רשת האינטרנט געשה אמש בעקבות פרומו לתוכנית "אנשים" ששודר ב"קשת 12" והציג כביכול יציאה מהארון של משה דץ. בקטע נשאל השחקן על ידי הכתבת מירי מיכאלי: "יש עיסוק תמידי סביב הזהות המינית שלך", וענה: "כן אני כזה, כן אני גיי אני אגיד לך מה הרי כולם בטוחים שכן, אז כן ודי תרדו ממני". מאוחר יותר הבהיר דץ בחשבון הפייסבוק שלו: "מעולם לא יצאתי מהארון כי אין ארון ואין בסיס לשמועות, כלומר אני סטרייט". טל ברמן ואביעד קיסוס התייחסו לסערה בתוכניתם ברדיו Eco99fm וגינו את עריכת הקטע: "למה לשדר פרומו כל כך וולגרי?"



טל: "התוכנית 'אנשים' עשתה סיבוב מאוד מכוער על משה דץ. כך זה היה הנראה, אני לא יודע מה היה מאחורי הקלעים ומה הובטח, לך תדע, אבל זה נראה כמו סיבוב מכוער. בפרומו היה נראה כאילו משה דץ אומר 'אני גיי'".



להאזנה לקטע המלא מתוכניתם של טל ואביעד


אביעד: "בעוד שלמעשה הוא נשאל את השאלה, ואמר 'כן, אני גיי, תשאלו שוב', במין מודעות כזו. הוא פרסם בפייסבוק: 'היום העלו בתכנית אנשים טיזר משעשע לכתבה איתי שתשודר מחר. שנים שואלים אותי על שמועות לגבי הנטיות שלי כביכול. אלפי פעמים עניתי שמעולם לא יצאתי מהארון כי אין ארון ואין בסיס לשמועות, כלומר אני סטרייט. עניתי לכתבת של אנשים, על השאלה הזו בפעם האלף, שאולי אם אגיד שכן יפסיקו כבר עם השאלה הזאת. לו הייתי גיי הייתי אומר כמובן. מצטער שאני לא נענה למאוויים של התקשורת אלא לאמת שלי. וחלאס, די כבר עם השאלה הזאת. תתבגרו'".



"הרי בטח היה איזשהו סיכום איתו לגבי מה ישאלו אותו", אמר אביעד. "הרי זו לא שאלה לגיטימית, גם אם היא מאוד מכובסת, היום ב-2018 לא שואלים, 'ההתנהגות שלך נראת לי קצת זה... עם מי אתה מעדיף לשכב?'. זה לא שאלה ששואלים אדם, עושים ראיון עם ריספקט. למרות שאני לא יודע איך זה עובד במקום בו אתה מקבל עדכונים על הזקפה של יורם זק על הבוקר, אבל בעיקרון, לא שואלים את זה כך בראיונות. סביר להניח שהיה הסכם, 'האם אפשר לשאול אותך על הדבר הזה', וגם אם לא היה סיכום, ענה תשובה שהיא בפירוש נדיבה, הסכים להתייחס, לא כעס, אמר מה שהיה לו להגיד ושנייה אחרי זה עוד הוסיף: 'לו הייתי גיי הייתי שמח לצאת מהארון'. באמת ענה אחלה תשובה".




טל: "ואז הם לקחו את שלוש המילים האלו והפכו את משמעותן לחלוטין. נכון שפרומו אמור לגרות אותך, לצפות בתוכנית, לייצר איזו סערה, שלרוב נגמרת בלא כלום כשאתה צופה בתוכנית עצמה, זה טיבם של פרומואים. אבל למה לעשות את החגיגה הזאת על התחת של משה דץ? לא מילולית".



אביעד: "אני אגיד לזכותם שכן היה רגע בפרומו, בו אחרי שהוא כתב את הדברים הם שואלים 'האם הוא דיבר באירוניה או לא דיבר באירוניה' - לפחות היה להם את האינטגריטי להגיד את זה. אומרים 'התייחס לראשונה', אז שימו את הסינק שלו אומר 'אין דבר רע בלהיות הומו'".



טל: "כן, אבל אז מי היה צופה בתוכנית? זה היה פרומו לא טוב".



אביעד: "לא נכון. אני חושב שאנשים היו צופים בתוכנית. היו אומרים, 'קטע ששאלו אותו שאלה ישירה, והוא ענה על זה בצורה ישירה - קטע'. אבל זה לא היה סימפטי".



טל: "אני חושב שהגיע הזמן שמיניות של אנשים לא תהיה רלוונטית לשיח. זה אמור להיות כבר לא משנה".



משה דץ. יח"צ
משה דץ. יח"צ



אביעד: "אבל היא רלוונטית. מה תעשה? אתה צודק כמובן. אני אומר את זה בכאב, אבל במידה כזאת או אחרת זה ישנה. אנחנו חיים בעולם מאוד גברי וכוחני, ויש כל הזמן חרדה מסוגים שונים של סירוסים, והקבלה הכביכול טבעית של שני גברים שיכולים להיות ביחד. זה משהו שעל רוב הגבים ששולטים בעולם זה מאוד מאיים, גורם להם לשאול את עצמם שאלות שאולי הם לא היו רוצים להגיד עליהן את התשובה. והתשובה היא לא בהכרח 'אני הומו', אך איפה שמתקיים ספק הוא מתקיים כזו או אחרת אצל כולם. ולכן תמיד זה יהיה 'אישיו', כי תמיד בעין הגברית המאוימת יהיה איזשהו סיבוך בלהתבונן על זה".



טל: "ויש סקאלה גם, יש גברים שהם יותר 'גבריים'. סתם דוגמה את אלון בן דוד איש לא היה שואל, כי סטראוטיפית כביכול לא צריך, הוא צבאי והכל. הוא עבר לידי במסדרון לפני יומיים, הוא עשה לי 'מה עניינים' והתחלתי להזיע".



אביעד: "למרות שיש גם היפוך של זה, אתה לא יודע כמה אנשים כביכול מאמצים התנהגות סטראוטיפית מאוד מאוד גברית כדי להסוות. אנחנו יודעים שהומופוביה היא תכונה מספר אחד של הומואים, הרבה יותר מטעם טוב בעיצוב הבית".



טל: "גדולי ההומופובים הם הרבה פעמים הומואים. ויש גברים שהם יותר רכים, עדינים, נשיים, אם להשתמש בלקט הסטראוטיפים".



אביעד: "חשוב להגיד שגם הנטייה המינית היא רצף. יש בקצה, יש בקצה השני, יש באמצע. כמו רוב התכונות סביר להניח שגם זו מתפלגת נורמלית, והרוב נמצא באמצע. אבל באיזשהו שלב אתה עושה את הבחירה בחברתית, וזורם איתה, וזה בסדר. אבל להגיד שזה לא יהיה אישיו - זה תמיד יהיה אישיו".