"אני עוסקת באיפור כבר כמעט 20 שנה. למדתי בירין שחף ועבדתי כאן, אבל די מהר טסתי לארצות הברית, כדי להגשים חלום ילדות וללמוד איפור בלוס אנג'לס". כך מספרת ליאת שיינין (39), המאפרת של "ארץ נהדרת" 14 שנה מיום לידתה לאוויר העולם. "למדתי לתעודת מאסטר באיפור, החל מאיפור ביוטי טבעי עד לתוספות פרותטיקה (תוספות שיניים ופה) מורכבות, היא מספרת.



"לאורך השנים עבדתי במאות הפקות באופרה הישראלית, הפקות אופנה, קליפים, סדרות, פיצ'רים, פרסומות, תוכניות טלוויזיה ויישומים נוספים של הסוואה, תוך התמחות באפקטים מיוחדים באיפור, עיצוב ובניית דמויות. אני בעלת סטודיו לאפקטים מיוחדים באיפור, שבו אני מעצבת ומכינה פרוטטיקה, פנים וגוף ושיניים".





איך התגלגלת לתחום האיפור?
"במקרה שלי היה לי ברור, מאז ומתמיד, שארצה להיות מאפרת כשאגדל. מגיל חמש בערך ריתקו אותי איפור ואפקטים בסרטים. כל חיי ציירתי ופיסלתי, ובגיל 13 כבר איפרתי איפורים מורכבים יחסית, שלא היו מביישים אותי אפילו היום. היה לי חלום ילדות לטוס וללמוד איפור בהוליווד, ובסוף הגשמתי אותו. להיות מאפרת זה חלק ממני, ולא הייתי יכולה בלעדיו".

איך הגעת ל"ארץ נהדרת"?
"הגעתי ל'ארץ נהדרת' בעונה הראשונה, אחרי שחזרתי מהלימודים בארצות הברית. 'ארץ נהדרת' זאת הפקה אינטנסיבית מאוד שהכל משתנה בה מרגע לרגע. קשה לקחת עוד פרויקטים במהלך העונה, אבל אני עובדת גם בהפקות אחרות במהלך השנה. ולמרות שאני מוכרת כמאפרת דמויות ואפקטים, אני עדיין אוהבת מאוד גם איפורי ביוטי ואוהבת לאפר כלות".

ספרי קצת על העבודה ב"ארץ נהדרת".
"יש שרשרת שלבים, עד שזה מגיע ליום הצילום עצמו. עשרות אנשים מעורבים בכל התהליך. חשוב לציין את מחלקת ההלבשה שלנו, וכמובן, את פאות רבקה זהבי. הפאות מהוות חלק מאוד חשוב בבניית הדמות, ואני מבלה איתן ימים ארוכים. יש דמויות בצילומי החוץ שלפעמים מלוות את כל העונה. ויש את האולפן, שם הדמויות הן בעיקר חיקויים. בצילומי החוץ חלק מהדמויות נבנות בתחילת העונה, חלק נבנות תוך כדי, חלק בשטח, חלק בסטודיו הפרטי שלי, שם אני מעצבת ומכינה תוספות פנים ושיניים. יש לי יציקות פנים ושיניים של כל השחקנים.

המאפרת ליאת שיינין. צילום: אפרת מיכאלי


יש דמויות בהן יש לי יותר חופש פעולה, ולפעמים השחקנים, הבמאי, מולי (שגב, מפיק התוכנית. ר"ז) או הכותבים באים עם רעיון מגובש למראה של הדמות. באולפן צורת העבודה קצת שונה. אני מקבלת רשימת דמויות לחיקוי, בדרך כלל בצהרי היום לפני צילום התוכנית. אז אני יושבת עם תמונות וסרטונים של כל דמות, ומחליטה למי צריך להדביק תוספות פנים, קרחת, שיניים, אוזניים, וגבות. בוחרת ומסדרת פאות, והכל בלחץ זמנים מטורף. למחרת, מוקדם בבוקר, הכל כבר צריך להיות מוכן. אבל למעשה עד לרגע האחרון אני לא יודעת בדיוק איך הדמות תצא. אין זמן לניסוי וטעייה. אני מחלקת את האיפורים השונים בין צוות המאפרות המדהימות שלנו, מיכל אפרתי, משכית קורן, הילה אלקיים, דנה נינה ראובן ואורית צדיק, ועוברת איתן על הדגשים לכל איפור".

האם את אמורה לדעת את זהות הקומיקאי שיגלם את הדמות, או שזה לא חשוב לך?

"זה מאוד חשוב. אני לא יכולה להתחיל לעבוד, לפני שאני יודעת את זה. לכל שחקן מבנה וגודל ראש שונים, וזה קריטי לבחירת הפאה המתאימה. אני מוכרחה לדעת איזה תוספות פנים או שיניים אני צריכה להכין, בהתאם לדמיון השחקן לדמות שהוא מגלם. אני מחפשת את הדבר שהכי מאפיין את הדמות, ולהדגיש אותו. אם זאת תסרוקת מאוד מסוימת או אביזר בולט, שיניים, אפילו שומה".

החבר'ה של "ארץ נהדרת" עדיין מצליחים להצחיק אותך?
"כן, הם עדיין מצחיקים אותי. מאוד. הם מוכשרים בטירוף. אחרי כל כך הרבה שנים ביחד, כבר יש לנו בדיחות פרטיות משלנו. הכישרון והמקצועיות של השחקנים והכותבים עדיין מדהימים אותי כל פעם מחדש. לפעמים יש ימים ממש קשים, אבל עדיין, כשאני מאפרת, אני כל כך נכנסת לזה ונהנית מהאיפור עצמו, שאני שוכחת הכל מסביב".