סיכום עונה: אם מנתקים את ההיגיון, "טהרן" בהחלט סדרה מעולה 

רגעי חוסר האמינות בפרקים הראשונים התחלפו בסצנות שלמות חסרות כל קשר למציאות, אך בשילוב הקאסט, התפאורה והסוף המפתיע – "טהרן" היא סדרה מיוחדת במינה. טור סיכום העונה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ניב סולטן ב-"טהרן"
ניב סולטן ב-"טהרן" | צילום: באדיבות כאן 11
4
גלריה
''טהרן''
''טהרן'' | צילום: באדיבות כאן 11

אז עונתה הראשונה של "טהרן" הסתיימה ברעש גדול (עוד לפחות שתי עונות צפויות להגיע בהמשך) ואיתה תמה התקופה שתמר ומילאד הפכו להיות הזוג עם סיפור האהבה המתוסבך ביותר שנצפה על המסך, ו"המוסד" הצטייר כארגון שכל קשר בינו לבין הגנה על נציגיו מעבר לגבול מקרי בהחלט. מאוד מרגיע בסך הכל.

מה היה לנו העונה? סוכנת צעירה נשלחת למשימה סודית בבירה האיראנית כשבדרך היא מתחזה למקומית, נחשפת, מתחמקת מהאדם היחיד שיכול היה לסייע לה שם, מתאהבת באנרכיסט איראני וכל זה כשכוחות הביטחון המקומיים צובאים אחריה. עד שהמסכנה חשבה כי הצליחה למלא את ייעודה, היא מגלה כי המפקדת שלה היא סוכנת כפולה שהכשילה את המשימה הצה"לית במזיד, והיא בורחת עם אהובה האיראני אל הלא נודע (כי מי לא פינטז פעם על חופשה רומנטית סוערת בפרבר איראני?).

מתוך
מתוך | מתוך

ייאמר לזכות "טהרן" שמהפרק הראשון התמידה בקו העלילה שלא תואם את המציאות, ולכך אין ספור דוגמאות: החל ממגוון התרחישים בהם תמר (ניב סולטן) ויעל קדוש (לירז צ'רכי) מדברות בקול בעברית, גם כשתמר באמצע משימה קריטית במקום הכי מסווג באיראן ועד האופן שבו קדוש מגיחה לטהרן כאילו מדובר בקפיצה לאלונית בכביש שש. בפרק הסיום, הגדילה הסדרה לעשות וסיפקה שלל שאלות שסביר כי לא נקבל עליהן תשובות (רמז: כי אין כאלו) גם בעונות הבאות: איך קצין הביטחון האיראני נכנס לקומונה שאמורה להיות פיראטית בכזו קלות? מדוע נתנה האנרכיסטית לקצין להיכנס לחדר הנעול של מילאד, אם נאמר לו ש"בתו" בוודאות לא נמצאת שם ואלוהים, איך הוא הסיק מרצף אותיות גנרי שמדובר בקוד שגיאה השייך במקרה לחברת המחשוב שמספקת שירותים לחברת החשמל? חכו, עוד לא דיברתי על הטריק הגאוני שיצרה ההפקה: ניב סולטן + פלסטר על האף = מישהי אחרת, כמו כן ניב סולטן + שפם מודבק בחמישה שקלים = טכנאי איראני. על כמה דברים עוד נוכל להבליג?

דני סירקין, במאי ''טהרן''
דני סירקין, במאי ''טהרן'' | צילום: אבישג שאר ישוב

לא אסיים מבלי לדבר על הסוף המפתיע, לכל הדעות, שקיבלנו. בפרק של פחות משעה הספקנו לחשוב שאחד מהמפקדים הבכירים באיראן הוא סוכן כפול ולפני שהספקנו לומר גונדי – גילינו כי המפקדת הקשוחה מ"המוסד" היא למעשה סוכנת כפולה בעצמה, שרגע לפני מותה גרמה למטוס ישראלי ליפול בשבי האיראני. אין ספק שההגדרה "טוויסט בעלילה" נוצרה בשביל רגעים כאלה. כיף לסיים את העונה עם סוף שכזה, שהוכיח כי למרות שחשבנו שאנחנו יודעים הכל (בכל זאת, בערך חצי מהעונה הודלפה לפני שידורה) – הצליחה ההפקה לתעתע בנו. אכן סיום מוצלח, מותח ולא צפוי.

נכון, הצפייה בסדרה מחייבת שעות נוספות של הפעלת הדמיון, ויכולת להתעלות על סימפטום ה"ישראלי החשדן" שמגיח מדי סצנה, אבל בסופו של דבר – "טהרן" היא סדרה מיוחדת במינה. הבחירה בקונפליקט האיראני-ישראלי היא יוצאת דופן ובכך הצליחו היוצרים לפצח נושא מסתורי המסקרן את הציבור הישראלי, מזה זמן רב. נוסף על כך, עם תמהיל מדויק של רומנטיקה, אקשן ושפה לא שגרתית רקחה ההפקה נוסחה מנצחת ששבתה את הישראלים בקסמה. עתה, כל מה שנותר הוא לכבוש את העולם.

תגיות:
טהרן
/
כאן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף