היוצרת המוערכת בת דור אוז'לבו השיקה דוקו חדש ומסקרן בכאן 11, "בשם האם", העוסק ב"צדיק מיבנאל". הוא היה נערץ על מאמיניו והקים קהילה קטנה, קיצונית ומבודדת ביישוב הצפוני. לאחר שנפטר החלו לצוץ שמועות על סודות אפלים שקרו בקהילה - נישואי קטינים, תקיפות מיניות, פדופיליה, אלימות והשתקה - הכל מתחת לאפן של המשטרה והרשויות.

"בשם האב" היא סדרת דוקו בשלושה חלקים שצוללת לעומקה של הקהילה המסתורית והמושתקת - הסדר משודרת בימי רביעי, אחרי החדשות ב"כאן 11". שלושת פרקי הסדרה יהיו זמינים לצפיית בינג' בכאן BOX. בראיון לאיריס קול ברדיו 103fm סיפרה הבימאית על הסדרה החדשה.

אני ראיתי את הפרק הראשון בסדרה שלך 'בשם האב', ואני לא יכולתי להתנתק ממנה. אי אפשר למצמץ ואי אפשר לנשום.
"אני אחת משלושה יוצרים. זה היה מסע ארוך מאוד ואנחנו מאוד מאוד מתרגשים שהוא הגיע למסך".

איך הגעת בכלל לסיפור? למה נתפסת בו?
"הייתי שם במסגרת תחקיר אשר שעשיתי, ובמקרה הגענו ליבנאל. תוך כדי שאנחנו שם, התחלתי להבין את גודל המקום שאנחנו נמצאים בו, את גודל הסיפור, ואני יודעת שהרב בדיוק נפטר"

מתי זה היה?
"הרב נפטר בסביבות 2015, אנחנו היינו שם נגיד ב-2017-2016".

מי זה הרב?
"מדובר ברב שיק, רב שהיה חי בניו יורק בכלל, ברוקלין, סאטמר, הונגרי-אשכנזי, מאוד מיוחס שפותח קהילה בישראל של ברסלבים. בעצם הוא ממשיך לחיות באמריקה, המשפחה שלו אמריקנית לחלוטין והוא מקים קהילה, והיא הולכת מקיצון לקיצון. הוא רואה אותם במצלמות במעגל סגור, הם שולחים לו פקס על כל דבר שקורה בקהילה".

והם מדברים עליו כאילו מדובר במשיח.
"אחד המשפטים שאמרו לי, 'לנוצרים יש את ישו, למוסלמים את מוחמד, ולנו יש את מוהרא"ש, את הרב שיק'. הם באופן מאוד מאוד טוטלי מתייחסים אליו כאב", סיפרה.

"זה גם מתחיל מאיזה רעיון אוטופי, לקחת חבורה של אנשים אבודים ולתת להם איזה רגש חם וכתף ומקום להתפתח בו, והרעיון האוטופי הזה בעצם סגור שם 40 שנה מאוד מאוד אלימות כשהשמועות יוצאות החוצה כל הזמן, אבל הסיפור מתחיל להתפוצץ רק מהרגע שהוא הלך לעולמו. התפנית הגדולה בעלילה, שלי לפחות, הייתה כשנוצר הקשר עם מוישי. מוישי זה הבן הביולוגי שלו שחי בניו יורק", שיתפה יוצרת הסדרה.

 
  

האם הסרט הזה הוא מסע הנקמה של מוישי או שהוא מצליח להיות נקי מזה?
"אני הרגשתי במשך תקופה ארוכה משהו מפוקפק בדמותו של מוישי. גם אני עברתי תהליך איתו. הניסיון בחדר העריכה היה להעביר את הצופים ואת מה שאנחנו עברנו מולו. זו דמות שמשתנה, שמתפתחת, יש לה כל מיני פנים וכל מיני מחשבות גם לגיטימיות".

