אם יש משהו רחמן בנגיף הקורונה, איזו תכונה שזמן רב אחרי שימוגר בכל זאת יזכרו לו לטובה, הרי שזו העובדה שחיכה בסבלנות ולא בא לעולם הזה לפני שנטפליקס נולד. ולאו דווקא נטפליקס כמובן - אמזון ואפל טיוי ואצלנו סלקום TV וכל שאר טלוויזיות האינטרנט, ששופכות עלינו שפע כזה של סדרות וסרטים, ומתחרות ביניהן בייצור עוד ועוד סדרות וסרטים, כי - בואו נודה - בלי השפע הזה, בימים האינסופיים הללו של הסגר הקורונה, טורפים היינו חיים את בני משפחותינו - אם אלה לא היו טורפים אותנו קודם.

הסדרה השוודית החדשה "ח'ליפות" היא תולדת הזמן הטלוויזיוני השופע הזה. ככלל, אלמלא הצורך להיות שחקן נמרץ בתחרות, לא בטוח שהיינו מתוודעים לסדרות הנורדיות המשובחות ("הגשר", "הממשלה", "לכודים", "מודוס"). ובלעדי הצליל הנהדר והבלתי אפשרי של שפתן, לא הייתי מסתובב בבית וממלמל "רינגדה פוליסן", שפירושו "קרא למשטרה", או - לך תדע - אולי "תביא שניים חלב מהמכולת".  

אז "ח'ליפות" כאמור היא הנציגה הנורדית החדשה בנטפליקס. היא לא בליגה של הגדולות - נאמר "הגשר" ו"לכודים" הקפואה - שנזכור אותן עוד שנים, אבל עדיין מדובר בסדרה איכותית, נטועה במקום ובהקשר, ועשויה, כמו שאומרים בשוודית מדוברת, אחלה. באמת אחלה.

בתקציר: על רקע ההגירה המוסלמית הגדולה לשוודיה והיחס המתקדם שם לזכויות אדם, מארגן מרחוק דאע"ש פיגוע גדול במדינה. הוא נעזר במוסלמים קיצוניים שהתיישבו במדינה ובנערות שוודיות צעירות שאותן הוא מפתה להצטרף לאסלאם הקיצוני. בלשית סוררת - אלא מה - שנאמר לה לרדת מהתיק, מתעקשת להמשיך לחקור, ואת הטוויסט בסוף כמובן לא נגלה עכשיו.

צופה ישראלי שיש לו חשבון עם השוודים ייהנה מהסדרה, לא רק מהסיפור המותח והטוב. הוא יצעק כאן, "אמרתי לכם! מגיע לשוודים על היחס הרע לישראל, מגיע לשוודים שהם כאלה דמוקרטים ומתקדמים בזכויות אדם ומאפשרים לאסלאם הקיצוני ללבלב ברחובות ולחרב להם את המדינה, ועל דאע"ש כבר מזמן היה צריך לפזר קורונה. שילמדו!".

אז מה לומדים השוודים מהסדרה? לא ברור. הדמויות המשתתפות לא עמוקות מדי מכדי להפוך את הסדרה לבלתי נשכחת, אבל בימים האלה של קורונה טוב להודות לאלוהי הנטפליקס, ובהחלט שווה להתיישב מול "הח'ליפות" ויאללה, "רינגדה פוליסן". כלומר, בתרגום חופשי משוודית, הבה נבינג'ה אותה בשלט.

"ח'ליפות", נטפליקס