בימים קשים אלו של מלחמה עקובה מדם, אינספור פצועים והרוגים, עם מיליוני אנשים ההופכים למהגרים בעל כורחם וחווים שוב משטר מדכא ודורסני - טראומת ההגירה מהדהדת בקול גדול. "חוזר לרוסיה" הינו מופע תיאטרון שרחוק מהמיינסטרים המקובל בתיאטראות ומתקיים במיקום מפתיע (בר-מסעדה רוסית).

המופע מתחיל כחגיגה רוסית, אך אט אט מקבל טוויסט ועובר לחשוף את הקושי שבהגירה ובמשברי הזהות הנלווים לה. המופע, אותו כתבה, ביימה ועיבדה ירדן גלבוע (בן זוגה יאן קוגן הוא אחד ממשתתפיה), נוגע עמוקות בפצע הפתוח של העלייה מרוסיה, שממאן להיסגר גם כעבור יותר מ-30 שנה ומקבל משנה תוקף על רקע המלחמה העקובה מדם שמתרחשת בימים אלה באוקראינה. כמו כן, משתתפת במופע אליונה אלימובה, שחקנית בעלת שם מאוקראינה ופליטת מלחמה בעצמה.

"חוזר לרוסיה" מתרחש, כאמור, בבר-מסעדה רוסית בלב תל אביב ׁובו הקהל נהנה ממופע ריקודים סלוניים, ממוזיקה חיה, אוכל ושותה מהמטבח הרוסי וגם בסופו של דבר מתרגש עד כדי דמעות מטראומות ההגירה יחד עם השחקנים ששופכים הכל על הבמה. המופע כולו מוקדש למלחמה באוקראינה.

מופע התיאטרון ''חוזר לרוסיה'' (צילום: איליה פרימאן)
מופע התיאטרון ''חוזר לרוסיה'' (צילום: איליה פרימאן)

ירדן גלבוע הינה בוגרת לימודי משחק ובימוי בבית הספר לאומנויות הבמה “סופי מוסקוביץ”, את הכשרתה המעשית והמקצועית המשיכה לרכוש בעשור האחרון כשחקנית יוצרת ב”אנסמבל עיתים” של כלת פרס ישראל רינה ירושלמי. יצירותיה העצמאיות עלו בישראל בתיאטרון הקאמרי, תיאטרון צוותא, תיאטרון תמונע, תיאטרון יפו ועוד. יצירתה העצמאית האחרונה FREEDOM OF SPEECHLESS עלתה כשיתוף פעולה ישראלי-שוויצרי והוצגה ברחבי שוויץ וברלין.

"אני נולדתי כאן, בן זוגי יאן  קוגן היגר ארצה מבריה"מ בשנות ה-90, אנחנו כבר עשר שנים יחד וראיתי כל הזמן כמה הוא מנסה להסתיר את ה'רוסיות', הוא לא דיבר מילה על העבר שלו שם, הוא לא הסכים לדבר מילה ברוסית, הוא אימץ את האנגלית כשפת אם, ונמנע מכל קשר או סממן רוסי. זיהיתי את עצמי בו. בבושה וברצון שלו להחביא את עצמו ומשם נולד הרעיון למופע".

"בשנים האחרונות, כשכתבנו יחד את המופע 'חוזר לרוסיה', יאן לאט לאט פתח את תיבת הפנדורה, התחיל לשמוע ולשיר מוזיקה ברוסית, החל לתרגם בהצלחה ספרות רוסית, וכתב איתי את הטקסטים למופע מתוך החוויות האישיות שלו ושל השחקנים הנוספים במופע: לנה פרייפלד, יורי קזנצב וולד פסחוביץ. הוא הפסיק להתבייש במי שהוא".

''חוזר לרוסיה'' (צילום: איליה פרימאן)
''חוזר לרוסיה'' (צילום: איליה פרימאן)

"באפריל 2022, ממש כשעלינו עם המופע, נולדה לנו בת והענקנו לה את השם ראיי (גן עדן ברוסית). במהלך כל החזרות היא הייתה בבטן. יום אחרי שנולדה הייתה הצגה, ויאן יצא ישר מבית החולים להופיע וחזר אלינו בחזרה. עכשיו, אולי הוא יסכים לדבר איתה גם ברוסית.

"מבחינתי, כבימאית ויוצרת המופע 'חוזר לרוסיה', מדובר בערב גאווה במי שאת, אתה, כאדם. נקודה. אז אנחנו נחגוג נוסטלגיה לרוסיה שהייתה, ונציג טקסטים של דוסטוייבסקי וצ'כוב ופלטונוב שאפשר וצריך להתגאות בהם וליהנות מהקסם שלהם, וגם ניגע במלחמה הארורה שמתרחשת עכשיו שם, יחד עם השחקנית האוקראינית פליטת המלחמה אלונה אלימובה. כל זה קורה בבר מסעדה רוסי בלב תל אביב, כשלקהל מוגשים דג מלוח, נקניקים, קוויאר ואלכוהול. גם הקהל מוזמן לרקוד ולפזז לצלילי מוזיקה חיה של שירים רוסיים,  כי זה לא משהו להתבייש בו. נהפוך הוא - להתגאות".