בעלות של תיקוף כרטיס נסיעה: נפתחה תערוכת התחבורה הציבורית בישראל

התערוכה "תחבורה בתנועה" שמוצגת בתחנת ארלוזורוב של הרכבת הקלה בתל אביב נעה לאורכה של היסטוריית התחבורה הציבורית בישראל, מקו הרכבת הראשון ב־1892 ועד הרכבות והאוטובוסים החשמליים הכי עכשוויים

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
נסיעת בכורה של הרכבת. צולם בתחנת ת"א צפון בשנת 1949
נסיעת בכורה של הרכבת. צולם בתחנת ת"א צפון בשנת 1949 | צילום: לע"מ
3
גלריה
תחנת אגד הראשונה בתל אביב בשדרות רוטשילד בשנת 1934
תחנת אגד הראשונה בתל אביב בשדרות רוטשילד בשנת 1934 | צילום: ארכיון אגד

"התערוכה מגוללת את סיפורה של התחבורה הציבורית בישראל לאורך יותר מ־130 שנה, מהתקופה העותמאנית ועד רכבות ואוטובוסים חשמליים של ימינו, שהם חלק מהמהפכה הירוקה", אומרת לוטרינגר. "בתמונות שמוצגות אפשר להיחשף לתמורות הרבות שעברה התחבורה הציבורית, השוזרת בתוכה את סיפור המדינה ואת ההתפתחות הטכנולוגית העצומה. צריך לזכור שבתחילת דרכה של התחבורה הציבורית בארץ לא היו כמעט מכוניות פרטיות לאנשים. האוטובוסים והרכבות היו אמצעי התחבורה העיקריים. הם גם תרמו להתפתחות הכלכלה והמסחר והיו חיוניים לבניית האומה".

ב־1892 נחנך קו הרכבת הראשון, בין יפו לירושלים. "אחר כך הטורקים בנו את הרכבת החיג'אזית, מסילה שעברה בין דמשק לערב הסעודית", האוצרת מתארת. "למסילה היו שלוחות, שאחת מהן עברה בעמק יזרעאל, לכיוון חיפה, ונקראה 'רכבת העמק'. בהמשך הניח הממשל הבריטי מסילות ברזל חדשות ופיתח את הרכבת. כשקמה המדינה ב־1948 קמה גם 'רכבת ישראל'. אז החלו לפתח את המסילות וגם להחליף את קטרי הקיטור המיושנים בקטרי דיזל".

כרטיסייה לקו תל אביב-עזה
כרטיסייה לקו תל אביב-עזה | צילום: ארכיון רכבת ישראל

בין התמונות ההיסטוריות שבתערוכה - תמונה של כרטיסיית רכבת בקו תל אביב־עזה. "את מסילת הברזל לעזה הניחו הבריטים", לוטרינגר מזכירה. "לאחר קום המדינה הקו הפסיק לפעול, ואחרי מלחמת ששת הימים הוא חזר לפעילות. בתחילה הוא היה בשימוש הצבא, אבל בשנת 1972 נפתח לנסיעות של אזרחים בקו עזה־אשקלון־תל אביב. נסעו בו בעיקר פועלים עזתים רבים שעבדו בישראל. במלחמת יום כיפור הקו חדל להתקיים".

תגיות:
תחבורה ציבורית
/
אגד
/
תערוכה
/
הרכבת הקלה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף