זאת נהייתה מסורת בתיאטרון גשר. מדי שנה, בהתקרב עונה חדשה, נהגו לכנס שם את נציגי התקשורת כדי לדווח על הרפרטואר הצפוי, גם להתפאר על ההישגים שהיו ופה ושם אף להלין על קשיי התקציב, שלא פעם איימו על קיומו של תיאטרון האיכות היפואי.

מראש היה ברור, שמסיבת העיתונאים אשר תוכננה להיום, תהיה שונה מכל קודמותיה. "נשארנו בלי האבא", אומרת לנה קריינדלין, 60, המנכ"לית התוססת של גשר ורומזת להיעדרו של הבמאי יבגני אריה, שהקים ב-90' את גשר וניהל את התיאטרון אמנותית לפי חזונו המובהק.

אריה הלך לעולמו בינואר השנה בגיל 74. "זה היה קשה ולגמרי בלתי צפוי", סחה קריינדלין בעצב. "היו לנו מלא-מלא תוכניות, שנחתכו באופן פתאומי. הדבר קרה לנו, כשסוף-סוף יצאנו מהמשבר של הקורונה וקיווינו לחזור לחיים נורמליים. חזרנו, אך לצערנו הרב בלעדיו".

לנה קריינדלין, מנכלית תיאטרון גשר (צילום: דניאל קמינסקי)
לנה קריינדלין, מנכלית תיאטרון גשר (צילום: דניאל קמינסקי)

והרפרטואר?

"השתדלנו שיהיה כמה שיותר מגוון, כולל נגיעה בחומרים שאף אחד לא נגע בהם ואם נגעו בהם, אז לתת להם צורה חדשה, תוך כדי שיתוף במאים צעירים לצד במאים מפורסמים שיבואו מחו"ל כדי לביים אצלנו, כולל כאלה שמלחמת רוסיה-אוקראינה השאירה אותם בלי תעסוקה".

הראשון מביניהם הינו הבמאי הנודע רימאס טומינאס, המביים את הצגת "אנה קרנינה" על-פי טולסטוי. "הוא ליטאי, אך ניהל שנים במוסקבה את התיאטרון על שם וכטנגוב", מספרת קריינדלין. "עשר שנים היינו איתו במשא ומתן כדי שיביים אצלנו, כולל הפקות משותפות, אבל זה לא הסתדר, כי אף פעם לא היה לו זמן. עכשיו, לאחר שפוטר בגין מחאותיו נגד פלישת רוסיה לאוקראינה, הוא יכול היה לבוא אלינו".

תאטרון גשר (צילום: ישעיה פיינברג)
תאטרון גשר (צילום: ישעיה פיינברג)

בהצגה צפויה לככב אפרת בן-צור, שמאז המעבר של יבגניה דודינה להבימה ביססה ללא עוררין את מעמדה כגברת הראשונה הצברית של גשר. "אני מאוד שמחה על כך כי אפרת היא שחקנית אדירה ומגיע לה להיות במעמד הזה", משתבחת המנכ"לית. ברם, כשהיא נשאלת מי יככב מול בן-צור בתפקיד אלכסיי ורונסקי, מאהבה ההורס של אנה קרנינה, היא עוברת לדיפלומטיה. "עוד לא סגרנו סופית ולכן, לא אגלה לך", קריינדלין משאירה אותנו במתח.

העלאת ההצגה הזאת נועדה לייצג את השורשים הרוסיים שלכם?

"ההצגה הזאת אמורה יותר לבטא את האהבה שלנו לקלאסיקה ואת הסקרנות לגבי מה שיעשה בה הבמאי טומינאס, שכבר עשה המון קלאסיקות על הבמות".

כמקדמה להצגות עונת 2022-2023 תעלה עוד החודש בגשר הצגת "חומות של תקווה", על-פי רב המכר של סטיבן קינג, בבימוי נעם שמואל, שביים בגשר בהצלחה רבה עיבודים ל"רודף העפיפונים" ול"אלף שמשות זוהרות", ספרי הלהיט של חאלד חוסייני. "כשהוא הציע לנו להעלות את 'חומות של תקווה', הסכמנו מיד לאחר שעמדנו על כך, שהוא יודע להעביר את הספרות אל הבמה", מעידה קריינדלין.

תפקיד הבנקאי שנשלח לכלא לאחר שהואשם ברצח הכפול של אשתו והמאהב שלה הוא גדול תפקידיו של אורי יניב מאז שהצטרף לגשר לפני 16 שנה. "אורי הוא השחקן הכי נאמן והכי מסור, שתמיד אפשר לסמוך עליו, שיביא משהו אנושי וכיפי", מצל"שת אותו המנכ"לית שלו.

בגזרה אחרת נמשך הרומן בין גשר לבין דויד גרוסמן, שהחל לפני 17 שנה עם הצגת "מומיק" ואחריו בהצגת "נופל מחוץ לזמן". בעונה הקרובה תועלה גרסה בימתית לרומן החדש למדי שלו, "איתי החיים משחק הרבה" וזאת בשיתוף פעולה ראשון (שהתבקש זה מכבר) בין גשר להבימה ובבימוי חנן שניר. בן-צור תככב גם כאן.

תאטרון גשר (צילום: ישעיה פיינברג)
תאטרון גשר (צילום: ישעיה פיינברג)

גרסה בימתית מועלית מיולי גם בהשראת ספריו של יובל נח הררי, בהצגת "(ר)אבולוציה", שאמורה להיות סאטירה עתידנית, הבוחנת את האתגרים שמציבה הקדמה. הבמאי אילן רונן, בעבודת הבימוי הראשונה  שלו בגשר, ביים את המחזה שכתבה בגרמניה בתו, יעל רונן, עם השחקן דימיטרי שאד. 

ספר נוסף שיוצג בגשר, והפעם לילדים, הוא "פו הדב", הפנינה הספרותית העל-זמנית של א.א. מילן,  בתרגומו ובעיבודו של רועי חן, מחזאי הבית של התיאטרון. הבכורה - בחנוכה 2023.

גשר גם יציג את "אל תסתכל לאחור", עיבוד של חן ל"אורידיקה", מחזהו של ז'אן אנוי, בעקבות הקלאסיקה "אורפאוס ואורידיקה". ההצגה תועלה לראשונה ברוסית בדצמבר על-ידי שחקני גשר הוותיקים יחד עם שחקנים שהגיעו לא מכבר מזירת הקרבות באוקראינה. במרץ תועלה הגרסה העברית של ההצגה עם אותם שחקנים. אגב, קבוצה אחרת של שחקנים, שהגיעה מסנט-פטרסבורג, תעלה הפקה שתיקרא  "הקברט השלישי", מופע בשש שפות.

מאיר שלו, שגשר העלה לפני 11 שנה הצגה יפהפייה על-פי ספרו "יונה ונער", בבימויו של אריה, נרתם לראשונה לכתוב מחזה, שייקרא "אצלנו במערה" ויבוים בידי הבמאי הצעיר כפיר אפשטיין. מדובר בסאטירה תנ"כית, שבה יקיצו אבות ואמהות האומה ממקום קבורתם במערת המכפלה ויבואו חשבון זה עם זה. הבכורה - במאי 2023. בגשר מצפים בהתרגשות למחזה.

ולבסוף, תיאטרון גשר יצדיע למקום הציורי שבו הוא פועל מ-90' בהפקה "איפה יפו". המחזה, מאת ובבימוי נטע ויינר, נבחר לייצג את גשר בפרויקט בינלאומי של האיחוד האירופי שבה תהיה נציגות לשבע מדינות.