המתח העדתי בישראל היה קיים מאז הקמת המדינה, בעקבות אפליה כנגד יוצאי עדות המזרח בעבר, ועל פי טענותיהם של רבים - עד היום. אחד לכמה שנים, סדרה, סרט או תוכנית ריאליטי מעוררות מחדש את "השד העדתי" ושואלות שאלות חשובות בנוגע לחברה בה אנו חיים.

לפני עשור עונתה הראשונה של תוכנית המציאות "האח הגדול" ועוררה את הדיון העדתי בעקבות המתח בין המתמודדים שפרה קורנפלד ויוסי ועינב בובליל שהוביל למלחמת תרבויות של ממש בין תומכי שני המחנות. הסדרה הדוקומנטרית "השד העדתי" של אמנון לוי עוררה גם היא דיון נרחב בנושא האפליה בחברה המודרנית בישראל, והסדרה "ערסים ופרחות - האליטות החדשות" של הבמאי רון כחלילי, העוסקת באפליה כלפי מזרחיים בישראל העלתה דיון ברמה החברתית בין השאר בתפיסות בסיסיות כמו התייחסות לאנשים כאל "ערסים" והגזענות המושרשת בכך.

היום (שני) עולה ב"רשת 13", סדרת טלוויזיה בת ארבעה פרקים הנושאת את השם "סאלח פה זה ארץ ישראל" ומתבססת על סרט שזכה ב"פרס פורום היוצרים" על הסרט והתחקיר הטובים ביותר של השנה, ובפרסי פסטיבל הקולנוע הבינלאומי "דוקאביב" לבמאי ולתחקיר הטובים ביותר.

היוצרים מוכיחים בסדרה, באמצעות חשיפה ראשונה של פרוטוקולים חסויים רבים מתוך דיונים פנימיים בסוכנות, שהרחקת יהודי צפון-אפריקה לפריפריה נעשתה מתוך תכנון מוקדם ובאמצעות הפעלת שורת אמצעים מניפולטיביים נגד העולים. במאי הסרט, דוד דרעי, יליד ירוחם, שילב בפרוטוקולים האלה את עדויות בני משפחתו, חבריו ותושבי העיירה.

"סלאח פה זה ארץ ישראל", הערב, בפרק בכורה כפול, בשעה 21:00 ברשת 13