שמן הזית נחשב לאחד המוצרים החשובים במטבח הישראלי, הן בזכות יתרונותיו הבריאותיים והן בשל הקשר ההיסטורי והתרבותי שלו לעם היהודי. שוק שמן הזית בישראל נשען על יצרנים מקומיים כגון יד מרדכי, גאהשן, סבא חביב, משק אחיה ואחרים, לצד יבוא משמעותי של שמן ממדינות שונות בעולם. בשנה האחרונה עבר השוק טלטלות משמעותיות, שהשפיעו על המחירים, הזמינות והתחרות בין היצרנים והמותגים
משבר הזית באירופה והשפעתו על השוק המקומי
אירופה, ובפרט ספרד ואיטליה, מהוות את היצרניות הגדולות בעולם של שמן זית. אולם, משבר האקלים, בצורות קיצוניות ומזיקים פגעו באופן משמעותי בתפוקת הזיתים, מה שהוביל לזינוק חד במחירי שמן הזית ברחבי העולם. בשיאו, מחירי שמן הזית בישראל נסקו מעבר ל-100%, כאשר בשנה שעברה נמכר ליטר שמן זית בכ-50 שקלים ואף יותר.
בתגובה למשבר, היבואנים הישראליים נאלצו לחפש מקורות חלופיים, כולל יוון, טורקיה ואפילו דרום אמריקה. אולם, גם גורמים פוליטיים השפיעו על השוק – יחסי ישראל-טורקיה, שהיו מקור אספקה מרכזי, הפכו למורכבים יותר, מה שגרם לעליות מחירים נוספות בתקופה מסוימת
כיצד הגענו למחירים תחרותיים מחדש?
בעוד שבעבר מחירי שמן הזית הרקיעו שחקים, בחודשים האחרונים ניכרת ירידה חדה. כיום ניתן למצוא שמן זית במחירים נמוכים מ-20 שקלים לליטר, למשל ברשתות כמו רמי לוי וחצי חינם. הירידה במחיר נובעת ממספר גורמים:
1. התייצבות מחירי חומר הגלם בעולם – לאחר תקופה של מחסור, חלק מהיבואנים הצליחו למצוא מקורות נוספים במחירים תחרותיים יותר.
2. עלייה ביבוא מותגים פרטיים – רשתות השיווק הגדולות החלו לייבא שמן זית תחת המותגים שלהן, מה שהגביר את התחרות והוריד את המחירים.
3. ירידה בביקוש בשל מחירי השיא – הצרכנים הישראליים, שחשו את ההתייקרות החדה, צמצמו את רכישותיהם, מה שהוביל להצטברות מלאים אצל היבואנים וללחץ להורדת מחירים.
4. התערבות מועצת הזית והפיקוח על האיכות – בחודשים האחרונים בוצעו בדיקות מחמירות יותר על ידי מועצת הזית, מה שהוביל לפסילות של מוצרים שלא עמדו בתקן, וגרם לעליית האמון בקרב הצרכנים.
בתי הבד המקומיים והמותגים הישראליים
לצד היבוא המאסיבי, שוק שמן הזית המקומי ממשיך לגדול ולהתפתח. יצרנים מקומיים כמו יד מרדכי, גאהשן, סבא חביב, משק אחיה, ריש לקיש ואחרים, מספקים שמנים איכותיים, כאשר חלקם מתמחים בזנים ייחודיים כמו סורי, ברנע, פיקואל וארבקינה.
קובי אבוקרט, בכיר בתחום שמני הזית בישראל, מסביר: "שמן זית הוא לא רק מוצר צריכה, אלא מסורת של אלפי שנים. איכות השמן נקבעת על פי זן הזיתים, אופן הכבישה ורמת החומציות. מועצת הזית מקפידה על תקנים מחמירים כדי להבטיח לצרכן הישראלי שמן איכותי, ולראיה – ראינו בחודשים האחרונים פסילות של מותגים שלא עמדו בדרישות".
מה מצב המחירים ברשתות השיווק?
לצורך בדיקה מעמיקה יותר, סקרנו את מחירי שמן הזית במספר רשתות מובילות בישראל. כיום ניתן למצוא ליטר שמן זית. הצרכן הישראלי הפך למודע יותר לאיכות השמן ולמקורו, ולכן ישנה מגמה ברורה של מעבר לרכישת שמנים איכותיים, גם אם במחיר גבוה יותר.
לסיכום: לאן הולך שוק שמן הזית בישראל?
בעוד שהשוק עבר טלטלות קיצוניות בשנה האחרונה, נראה כי המחירים התייצבו, והתחרות גוברת. המותגים הישראליים ממשיכים לספק אלטרנטיבה איכותית לצד יבוא מוגבר של מותגים פרטיים, והצרכן הישראלי יכול לבחור מתוך מגוון רחב של מוצרים במחירים משתנים.
עם זאת, השוק עדיין רגיש לתנודות עולמיות ולמצבים פוליטיים, מה שמחייב את הצרכנים להיות ערניים לשינויים ולנצל הזדמנויות כאשר המחירים יורדים.
מחירי שמן הזית ברשתות בישראל
הרשתות בהן נמכר שמן זית במחיר הזול ביותר הן "רמי לוי" ו"חצי חינם" (19.80 שקלים). ברשתות "יש בשכונה" ו"יש חסד" נמכר שמן הזית ב-27.90 שקלים וברשתות "אושר עד", "בר כל טוב", "מגה בעיר", "נתיב החסד", "פרש מרקט", "היפר כהן", "קרפור היפר" ו"קרפור מרקט" נמכר שמן הזית ב-29.90 שקלים.
ברשת "מחסני השוק" מוכרים את שמן הזית ב-32.90 שקלים וברשתות "יוחננוף", "ויקטורי", ,יינות ביתן" ו"סאלח דבאח" נמכר שמן הזית ב-34.90 שקלים. ברשתות "קינג סטור" ו"קשת טעמים" מוכרים את שמן הזית ב-37.90 שקלים וברשתות "שופרסל דיל", "טיב טעם", "AMPM", "מעיין 2003", "סופר ברקת", "סופר פארם", "שוק העיר" ו"פוליצר" הוא נמכר ב-39.90 שקלים.
ברשתות "טיב טעם בסיטי" ו"סטופ מרקט" נמכר שמן הזין ב-44.90 שקלים וברשתות "זול ובגדול", "גוד פארם" ו"סופר יודה" נמכר שמן הזין במחירים 47.90, 49.90 ו-55.90 שקלים בהתאמה.
הסקר בוצע באמצעות מערכת פרייסז