אני לא מתכוונת להציג אותו כחד ממדי, כצדיק, הוא היה חלק מהמנגנון הזה, הוא חלק מאותה 'מאפיה' ועכשיו הוא בא לספר את הסיפור מבפנים, על איך הם, אותם אמריקנים, ראו את אותם חוזרים בתשובה סביבם", הסבירה.

יש אפילו הרגשה שזה ממש סיפור תנ"כי, עם הרב הגדול שפתאום מתייחס באופן מזעזע לבן שלו, והמאמינים אחריו ממש רוצים לסקול. נכון? זה כזה.
"נכון. הוא נפטר בעצם והשאיר שתי צוואות, אחת מורישה את הכספים והעמותה והבניינים לאותו מוישי, והצוואה השנייה לקהילה. מכאן מתחילה מלחמת חורמה".

יש עוד סיפור, גורלה של יבניאל, שעד שנכנסו החסידים של המוהרא"ש חיו חיים שלווים, נעימים, במקום חלומי.
"גורלה של יבניאל זה קצת אקדח שנשתל במערכה הראשונה, כי האלימות שהם מסוגלים לנהוג כלפי אותם חילונים שהיו שם, עד כדי כך שהם פשוט קבעו עובדה בשטח באופן שהייתה בו גם אלימות, והאלימות הזאת עוד תתהפך ותחזור לתוך הקהילה פנימה".

כשהיום נכנסים ליבניאל, מה רואים?
"קודם כל את המקום הכי יפה עלי אדמות, פשוט יפיפייה יבניאל. מה רואים? רואים רחובות מאוד ריקים, זה מרגיש כמו עיר רפאים קצת. תמיד יש בי איזה דיסוננס בין היופי הגדול לבין האימה והאפלה, ודברים שאני יודעת שקורים שם עד היום באופן מאוד מסוכן ומאוד מכעיס, של הסיפורים שאני יודעת שקרו שם בכל מיני מקומות ציבוריים, שישבתי עם אותן ילדות שסיפרו לי מה קרה להן ברחובות האלה, אני לא יכולה להפריד את זה".

'בשם האב' (צילום: באדיבות כאן 11)
'בשם האב' (צילום: באדיבות כאן 11)

איך את מסבירה ההתעלמות של המשטרה למשל? אם הגיעו סיפורים?
"אני אגיד באופן שעושה איזושהי הנחה קטנה, ואני אגיד שיש להם המון המון על הראש ושהם יכולים לעבוד רק כשנותנים להם תלונה".

מה זה 'יש להם המון על הראש'? הסיפורים האלה תמיד גורמים לי לחשוב שאתה נורא רוצה לגדול באיזושהי הרגשה שברגע נוראי תהיה מוגן.
"את לא. בואי נגיד, שלנו, שאנחנו חיים באזור המרכז, חלים עלינו חוקים אחרים. הילד שלנו חייב שתהיה לו יועצת בבית ספר, כל מיני דברים שחייבים לקרות פה לילדים שלנו, ושם... אני אומרת את זה אחרי שהייתי אצל כולם, אצל מפקדי מחוז, אצל שרים, אצל הרווחה, ואני אומרת את זה בביטחון, עליהם חלים חוקים אחרים. לא מתעסקים איתם, מפחדים להיכנס פנימה".

ממה מפחדים?
"הם אומרים, 'הם מופרעים, הם קיצוניים, אנחנו לא יכולים להתעסק איתם'. הם כוח אלקטורלי, הם באים ביחד כקבוצה, ראש המועצה לא מתעסק איתם. עם האחר לא מתעסקים, כמו שלא מתעסקים עם קבוצות אחרות שחיות בישראל. נורא קשה להיכנס פנימה ויש אלימות, יש קשר שתיקה בפנים. מי שאומר משהו אז הוא מוייסר, הוא מוסר מידע למשטרה, זה נגד הקודים הפנימיים, וכביכול נורא קשה להיכנס פנימה".

ביוטיוב אפשר למצוא את הפרק הראשון, מתי הפרק הבא?
"ביום רביעי. ב'כאן box' יש את כל הפרקים ברצף".