עשרות רבות של ספרים ודוחות נכתבו וניתחו את תפקוד הצבא במלחמת יום כיפור. רק חיל האוויר הצליח לחמוק מהעין הבוחנת והמבקרת. מפקדים בכירים לשעבר בחיל האוויר ואנשי מקצוע טוענים בסרט חדש: נעשו טעויות קשות במלחמה. היה הרבה מה לבדוק ולשפר.

משפט ידוע אצלנו אומר שבישראל דבר לא עובד כהלכה מלבד חיל האוויר ובג"ץ. בנושא בג"ץ מיותר להרחיב - בעלי העניין מכל הצדדים מטפלים בו באופן יסודי בימים אלה. הסרט “חיל האוויר ביום כיפור", שיצר לוי זיני, בהפקת דוק.סרטים, מלמד שגם בחיל האוויר יש צרות. שדווקא החיל, בבת עינו של העם, חמק מבדיקה לאחר מלחמת יום כיפור, בדיקה שלנוכח תפקודו במלחמה היה ראוי לה בהחלט.

חיל האוויר, כמעט למן הקמתו, היה ממלכה נפרדת. אחד הדוחפים לסטטוס השונה היה מפקדו לשעבר עזר ויצמן ז"ל, שגם סיפר על כך בספרו “לך שמיים, לך ארץ". ככזה סיגל לעצמו החיל תרבות ניהול קפדנית ושונה מזו של הצבא “הירוק" המשלומפר, ששיאה, עד היום, הוא בשיטת התחקיר. כל אירוע, אם באימוני קרב אוויר, אם בהתחככות פגוש קומנדקר אל פגוש קומנדקר על האדמה, נחקר בקפדנות, ומסקנות נרשמות לטובת העתיד.

ואף על פי כן למלחמת יום כיפור חיל האוויר לא היה מוכן. “הטיל כופף את כנף המטוס", אומר המשפט הידוע. על אף האבידות הכבדות במלחמת ההתשה נכנס חיל האוויר למלחמת יום כיפור ללא פתרון מבצעי לסוללות הטילים המצריות והסוריות שפגעו קשות ביכולתו לתפקד והסבו לו אבידות שעלו בחייהם של טייסים ושל קרוב למאה מטוסים.

והיו ההחלטות המבצעיות השגויות בדרג הגבוה ביותר. לטובת הכנת הסרט ראיין זיני מפקדי חיל האוויר לשעבר וטייסים שהשתתפו בקרבות. מי שסופג שם את עיקר האש הוא מפקד חיל האוויר במלחמה האלוף בני פלד ז"ל. פלד ביקש להנחית מכה מקדימה ואף הורה לחמש את כל חיל האוויר לקראת הפצצה כזו, אלא שנחסם בידי הדרג המדיני שהיה כבול בידי הבטחת ראש הממשלה דאז גולדה מאיר שישראל לא תהיה הראשונה שתפתח באש. כשהתברר מעבר לכל ספק שמלחמה עומדת לפרוץ ומטוסי סוריה ומצרים יתקפו את ישראל, הורה פלד להחליף את החימוש על המטוסים לקראת קרבות אוויר. אלא שהחלפת חימוש למאות מטוסים נמשכה בין שעתיים לשלוש, וכשחדרו מטוסי מצרים וסוריה לתוך ישראל, חשש פלד שמטרתם היא בסיסי חיל האוויר והורה לכל חיל האוויר - שהיה טעון בתחמושת לא מתאימה לקרבות אוויר - להמריא לשמיים בבת אחת. חלפו שעות יקרות של התארגנות מחדש עד שחיל האוויר יכול היה להביא תועלת כלשהי לכוחות שנכתשו על הקרקע.

גם בגזרה הצפונית נרשמה תקלת ענק, כשכוח מטוסים גדול נשלח להתקפה משמעותית עם מפות לא מתאימות, בלי לדעת כלל היכן המטרות שאותן הוא אמור להשמיד. שוב בני פלד עמד מאחורי הפקודה, וכמו שמספרים מי שהיו פקודיו באותם ימים, פלד היה צנטרליסט שלא נהג להאזין להצעות/הערות/השגות על החלטותיו.

פלד ז"ל כמובן איננו נמצא שם כדי לענות על הטענות הקשות המופנות נגדו. ברמה המקצועית פתר החיל את בעיית הטילים, ועדות לכך היא במלחמת לבנון הראשונה, שבה חיסל במכה אחת את כל מערך הטילים הסורי. בניגוד לחילות הירוקים שעל אודותיהם נכתבו מחקרים ודוחות רבים, אם הייתה הפקת לקחים בחיל האוויר בנושא קבלת ההחלטות ברמת הפיקוד העליון, אין תיעוד לכך, ובכך למעשה עוסק הסרט. איכשהו, אחרי מלחמת יום כיפור, חיל האוויר כולו הפך לחמקן.

לראות או לוותר: לא כל יום רואים מפקדי חיל האוויר נבוכים. חובה לראות.