הלוטוס הלבן

סדרת הלהיט האמריקאית של HBO הפכה השנה לתופעה שסוחפת את העולם ועם סיומה נרשמה תפוסה מלאה במלון בסיציליה שבו צולמה הסדרה. הסדרה מתמקדת בחופשותיהם של אורחי אתר הנופש “הלוטוס הלבן” היוקרתי, כשהמוטיב הקבוע הוא החיבור לטבע ולאלמנטים בוטניים. יש בה כל מה שמרכיב סדרה מסקרנת: סקס, תככים, בגידות, נערות ליווי ורצח - כיאה לכל אופרת סבון, רק שכאן מדובר בדרמה קומית שחורה סאטירית אנתולוגית.

“'הלוטוס הלבן' הוא השקוף והברור בין הטקסטים שבאו להתריס, לבקר, להנכיח, ולעורר לפעולה נגד המצב האנושי, החברתי, התרבותי והכלכלי שלנו בתחילת שנות ה־20 במאה ה־21”, מסביר ד”ר יובל קרניאל, משפטן, חוקר תקשורת, חברה ותרבות דיגיטלית מאוניברסיטת רייכמן.

“אך הוא מתריס בעונה השנייה והמבריקה לא רק נגד הסיאוב והניתוק של האמריקאים העשירים הנופשים בריזורט היוקרה המצועצע בלי להבין כלום מהעולם שסביבם, אלא גם ואולי בעיקר נגד האצולה האירופית, שכדי לשמר את ארמונות העבר המלאים אמנות וזהב הם מוכנים גם לחבור למשפחות הפשע. הכל כשר כדי לשמור על הכוח והפריבילגיה. כל זה כמובן לא יעזור להם, הם נידונים להתפוררות, הזדקנות ומוות. המעניין הוא שהשיח לא תמיד זיהה את הביקורתיות החריפה, העמוקה והנוקבת של הטקסטים הטלוויזיוניים האלה נגד השיטה הקפיטליסטית, הממסדים הישנים, הקיסריים, המלוכניים והפטריארכליים. נגד הסמלים הישנים, שמבטאים את ההיאחזות בכוח של אליטות ישנות וגוועות”.

אם העונה הראשונה יצרה את הבאזז, הרי שהעונה השנייה הפכה את הסדרה לקונצנזוס ולתופעה עולמית סוחפת, אך בעיקר יצרה ציפייה לעונה השלישית, שצפויה לעלות בשנה הבאה. לפי פליטת פה של היוצר, היא צפויה להתרחש הפעם ביבשת אסיה.

הלוטוס הלבן  (צילום: HBO)
הלוטוס הלבן (צילום: HBO)

הקרדשיאנס

בשנת 2021, אחרי 14 שנה, ירדה מהאוויר אחת מסדרות הדוקו־ריאליטי המצליחות בעולם – “משפחת קרדשיאן” שגוללה את חייהם המסקרנים של בני משפחת ג’נר־קרדשיאן בלוס אנג’לס וזכתה ל־11 סדרות בת. באפריל 2022 החליטו המפיקים ברשתות השידור “הולו” ו”דיסני+” להפיק את “הקרדשיאנס”, תוכנית ההמשך שהתמקדה בעיקר בחיי האחיות קורטני, קים וקלואי קרדשיאן ובאחיותיהן למחצה, קנדל וקיילי ג’נר. בסדרה גם משתתפים בני הזוג הנוכחיים והאקסים של האחיות, במיוחד קניה ווסט, בעלה לשעבר של קים. לאחר עלייתו של הפרק הראשון לאוויר דיווחה “הולו” כי הוא השיג את נתוני הצפייה הטובים ביותר של החברה אי פעם בארצות הברית.

“אי אפשר להתעלם מכך שיש במשפחה הזאת משהו שעשה מהפכה”, מסבירה אשת התקשורת מילה סביטלמן. “קים קרדשיאן קובעת איך נשים ייראו. כשהתחילה ‘הקרדשיאנס’ היא הכניסה לשוק סטנדרטים אחרים לגמרי. מותניים, טוסיק, טיפולים קוסמטיים. היום היא החליטה שהיא מרזה, הלכה לכמה טקסים עם שמלות שפעם בחיים לא היו עולות עליה, ועכשיו כולם מדברים על החזרה של ה’הרואין שיק’.

בגלל האישה שפעם נחשבה לסמל ההתחלה של מהפכת ה’פלוס סייז’. נכון שהרייטינג שלהן גם ככה בשמיים והסדרה החדשה היא ההוכחה, אבל השערוריות וההתבטאויות האנטישמיות של קניה בתקופה האחרונה רק מעצימות את הסקרנות של הצופים לצפות בסדרה. כשהוא אמר את מה שהוא אמר, תוך שנייה קים גינתה את הדברים שלו. למה? כי היום כוכבת בסדר גודל כזה חייבת להתנער מאמירות אנטישמיות - ובכלל, שלא מתאימות לפוליטיקלי קורקט. זו ללא ספק סדרה שהעצימה את הכוח של הקרדשיאנס הרבה יותר”.

הקרדשיאנס (צילום: באדיבות HULU)
הקרדשיאנס (צילום: באדיבות HULU)

ונסדיי

דרמת האימה הקומית המדוברת ביותר בימים אלה מבית היוצר של טים ברטון (פרויקט הביכורים שלו כבמאי טלוויזיה) עלתה בחודש שעבר בנטפליקס ונחשבת לספין־אוף של “משפחת אדמס”. הסדרה עוסקת בהתבגרותה של בת המשפחה, ונסדיי, נערה גותית בפנימייה התיכונית “אקדמיית נוורמור”. הסדרה הפכה את השחקנית ג’נה אורטגה למודל לחיקוי ומתארחות בה גם כריסטינה ריצ’י (ונסדיי המקורית, הפעם כאם הבית של מעונות האקדמיה) וקתרין זיטה ג’ונס (כמורטישה אדמס, אמה של ונסדיי), כמו גם תפקידי אורח של חלק מהקאסט המקורי של סרטי המשפחה.

“מה שבולט בסדרה הוא החיבור בין סיפור לילדים לתוכן למבוגרים, והעובדה שהסדרה נשענת על סיפור מוכר יוצרת פרופיל גבוה”, מסבירה ד”ר מיה מזור־טרגרמן, ראשת החוג לתקשורת במכללת “אורנים”. “טביעת היד של ברטון בולטת. יש בסדרה עוד אלמנטים שתופסים טוב, בייחוד בטיקטוק, כמו הריקוד של ונסדיי, כל אלה הפכו אותה לסדרה פנומנלית”.

ונסדיי (צילום: נטפליקס)
ונסדיי (צילום: נטפליקס)

הדוב

סדרת הלהיט של “הולו” ו”דיסני+” בכיכובו של ג’רמי אלן וייט בתור כרמי, המכונה “הדוב”, שף שעבד במסעדות הנחשבות ביותר באמריקה וחזר לעיר הולדתו בכדי לנהל את המסעדה הכושלת שהותיר אחריו אחיו שהתאבד. הפן המשפחתי עם הפן האישי והמקצועי על רקע קולינריה הפכו את “הדוב” לסדרה השנייה הנצפית ביותר בעולם בכל הפלטפורמות.

“בשונה מסדרות אוכל שעוסקות באסתטיקה נקייה ונעימה, יש לנו כאן אסתטיקה יותר מבולגנת, הדמות הראשית מאוד פגיעה והמטבח נראה סוער”, מציינת ד”ר מזור־טרגרמן. “אני חושבת שיש פה ייצוג מעניין של משהו מאוד אמריקאי - נפשות בודדות שמסתובבות בעולם ומחפשות דרך למצוא את עצמן. גם הסיפור של השף, שהגיע מהטופ והפך לאנדרדוג, מעורר הזדהות, אנשים שהגיעו לגדולה, ירדו ממנה אבל עדיין נשארו חיוביים, גם אם שבורים”.

הדוב (צילום: באדיבות דיסני פלוס)
הדוב (צילום: באדיבות דיסני פלוס)

דייוויד לטרמן מראיין את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי

במסגרת עונתה הרביעית של תוכנית האירוח של אייקון הלייט־נייט האמריקאי דייוויד לטרמן בנטפליקס – “את האורח הבא שלי אין צורך להציג” - פגש המגיש ברציף של תחנת רכבת בקייב ההרוסה את נשיא אוקראינה לראיון אישי בצל המלחמה.

“בראיון הסמלי והנפלא הזה אנו חווים את ההתרסה של שניהם נגד העולם הישן”, מסביר ד”ר קרניאל. “יושבים להם אחד, שרק לפני שנים ספורות שיחק בקומדיה את תפקיד הנשיא בחליפה ועניבה, והפך פתאום למנהיג עולמי, דווקא בחולצת טריקו צבאית. והשני, בדרן שהפך מגיש, הוא הפעם על תקן עיתונאי מלחמה חוקר ואמיץ. שניהם ספק משחקים את התפקיד, ספק ממלאים אותו באופן מושלם. בחוץ, מלחמה שכל כולה מאבק על קיומו של העולם הישן, של הצאר הרוסי, של שליטה של כסף וכוח, ונפט, מול הרצון החופשי של צעירים לחיות את חייהם. הרגע הזה מגלם גם את התקווה וגם את הייאוש, כאשר בסיומה של 2022 לא ברור מי מנצח במאבק הזה”.

דייוויד לטרמן מראיין את זלנסקי (צילום: נטפליקס)
דייוויד לטרמן מראיין את זלנסקי (צילום: נטפליקס)

הארי ומייגן

סדרת הדוקו המדוברת בכיכובם של הנסיך הארי והשחקנית מייגן מרקל, שני הדוכסים מסאסקס, תיעדה את מערכת היחסים של השניים מתחילתה ועד להחלטתם לפרוש מחברותם במשפחת המלוכה הבריטית ומחובותיהם לאחר מכן. השניים סיפקו לצופים הצצה לכל האמת, לפחות לאמת שלהם, מאחורי עולם המלוכה, על הצד הטוב ובעיקר הרע שלו. מרגע עלייתה עוררה הסדרה דעות אמביוולנטיות.

“מעבר לרכילות על סיפור האהבה היפה הזה, מהווה הדוקו של הארי ומייגן כתב אישום חריף נגד בית המלוכה הבריטי”, מסביר ד”ר קרניאל. “הדוקו, שלא הובן כהלכה על ידי רבים, הוא מהלך מבריק שבו מנצלים השניים את השיטה ואת הכוח שרכשו בתוכה, מכוח תואר האצולה והכסף של נטפליקס, כדי לנסות לנפץ אותה, לחשוף אותה במערומיה. לצאת נגד גזענות, אטימות, וקידוש העבר והמסורת המדכאת שבית המלוכה מנסה לשמר”.

הארי ומייגן (צילום: נטפליקס)
הארי ומייגן (צילום: נטפליקס)

גמר מונדיאל 2022

עם נתוני רייטינג של 35.5% לתאגיד השידור הציבורי ובאזז ברחבי הרשתות והעולם, המשחק מורט העצבים בין ארגנטינה וצרפת בגמר גביע העולם בכדורגל נחשב לאחד האירועים המדוברים השנה והסתיים בניצחונה הגדול של ארגנטינה ובניצחונו הפרטי של ליאו מסי, במה שהוגדר בפי רבים כ”גמר המונדיאל הטוב ביותר בכל הזמנים”.

“לאורך כל הדורות המונדיאל היה מגה אירוע אבל זה לא הגיע אף פעם לרמה כזו וגם אנשים שאינם מתעניינים בכדורגל צפו במותחן”, מציינת ד”ר שפירא. “אפשר לראות בכל המונדיאל הזה סוג של טלנובלה, והסיבה לכך היא שאנשים אוהבים דרמות: היו כמה שמות בולטים שגרמו לכך: מסי הכוכב הראשי, מראדונה שרוחו ריחפה מעל ככל שארגנטינה התקדמה בטורניר, כריסטיאנו רונאלדו, שההפסד של פורטוגל הפך אותו לגיבור טרגי; וההישג המפתיע של מרוקו, שעשתה את הלא ייאמן; וכל זה קורה בקטאר. נוצר פה סרט שהוא הרבה מעבר לכדורגל - וזה הוכיח את עצמו ברייטינג”.

 ליונל מסי (צילום: Catherine Ivill.GettyImages)
ליונל מסי (צילום: Catherine Ivill.GettyImages)

בית הדרקון

סדרת הפריקוול ל”משחקי הכס” (שהסתיימה לפני שלוש שנים) מבית HBO מתעדת את תחילת נפילת בית טארגאריין, שהחלה בעקבות מלחמת הירושה על כס הברזל המכונה “מחול הדרקונים”. ההייפ הגדול סביב הסדרה הפך לסקרנות עולמית והיא חודשה לעונה שנייה פחות משבוע לאחר עלייתה לשידור.

“הסדרה ‘בית הדרקון’ הגיעה מלמטה, מקהל מעריצים שכאב את סיומה של ‘משחקי הכס’ הנהדרת וזעק לעוד”, מסבירה ציפי רוזנבלום, מנהלת פיתוח הפורמטים בבית ההפקות Sipur. “’משחקי הכס’ האלמותית הניחה קרקע פורייה בכך שיצרה עולם (או כיסא) שסביבו אפשר להמשיך לייצר עלילות אינסופיות מבלי להיקשר לדמות יחידה. ההצלחה של ‘בית הדרקון' לא מובנת מאליה כי לעתים כגודל הציפייה כך גודל האכזבה, סדרות בת רבות נפלו על הפער שבין הציפייה של המעריצים לאיכות המוצר. העלייה לאוויר של ‘בית הדרקון’ הפכה לפרמיירה הכי מצליחה של HBO עם כמעט עשרה מיליון צופים, והסדרה נחשבת להצלחה, אבל לא כמו סדרת האם. הביקורות בעולם היו מעורבות, המעריצים חלוקים בדעותיהם וליוצרים מחכה עונה שנייה שצריכה להוכיח את עצמה. אני לפחות, מחכה”.

בית הדרקון (צילום: HBO)
בית הדרקון (צילום: HBO)

מפלצת: סיפורו של ג’פרי דאהמר

מיני־סדרה מבית היוצר של ראיין מרפי שמגוללת את סיפורו האמיתי של אחד הרוצחים הסדרתיים הידועים לשמצה באמריקה בשנות ה־70, ה־80 וה־90, ג’פרי דאהמר (בגילומו של אוון פיטרס), “הקניבל ממילווקי”.

“הסדרה גורמת לנו מצד אחד לסלוד ממנה ומצד שני להבין את דמות הרוצח, להזדהות איתה ולהבין בצורה פסיכולוגית איך הוא גדל ומה הניע אותו”, מסבירה ד”ר מיכל שפירא, ראש בית הספר לשיווק ודיגיטל בקריה האקדמית אונו. “יש בה גם הצצה לדמויות שהוא רצח, שהן דמויות שהמשטרה לא התעניינה בהן בכלל וכך הוא הצליח לרצוח בלי שיתפסו אותו במשך לא מעט זמן, כך שהסדרה מכניסה אותך לדמות ולוקחת אותך לשנים ההן שבהן הוא פעל, וזה מרתק. תרמה להצלחה גם העובדה שזה מבוסס על סיפור אמיתי”.

ג’פרי דאהמר (צילום: נטפליקס)
ג’פרי דאהמר (צילום: נטפליקס)

פאם וטומי

מיני־דרמה ביוגרפית מבית היוצר של “הולו” שגוללה את סיפורם של האקסים המיתולוגיים פמלה אנדרסון וטומי לי, על רקע קלטת הסקס שלהם שהסעירה את העולם בניינטיז. הסדרה כוללת לא מעט סצנות פורנוגרפיות, אלימות וגם מדע בדיוני (כמו למשל פין מדבר) ומתארת בעיקר את המשבר שחוותה אנדרסון מול האטימות והאגרסיביות מצד לי.

פאם וטומי (צילום: באדיבות HULU)
פאם וטומי (צילום: באדיבות HULU)

אנדרסון, שלא נתנה ברכתה לסדרה, טענה שפרטים רבים בה אינם נכונים. כתוצאה של זעמה, נטפליקס סגרה עמה חוזה להפקת סרט דוקו על אודותיה שבו תספר את סיפורה, כפי שהתרחש מנקודת מבטה.