עוד שבוע במדינה שלנו חלף בתחושה שאת תסריט ועתיד המדינה כותב לנו אפרים קישון מגן עדן. תכנית הדגל הסאטירית של קשת 12, ולמעשה אולי התכנית הסאטירית היחידית במדינה שאנשים צופים בה, ״ארץ נהדרת״, הגיעה אלינו עם עוד פרק חדש שאמור להוות נחמה בתקופה קשה כזו.

הדלקתי את הטלוויזיה וצפיתי במערכון הפותח שהצליח לסדוק אותי מבפנים. תחילה, הייתי צינית. עלו בי מחשבות בוז על המערכון שמשתמש בתמת הסרט ״הקול בראש״ בשביל פרופגנדה. הבוז הופנה לשני כיוונים מרכזיים - בוז לתרבות ובוז לפוליטיקה. מבחינה תרבותית הציגו לנו דמויות שלא קיימות במקור ואפילו הכניסו בדיחה עבשה שמציינת את העובדה הזאת. מבחינה פוליטית המערכון הגיע עם סאבטקסט ברור, שמאלני ומתנשא. 

״ארץ נהדרת״ במערכון פותח של ״הקול בראש״ (צילום: צילום מסך, מתוך ''ארץ נהדרת'')
״ארץ נהדרת״ במערכון פותח של ״הקול בראש״ (צילום: צילום מסך, מתוך ''ארץ נהדרת'')

אבל היה דבר אחד שעשה לי נחת בלב - הם היו בראש של קיציס בכבודו ובעצמו. לא, לא רק ימנים חיים עם תחושת נקמה. אנחנו כולנו באותה סירה של כאב וייאוש. לא היה כאן שום ניסיון להתייפייף, למכור לנו מציאות שלא קיימת או עולם בדיוני שבו הכל יכול להיות טוב יותר אם רק נתאמץ. ארץ נהדרת למעשה משנה כאן גישה באופן מהותי, כי ברגע שהשיער המאפיר באלגנטיות של קיציס מביט אלינו ואומר: ״גם אנחנו רוצים לנקום״, כל הטון משתנה. 

במקומות כאלה, התכנית מצליחה לרקוד על שתי החתונות של שני צידי המפה הפוליטית ובאיזשהו מקום היא גם שורפת את עצמה בשתיהן - כי אף אחד לא אוהב אנשי מרכז.

אחרי מערכון הפתיחה חזרנו לאותה תסריט ידוע מראש, ביבי מברבר קצת על חקירה נגד גלעד קריב ונגד ג׳פרי אפשטיין ומירי רגב בחו״ל מזכירה לנו שאי אפשר לכתוב סאטירה כמו שהיא חיה את המציאות. בנקודה הזאת כבר ברור לכולנו וגם לכותבי התכנית - הצדק רחוק מאיתנו, כפי שלא תהיה חקירה נגד החברים של פושע המין אפשטיין, כך לא תהיה חקירה נגד ביבי וחבריו. הצחוק עובר קצת פחות חלק בגרון כשאתה נזכר שהבדיחות הכואבות הן למעשה המציאות שלנו.

היה משהו שהסב את תשומת ליבי בדיעבד, הפרק לא עסק בזכיית הסרט ״אין ארץ אחרת״ באוסקר. אפילו לא בדיחה בנושא. זאת ללא ספק נקודה לזכותם של הכותבים שהצליחו לא לפול לקלישאות והעבירו מסר מאוד משמעותי, באמצעות שתיקה דוממת.

בשולי הדברים, כטרחנית מקצועית - בפאנל הפוליטיקאים פתאום על פניו יניב ביטון, שגילם את ירון אברהם, נראו צבעים חומים מוזרים. האיפור היה נראה כמו צבעי גואש. עוד כמה רגעים עברו וראיתי שגם ערן זרחוביץ׳ שגילם את ניר ברקת עם איפור שבולט באופן משונה. למעשה, כל חברי הפאנל היו מוארים בצורה שבה האיפור שלהם בלט בצורה לא רגילה. האם ההפקה החליפה איש תאורה, צלם או מאפרת? לאורך כל משך הפאנל, הכוכבים בפאנל היו חשופים בתאורה או באיפור לא מקצועיים, שממש לא תואמים את הפורמט הטלוויזיוני שמגלגל 20% רייטינג בערוץ המסחרי המרכזי של המדינה.

יניב ביטון בתור ירון אברהם, ״ארץ נהדרת״ (צילום: צילום מסך, מתוך ''ארץ נהדרת'')
יניב ביטון בתור ירון אברהם, ״ארץ נהדרת״ (צילום: צילום מסך, מתוך ''ארץ נהדרת'')