לראשונה אי־פעם בישראל מוצגת בימים אלה תערוכת אומנות באתר ארכיאולוגי פעיל ותת־קרקעי, בסמוך לאבני היסוד של הכותל המערבי בירושלים.

תגלית ארכיאולוגית בת 1,200 שנה התגלתה בנגב - כך תוכלו לבקר בה

תערוכת הקרמיקה "ארטיאולוגיה: עוצמת קדומים בצורות עכשוויות" של האומנית הישראלית־קנדית ניקול קורנברג־יעקובוביץ' פתוחה גם היום (חמישי) ומחר בגן הארכיאולוגי, והיא ממוקמת כשישה מטרים מתחת לפני הקרקע. הכניסה אליה נעשית מאתר עיר דוד, דרך חללי הרחובות החפורים ותעלות הניקוז של ירושלים מימי בית שני שנבנו לפני אלפי שנים.

התערוכה התת קרקעית ליד יסודות הכותל (צילום: אריק סולטן)
התערוכה התת קרקעית ליד יסודות הכותל (צילום: אריק סולטן)

את התערוכה אוצרת ד"ר עירית ציפר, ארכיאולוגית והיסטוריונית של האומנות העתיקה, ובה כלי חרס השואבים השראה מאומנות הקרמיקה העתיקה של ארץ ישראל מתקופות מצרים ועד יוון בתקופת הברונזה. עם עשרות הפריטים המוצגים בתערוכה נמנים אגרטלים, צלחות, דיסקיות וכן טביעה של חותם גלילי.

סגנונה של קורנברג־יעקובוביץ' מושפע ממחקריה על כלי חרס מצריים, יווניים, רומאיים וארץ ישראליים מתקופת הברונזה, והיא הציגה במקומות רבים כמו בקנדה ובאיטליה.

היא מסבירה: "כלי חרס שימשו בעבר לצורכי חיינו - לאגירת מים ואחסון מזון, להובלה בים וביבשה, להטמנת מטבעות ותכשיטים ולהגנה על מגילות. האתר הזה מזכיר לנו שגם מה שמוצג פה היום יהפוך יום אחד לממצא ארכיאולוגי".

ראש מחוז ירושלים ברשות העתיקות ד"ר יובל ברוך מוסיף: "אנו גאים לארח בחלל המיוחד הזה את תערוכת הקרמיקה, במרחב שהיה חלק ממערכת המים של ירושלים לפני כ־2,700 שנה. זאת הפעם הראשונה שאנו מציגים תערוכת אומנות עכשווית באתר ארכיאולוגי פעיל בירושלים, ואנו מקווים שגם לא האחרונה. הדיאלוג הזה בין עבר להווה הוא לא רק נחלתם של ארכיאולוגים אלא רלוונטי לכלל האוכלוסייה, וזה מה שאנחנו מנסים לקדם”.

מייסד ומנהל הביאנלה בירושלים רמי עוזרי מסכם: "אומנות בירושלים היא תמיד תלוית מקום. כל מקום בעיר נושא עמו מאות ואלפי שנות היסטוריה ומסורות, לטוב ולרע. אני שמח על ההזדמנות המדהימה הזאת לחבר את יצירות הקרמיקה הייחודיות של ניקול יחד עם יסודות המבנה העתיק והחשוב ביותר בחלק זה של העולם. החיבור הזה קסום גם מבחינה אסתטית וגם מבחינה סמלית".