האמן שהגיע עם יצירותיו לגלריות נחשבות כשהוא מתעמת עם פצעי העבר

את המיצב הראשון בחייו יצר האמן ישראל קבלה בגיל 15, בצריף האסבסט של סבתו במושב, מחפצים ישנים שהיא אגרה. מהנושא המזרחי־אשכנזי הוא התעייף. "פער שקשה לתקן"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין
3
גלריה

"אני חושב שאנחנו - אמנים פלסטיים, משוררים, שחקנים, מוזיקאים - נוגעים כל הזמן באותו נושא, מחטטים באותו הפצע. יש לנו רק נושא אחד שמעסיק אותנו ומתוכו מפציעים רעיונות או תת־נושאים אחרים. אני שב ומתעמת כל הזמן עם סיפור אחד, אבל ״תוקף״ אותו ממקומות חדשים. הניסיון, הגיל והחוויות משנות אותנו, אבל הבערה היא אותה בערה".

"אני חושב שבתור אמן פלסטי אני פועל מתוך השפה. המון פעמים יש מילה או שם תואר שמטרידים אותי ונכפים עלי ביצירה. זה יכול להיות "תמר״, ״שחור״, ״אבא״ או כמו שאמרתי קודם - ״פצע״. לאחרונה העיסוק שלי בכתם או בפצע שעל פני הציור תופס מקום ניכר בעבודה. לאקאן אומר שהכתם שעל התמונה הוא חלק ממנה; קפה שנשפך על צילום של כלה בדיוק על השמלה מכתים את השמלה - כדימוי. אז אני לאחרונה נעזר בכתמיות האגבית בציור ומנסה להפוך אותה לדימוי בעל משמעות. המושג חיטוט גם פעיל מאוד ביצירה שלי וגם העיסוק בשכבות. לפעמים אני חוזר גם לעבודות ישנות ומחיה אותן או חופר בהן מחדש".

"הכתמים זה החיים. לפעמים אנחנו לובשים בגדי חג ויוצאים מבושמים מהבית ומחרבנת עלינו יונה. אהבות כושלות, אירועים טרגיים לא מתוכננים. כל החיים כתמים. האמנות היא גאולה. מאז שאני מכיר את עצמי אני סובל מייסורי לידה: יש לי בערך פעם בשבוע כאבים בזרועות שהדבר היחיד שמחליש או עוצר אותם זה ציור או עבודה בסטודיו, כשאני על הרצפה, מתמסר לאיווי הגדול הזה. אני יכול לעמוד ולטפטף צבע ומבחינתי זאת מדיטציה".

קבלה היה מאותם ילדים שסימנו אותם כמוכשרים. אבל גם כזה שהיה קצת מופרע, מאלה שאומרים שהם בעלי פוטנציאל לא ממומש. בהיותו כזה, הוא נפלט כמעט מכל מסגרת אפשרית ובגיל 15 הוא החליט שמספיק. הוא לא הולך יותר לבית הספר ומעדיף להעביר את ימיו אצל סבתו במושב בן זכאי.

"היא עלתה לארץ מבנגאזי, לוב, בגיל צעיר יחסית כשהיא חסרת כל", מספר קבלה, "ככה היא וסבא שלי הגיעו למושב להפריח את השממה והקימו משק חקלאי עם חממות. סבא נפטר בגיל נורא צעיר בתאונת דרכים ולא הכרנו אותו. היא הייתה אמורה לתפקד כאמא ולדאוג ל־12 ילדים ולמשק. כנראה שמתוך המחסור התפתחה אצלה אובססיה לאגירה.

"מאחורי הבית שבו חיה היה צריף בטון ואסבסט שהיה בעצם הבית הראשון שלהם. בתור נער סקרן הדבר היחיד שעניין אותי היה להיכנס לשם ולמיין. היא הייתה אוגרת הכל בחביות פלסטיק כחולות ענקיות - מחבלים לכביסה ועד לדפים, מספרי קודש וגולות ועד לבגדים ישנים ומרופטים - הייתי עושה שם מעין 'סידורים', 'אינסטליישן', מה שהיום ממש נראה לי כמו 'מיצב'. לפעמים את הסידורים האלה הייתי גם רושם, מתעד ומעתיק על ניירות שהייתי מוצא בין המשקופים של הצריף. הסידורים וההצבות האלה היו מתקיימים בדרך כלל בלילה, כמו טקסים סודיים. זה היה מהפנט אותי ומרגיע וגם מעורר את הדימיון והמחשבה. זה בעצם היה המפגש האמיתי שלי עם האמנות".

עבודות של קבלה מתוך התערוכה "תיקונים". צילום: גלי גורוביץ'
עבודות של קבלה מתוך התערוכה "תיקונים". צילום: גלי גורוביץ' | עבודות של קבלה מתוך התערוכה "תיקונים". צילום: גלי גורוביץ'

"בעיקר עלו בי זיכרונות: הידיים של סבתא שלי המתבקעות ממאמץ ועבודה, יבשות, פצועות, מסובבות גרגרי סולת על הנאפה, מולידות לתוך קערת פלסטיק ענקית פתיתי שלג שבבטן היו נהפכים לענני קוסקוס. האוכל שלה היה הרפואה שלי והיום פרגמנטים ממנו נמצאים אצלי בעבודה.

