטנר.

"שינוי, זה העניין. קטנטן או דרמטי, אסתטי או מהותי, תודעתי או מוחשי. זה המהלך  שאנחנו מחפשים. טיפה אחר טיפה, לאט לאט, אנחנו מבקשים שהדברים יחלחלו, יסדקו קונבנציות וישתלו זרעים של שינוי", מדגישה מיכל ואעקנין.

Sun and Sea אחת ההפקות הבינלאומיות המדוברות בעולם, והזוכה הגדולה של הביאנלה בוונציה תפתח את פסטיבל ישראל ה-61 במופע פתוח חינם לקהל  הרחב, זאת במסגרת המאמצים להנגיש את תכניו לקהלים מגוונים ורחבים.

"הפסטיבל ממקם את עצמו כפסטיבל 'יוצר' ולא רק 'אוצר'. רוב רובה של התוכנית השנה מורכב מהפקות מקור ייחודיות שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל על ידי יוצרים מרתקים-בועטים-מיוחדים שלשמחתי רואים בו בית" אומר אייל שר מנכ"ל הפסטיבל "ובמקביל  הבאנו גם אוצרות תרבותיים מהעולם שמרחיבים את ההיצע ומייצרים דיאלוג חסר גבולות בין אמניות ואמנים. אלו ימים של התרגשות אדירה". 

מינוי חדש נוסף בפסטיבל:  עו"ד ענבר נכט בתפקיד יו"ר פסטיבל ישראל.

בניגוד לפסטיבלי ישראל בעבר, שתוכניתם האמנותית התפארה בגודש  מופעים בתחומי האמנויות השונים מחול מוסיקה, אופרה, תיאטרון ועוד, השנה בחרו המנהלים האמנותיים להדק ולמרכז את הפסטיבל הן במספר ההפקות, לוחות הזמנים והלוקיישן של הפסטיבל. למעט מופע אחד בגן העצמאות, כל ההופעות יתקיימו בתיאטרון ירושלים,  תוך שימוש בחלליו השונים והמגוונים. "הכוונה להציע חווית תרבות אחרת הנובעת מהרצון להפוך את הקהל לחלק מההיגד ומהיצירה עצמה" מוסיף מאוטנר.

כאמור הפסטיבל ייפתח עם Sun and Sea אופרה פרפורמטיבית שנוגעת במשבר האקלים, יצירתן של רוגילה ברדג'וקייטה, וייבה גרייניטה ולינה לפליטה מליטא, זוכת הביאנלה בוונציה ב-2019, שהתארחה בפסטיבלים הגדולים והחשובים בעולם ומגיעה לירושלים לחמישה ימים בלבד במסגרת הפסטיבל.

המופע Sun and Sea (צילום: באדיבות האמנים, Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte at Biennale Arte 2019, Venice_ Photography_ Andrej Vasilenko)
המופע Sun and Sea (צילום: באדיבות האמנים, Rugile Barzdziukaite, Vaiva Grainyte, Lina Lapelyte at Biennale Arte 2019, Venice_ Photography_ Andrej Vasilenko)

בין מופעי הפסטיבל הנוספים: "פתרונות נוחים לחיים מאושרים", יצירתם של האמן הויזואלי תיאו מרסיה והכוריאוגרף והרקדן סטיבן מישל מצרפת. עבודת מחול פרפורמטיבית שמרכיבה ומפרקת את הייצוג של "חיי יומיום טובים יותר"  כשהפרפורמר עצמו הוא חצי אדם חצי רהיט.

מארה"ב מגיעה לפסטיבל טרילוגיית תיאטרון בוטיקית:  1000 דרכים – מפגשים עם הזר והלא מוכר"  יצירתה של להקת התיאטרון  600 Highwaymen ובהשתתפות הקהל.

בערב שיוקדש לשיתופי פעולה עם יוצרים מטורקיה תיערך חגיגה מוסיקלית טורקית ישראלית "רכבת לילה לאיזמיר" שיתקיים בגן העצמאות בירושלים, ובהשתתפות ברי סחרוף, דודו טסה, קאלבן, ג'אנסט  (טורקיה) מוראט ארטל הסולן האגדי של "באבא זולה" (טורקיה) הראל שחל והעות'מאנים ועוד. 

בתחום  יצירות המקור מוצע שפע של מופעים יחודיים ובהם " VHS  ד"ש מהעבר – פרשנות בימתית לארכיון המשפחתי" בהשתתפות קאסט נבחר: טל פרידמן, שירילי דשא, רוני קובן, רננה רז, דורון נשר, קורין קיציס, יוסי צברי ועפרי כנעני.

"מקדש העין" שמוגדר כמופע תערוכה טקס -בהובלתם של גון בן ארי ואורן פישר ובהשראת "מקדש העין" שהוקם ב-1974 כבית תפילה לעינו החסרה של משה דיין. המקדש התגלה לפני שנה בעיזבון של משפחת דיין.

ותהיה גם הילולה. כשעל בימת תיאטרון ירושלים יחגגו בהילולה חסרת גבולות בין מרקש לירושלים (מרוקו ישראל) ומתן פרשנות אישית ועכשווית של נטע אלקיים ועמית חי כהן, שייצרו בלנד בין חפלה למופע מוסיקלי קברט תיאטרון דוקומנטרי וחאמרה מודרנית. הכניסה למופע מגיל 18 ומעלה.

"קולו העדין של צליל החיוג", יצירתו של ארי טפרברג, המפגישה על הבמה  אב (אלי טפרברג) ובן (ארי טפרברג)  שמחפשים שפה משותפת. 

עומר קריגר מעלה  את "פינוי" פעולה כוריאוגרפית של צורות התנגדות. כשברחבה שבין תיאטרון ירושלים לבית הנשיא יחווה הקהל שיחזור של פינוים מהעבר. הכניסה חופשית.

מופע ישראלי יפני 水に流す "תן למים לזרום" -  שהוא טקס של מוזיקה ומחול על ציר ישראל-יפן, מציין שבעים שנים לקשרים הדיפלומטיים בין המדינות  ובהשתתפות להקת בום פאם הישראלית ומיפן: קבוצת המחול מיטובי שישי אודורי המוזיקאי יוקיהוקו יוטסוקורה  והזמרת אמי שיראסאקי. 

מיכל ועקנין ואיתי מאוטנר (צילום: יאיר מיוחס)
מיכל ועקנין ואיתי מאוטנר (צילום: יאיר מיוחס)

ואי אפשר בלי התייחסות אמנותית למלחמה באוקראינה. זה קורה עם המופע Cвобода (סבובודה) בניהולן האמנותי של  דריה גלר, דריה שולגה, ויובל אור. המאפשר מתן חשיפה לאמנים רוסים ואוקראינים בעקבות המלחמה המתמשכת, ובסיוע לאמנים המחפשים במה חדשה להשמיע את קולם בארץ.

"פסטיבל ישראל מתכנס השנה לכל אורכו אל תיאטרון ירושלים וסביבתו. האולמות, החללים והחדרים יהפכו למרכז חי ופועם של התרחשות אמנותית ויצירתית ויזמינו את הקהל להרהר מחדש על מה היא עבודת במה, מה נדרש מהם כקהל ואיך יצירה יכולה להשפיע על החיים של כולנו", מסכמת מיכל ואעקנין המנהלת האמנותית השותפה.

לאתר הפסטיבל