ניהול פיננסי של עסק אינו עניין פשוט. בעלי עסקים רבים אשר פותחים עסק לוקחים בחשבון בעיקר את הפן המקצועי, העסקי והשיווקי ופחות את הפן הניהולי- פיננסי. בהדרגה הם נחשפים למושגים שונים שלא בהכרח הכירו, לפחות לא לעומק, עניינים חשובים ומהותיים מאוד, כאלה שיעשו את ההבדל בין תזרים מזומנים (כן, עוד מושג שבעל עסק לא תמיד מכיר בתחילת דרכו) חיובי לבין תזרים מזומנים שלילי.
חשוב לדעת את החובות והזכויות, את הדברים שעליהם יש להקפיד ולבצע בתור בעל עסק מול הרשויות, הלקוחות או הספקים. חשובה עוד יותר היא הכרת דרכים איך להקל על עצמכם, והיום, כשהכול מקוון, ישנן דרכים שונות לעשות זאת.
כאשר ישנה אפשרות בחירה, כדאי לקחת בחשבון יתרונות וחסרונות של כל אחד. אם ישנה בחירה בתור עוסקים מופרשים תוכלו לקבל החזר על הוצאות דרך מע"מ תשומות אך תהיו מחויבים להגיש ולשלם דו"ח כזה מדי חודש או חודשיים. בתור עוסקים פטורים תהיו פטורים מדו"ח זה אך גם לא תוכלו לדווח על מע"מ תשומות ולקבל החזר מע"מ.
כדי לעמוד בדרישות רשות המיסים מבחינת דיווחים, עליכם לנהל את הדברים בצורה מסודרת: הכנסות ותקבולים מול הוצאות. אחד הדיווחים החשובים הוא כאמור הדו"ח השנתי, טופס 1301 לעצמאים, אשר בו עליכם לפרט את הכנסותיכם, החל ממחזור ההכנסות השוטף בעקבות פעילות העסק ועד הכנסות פסיביות כמו קרנות השתלמות, קופות גמל ופנסיה לעצמאים ועוד.
בתור עוסקים מורשים, דו"ח אותו תצטרכו להגיש לעיתים קרובות הרבה יותר הוא דו"ח חודשי או דו חודשי למע"מ בו תציינו את סכום סך העסקאות המחויבות במע"מ, זאת לצד ההוצאות המחויבות במע"מ וייעשה קיזוז בין השתיים. את הדו"ח חשוב להגיש בזמן כדי לא לקבל אגרת תשלום רק בשל איחור, כולל של מספר ימים בודדים.
ישנן אפליקציות שמציעות בנוסף גם שירותי הנהלת חשבונות מלאים, הוצאת תלושי שכר וכל מה שנדרש לעסק. כל המסמכים שמורים בענן בצורה בטוחה ללא התלבטויות לגבי מקום על המחשב.