"אני בטוח שאם הייתי נולד למשפחה אחרת, הייתי אמן אחר. כמו שיהיה גם מדויק להגיד שמעולם לא עסקתי ב'דימוי' המשפחה בעבודות שלי. אבל המשפחה שלי נוכחת בכל העבודות. ובעיקר הטראומה. העבודה נולדת אצלי מתוך הטראומה - פעם כפרקטיקה תרפויטית ופעם כהרסנית".

"האמנות היא הטראומה בהתגלמותה הפלסטית וגם המטפלת הגדולה, היצירה גם מולידה חרדה וזה שלח אותי בשנה האחרונה למפגש עוצמתי עם הפסיכואנליזה. מאז שאני מדבר כמה פעמים בשבוע על הספה של הפסיכולוג, אני גם מצייר הרבה יותר. פעם התקיעות בגרון מעודף המילים ותחושת המחנק סגרו לי את הברזים היצירתיים. יכולתי לשבת ימים בסטודיו ולהביט אל התקרה. לא ירד כלום מהתקרה ולא מהשמיים. הייתי במסע של חזרה בתשובה והתקרבות אל המקורות היהודיים. ככל שהתקרבתי אל הדתיות הממוסדת, הרבנית, הרגשתי איך אני מתרחק מאלוהים. כי האלוהות שלי מקורה בחומר, בשפה, בצורה, בתנועת העולם, בטבע, ולא בספרי מוסר והתנדנדות עם ציבור במניין. אולי הטראומה הזאת של הבית היא מה שמניע אותי אל החיים של היצירה".

"לקחתי מהיהדות דברים מסוימים מאוד כמו הייחוד של הדברים, הקשר של השפה אל הגוף. להתעטף בטלית או להיקשר בתפילין זה מסוג הדברים שתמיד הכי דיברו אלי. אני איש של חפצים, של פרקטיקה. והרבה פעמים אני חייב להיעזר בכלי או חפץ כדי להתקיים, כמו אובייקט מעבר שהולך איתי. המכחול הוא שרביט שפותח דלתות ומחולל קסמים ומהפיכות".

נפטרה חסרת כל וקל על מיטת סוכנות. הזמרת היהודייה-מרוקאית זוהרה אלפסיה. צילום: פנחס עמר
נפטרה חסרת כל וקל על מיטת סוכנות. הזמרת היהודייה-מרוקאית זוהרה אלפסיה. צילום: פנחס עמר | נפטרה חסרת כל וקל על מיטת סוכנות. הזמרת היהודייה-מרוקאית זוהרה אלפסיה. צילום: פנחס עמר

"כמו האביב הערבי וכמו היציאה באוהלים לרוטשילד במחאת הדיור, הפייסבוק והרשתות החברתיות מאפשרות לכל בעל מקלדת להביע דעה. הפנתרים השחורים לא יכלו להגיע לכל בית והפייסבוק - כן. חלק מהמעוררים של כל זה בטוחים ששירה עשתה את זה וזה לא נכון. השירה כן הגיעה לעיתון 'הארץ', אבל בלי הפייסבוק זה היה נשאר שם עם ארבע־חמש תגובות. מה שכן, דור ה־y שואל ומדבר וככל הנראה לא הייתה אפשרות להימנע מהנושא העדתי. שינוי לא יקרה ולא קרה. נפתחה קצת מודעות. בדיוק כמו המודעות למטרוסקסואלים של תחילת שנות האלפיים. שנה־שנתיים כולם עשו לייזר וסידרו גבות ועכשיו שוב כולם כמו קופים עם זקן. מדובר באופנות. גם במחאה יש אופנות. כרגע הטרנד החם הוא טבעונות מזרחית עם זקן. עד שנפתור את הבעיה הערבית, הכיבוש, מצוקות העולים מאתיופיה, שום דבר לא ישתנה באמת".

"רוב המזרחים הם לאו דווקא ימנים, למרות שההגמון רוצה לתאר אותם כך. כשיש פיגוע מיד רצים לצלם סוחרים בשוק התקווה כי שם יש מזרחים, שהסלילו לשם. ו'כעס מזרחי אותנטי' מצטלם יפה.

"אחת הסיבות שהרבה מזרחים מגדירים את עצמם כימנים או כשונאי ערבים היא שוב הניסיון של מפא״י ודומיהם לטשטש את הזהויות של היהודים מארצות ערב. הרי בן־גוריון היה סוג של משיח ואותו משיח אסר לדבר בערבית וללבוש מלבושים מסורתיים מארצות ערב. ההגמון היה חכם והוציא למתקפה בערבים את מי שהיו הכי דומים להם. כשהייתי בכיתה ו׳ היה פיגוע וכשחזרתי מההפסקה אחת הילדות קפצה על השולחן בקריאות מוות לערבים. חזרתי הביתה מבויש ואמרתי לאמא שלי 'סבתא מדברת ערבית, היא לובשת מטפחת, אנחנו ערבים'. היא הכחישה. אמרה לי 'מה פתאום ערבים? אנחנו יהודים'. וככה הזהות שלי התחילה להתגבש. זה היה רגע מכונן בהבנה שלי כילד, שאני לא שייך. ואם שייך אז לא שווה".

תגיות:
אמנות
/
אשכנזים ומזרחים
/
ועדת ביטון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף