לראשונה שני ערוצי תאגיד כאן – כאן חינוכית ומכאן 33 משתפים פעולה ביצירת סדרה דו לשונית הפונה לציבור הערבי והיהודי כאחד, המתרחשת בבית ספר דו לשוני יהודי-ערבי ומספקת הצצה לעולם שבו ילדים יהודים וערבים חיים, לומדים ומבלים אלה לצד אלה. הסדרה שוברת את חומות ההפרדה, הגזענות והפחד מהאחר ומציגה אפשרות לעתיד טוב יותר. 

במאי הסדרה גורי אלפי, מהקומיקאים המצליחים בישראל לצד קריירת משחק בסדרות ״הטבח״, ״בלקספייס״, ״שקופים״ ועוד, ביים סדרות וסרטים, "מי שמע על חווה ונאווה", "עוד סיפור אחד" "האחיות המוצלחות שלי", סיפר לאיריס קול ב-103FM על העבודה על הסדרה המיוחדת. 

מדרסה (مدرسة - בית ספר) עוסקת בקונפליקטים, האתגרים והדילמות איתם מתמודדים גיבורי הסדרה - תלמידי בית הספר, צוות המורים וההורים. סוגיות חברתיות ופוליטיות יהיו במוקד הדילמות של הנערים והנערות בבית הספר וכן של הוריהם. באווירה הייחודית הזאת מתרחשים אירועים רבים הן ברמה האישית והחברתית והן ברמה הפוליטית והמדינית. כל נושא זוכה להתייחסות מקיפה ומעמיקה מנקודות מבט שונות, יש מקום לכל הדעות ויש אפשרות לקיים שיח פתוח בו נשמעים הקולות כולם. במבט מפוכח והומוריסטי תביט הסדרה אל ההתנהלות של גיבוריה המנסים להתגבר על המכשולים הרבים בדרך לחיים של כבוד הדדי ושוויון.

בנוסף, גיבורי הסדרה יתמודדו גם עם אתגרי גיל ההתבגרות ועם שאלות של זהות ושייכות, שאלות שילכו ויעמיקו עם הזמן ולעיתים יאיימו להפריד בין התלמידים שנאלצים להתמודד עם מציאות שהיא אף פעם לא פשוטה מחד אבל גם יכולה להיות קומית מאידך.

בין שלל המשתתפים בסדרה: רועי בר נתן, יארא אזרייק, ואלרי חמאתי, שירה יוסף, נלי תגר, דוריד לידאווי, עלמה זק, ג'מיל חורי, ליר עיסא, אמה אלפי אהרון, רובא בילאל עספור, לונא מנסור, שרון טייכר, דנה סמו, מונא חוא, ירמי שיק בלום, פיראס מנאע, גל זק, ליסה בסטוני, אמג'ד שוא ורבים נוספים.

"אמרתי לעצמי 'כאן חינוכית', אבל נכנסתי לזה, אני לגמרי בתוך זה. אני מרגישה החמצה פעמיים, שלי לא יצא ללמוד בבית ספר דו לשוני, ושגם לילדיי לא יצא כי זה נראה מקסים. "ל-99 אחוזים מאיתנו לא יצא אבל זה לא אומר שזה לא שווה סדרה כי זה כל כך מרתק. במקרה הילדים של סייד קשוע כן למדו בדו לשוני ולכן קרץ לו מאוד לכתוב על כל העולם הזה. ואז קיבלתי ממנו את הטלפון של 'בואו נעשה את הסדרה הזאת', אתה תסביים ואני אכתוב. התחלתי לחקור את העניין והיה מדהים לגלות את כל הילדים האלה, חלק מהם משתתפים בסדרה. אלו חיים מאוד מורכבים, חייהם של הילדים בדו לשוני".

מדובר בבית ספר יהודי ערבי, והסדרה מספקת הצצה לעולם הזה. יש הרבה מאוד קונפליקטים והומור ישראלי.
"מה שיפה זה שיש גם להם את כל המורכבות של להיות מתבגר, מתבגר בארץ והזאת וגם העובדה שהם יהודים וערבים באותה כיתה. זה כל כך מלא לפעמים ועדיין הם פותרים את זה כמו שילדים פותרים את זה, הרבה יותר טוב ממבוגרים. זה לא שהבעיות פתירות או לא, זה איך אתה מתמודד איתן. כשסייד כותב, זה תמיד יש את הכאב אבל יש כל כך הרבה הומור וחן, והטוויסטים שהדמויות עוברות. הכל כל כך יפה, בין הטראומה לבין הגאולה יש המון הומור".

הגזענות כבר לא נבוכה, ואני חושבת שהסדרה הזו חשובה יותר אפילו בימים אלה
"זו סדרה כיפית, אתם לא תקבלו מסרים שיקלקלו את הילדים שלכם, להיפך, רק ירימו. גזענות צריך ללמד. אתה לומד להיות גזען, אתה לא נולד גזען, וזה דבר מדהים. הסדרה לא מתחפשת לשום דבר, היא באמת הדבר האמיתי, איך החיים בבית ספר דו לשוני. כל הדבר הזה הוא באמת פרי יצירתו הבלתי נגמרת של סייד קשוע, שהוא גיבור בעיניי".

גם הבת שלך משתתפת, איך היה לביים אותה?
"היא מצטרפת לבית הספר באיזשהו שלב. זה היה לנו נורא רגיל. היה לנו הגיוני, לא עשינו מזה עניין".

האם אתה יודע יותר ערבית?
"חד משמעית כן".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm