רבים מאיתנו מנווטים את החיים מתוך אמונה שאנו בוחרים באופן מודע מה שאנו רוצים ומקבלים החלטות על סמך מודעות זו. עם זאת, זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת. רוב הבחירות שלנו נובעות ממקום לא מודע, במיוחד כשמדובר במערכות יחסים. הוכחה לכך היא שכל אלו אשר נמצאים במערכות יחסים רעילות, מתעללות או לא בריאות, לעתים קרובות בוחרים עדיין להישאר. אף אדם רציונלי לא יחליט במודע להישאר במצב שמזיק לו.

בסופ"ש הזוגות, גם החיבורים הבטוחים ביותר עלולים להתערער | חתונה ממבט ראשון

אז מה מניע אותנו להישאר במערכות יחסים כאלה? התשובה טמונה במשיכה הטבועה בנו לריפוי. בואו נסתכל מקרוב על הזוגות, כל אחד עם הדינמיקה הייחודית שלו ושפות האהבה שלו, כדי להבין טוב יותר את המושג הזה.

עינב ורז הם דוגמה לשידוך מושלם על פניו. הם חולקים קצב דומה, תכונות אופי, חוש הומור וגישה לחיים. הם גם שואפים להבין זה את שפות האהבה של זה, הכוללות מילים, מגע וביטחון. עינב משתוקקת למגע כשהיא זקוקה לחיזוקים, ואילו רז זקוק למילים לתחושת ביטחון.

לנועם ומשה, כמו גם למור ושניר, יש שפות אהבה מנוגדות. נועם ושניר מעדיפים לפתור את הבעיות בשקט, להימנע משיחות, מהתמודדות לא נעימה, מעימותים ומדברים שעלולים לפגוע. מצד שני, משה ומור מאמינים בתקשורת פתוחה ובשיחה על כל דבר, גם אם הוא כואב או לא פתור.

יואנה ותומר הם זוג מסקרן ששפת האהבה שלו סובבת סביב התגרויות ותחרותיות. הם מתגרים, מאתגרים ומעוררים זה את זה, תוך שימוש בהומור ומיניות כדי לחזק את הקשר ביניהם וליצור בו ביטחון.

טל ורון, זוג מהמם, הם משלימים זה את זה בדרכים שונות. שפת האהבה של רון נוטה למגע ולהתנהגות טבעית, ואילו טל דורשת חיזוקים וודאות. שניהם מוצאים ביטחון במטרות החיים המשותפות שלהם, מה שמקרב אותם זה לזה.

מערכת היחסים של מור ושניר, בין אם הם נשארים יחד ובין אם לא, מציעה ריפוי אישי עמוק לכל אחד מהם. מור לומדת להתאפק ולהישאר במקום גם בזמנים מאתגרים, שיעור חשוב בשליטה עצמית וסבלנות. המשימה של שניר היא לצאת מאזור הנוחות שלו ולאמץ את האנרגיה התוססת שמור מביא למערכת היחסים שלהם.

גלעד, הפסיכולוג, מנסה לנער את שניר משאננותו על ידי הדגשת ההתרגשות והתשוקה שמור מוסיפה לחייהם. אמנם עדיין לא ברור אם מאמציו של גלעד יצליחו, אך נותר רק לקוות לטוב הן עבור מור והן עבור שניר.

חן ויוסי, זוג מתוק, מוצאים קלילות, פאן ונחמה זה בטיפול ובתמיכה של זה. יוסי מעריך את דאגתה של חן לשלומו ואת קבלתה את האני האמיתי שלו. חן מצידה מוצאת את הקשב והחוכמה של יוסי מרגיעים, ומאפשרים לה להיות גלויה לגבי הרצונות והגבולות שלה. מערכת היחסים ביניהם מגלמת איזון של עומק, קלילות והומור.

טל מ"חתונה ממבט ראשון" על התחושות כלפי רון שוורץ (באדיבות קשת 12) (צילום :באדיבות קשת 12)

רותם ורונן

לבסוף, נראה כי מערכת היחסים של רותם ורונן הופכת רעילה יותר ויותר עם כל יום שעובר. שני האנשים מגיעים ממקום של כאב עמוק ומחפשים ריפוי באמצעות השותפות שלהם. עם זאת, ניסיונם לרפא פגום, שכן הם מצפים מהאחר לתקן את פצעיהם.

הצורך של רותם בביטחון בא לידי ביטוי ברצון שלה להבנה, תמיכה ושליטה. בעוד היא טוענת שהיא רוצה שרונן ישתף אותה ברגשותיו, היא הופכת לעתים קרובות למתגוננת ותוקפנית, כשהוא עושה זאת. 

רונן, לעומת זאת, מחפש בת זוג שתאפשר לו להיות להיות הוא ולעיתים אפילו מעט ילדי, ובו במן גם תנהל ותכוון אותו. נשים דומיננטיות עושות לו את זה, אך יש הבדל בין ניהול לשלטנות. עם זאת, הוא מתקשה לעמוד על שלו ולעמוד על צרכיו מול הביקורת והדרישות של רותם.

גם רותם וגם רונן זקוקים לסביבה תומכת שתאפשר להם צמיחה וריפוי אישיים. למרבה הצער, מצבם הנוכחי רק מחריף את חוסר הביטחון שלהם ומנציח מעגל של מאבקי כוח ורעילות. רותם שיתפה פעם שהיא מרגישה שהיא הולכת לאיבוד במערכת היחסים שלה. כדי להבין באמת את מצבה, עלינו להעמיק בילדותה שלה, ברקע המשפחתי שלה, וכיצד כל זה משחק תפקיד בחייה. 

רותם ורונן (צילום: צילום מסך: קשת 12)
רותם ורונן (צילום: צילום מסך: קשת 12)

כאשר שני אנשים חולקים פצעים רגשיים וטראומות דומות, ריפוי אחד של השני יכול להיות מאתגר, ולעתים קרובות להוביל לאכזבה. אז מה אנחנו יכולים ללמוד ממערכות היחסים שלנו? ראשית, עלינו להכיר בצלקות הרגשיות שלנו ולהבין מדוע אנו מחפשים אהבה ותיקוף. זה חיוני כדי לקבוע אם מה שאנחנו חושבים שירפא אותנו הוא באמת נכון או פשוט רצון לא מציאותי.

שנית, לפני הכניסה למערכת יחסים, כל אחד צריך להעריך מה הוא מביא לשולחן – הן את ההיבט החיובי והן את המאתגר. מודעות למאבקים שלנו היא חיונית, אבל אנחנו לא צריכים לצפות מבן הזוג שלנו לקבל אותם באופן אוטומטי ולטפל בהם. לפעמים, נושאים אלה עשויים להיות יותר מדי עבור האדם השני לשאת.

לסיכום, מערכות יחסים יכולות לשמש זרז רב עוצמה לריפוי וצמיחה אישית. עם זאת, חשוב להכיר בכך שריפוי אמיתי אינו יכול להיות תלוי אך ורק באדם אחר. זה דורש מודעות עצמית, אהבה עצמית, ונכונות להתמודד עם הפחדים וחוסר הביטחון שלנו. רק אז נוכל לטפח שותפויות בריאות ומזינות שמרוממות ומעצימות אותנו במסע שלנו לאהבה.

אם טיפול בחששות אלה הוא חיוני לפני התחייבות למערכת יחסים, חשוב באותה מידה לחפש צמיחה אישית וטיפול. בכך אנו מניחים את היסודות לשותפות חזקה, בונה ואוהבת מלאה באושר. בסופו של דבר, מודעות לצרכים הרגשיים שלנו ועבודה על צמיחה אישית יכולים להוביל למערכות יחסים מספקות ומוצלחות יותר.