שני שמות בולטים מובילים את התחום: Wolt Market ו־Yango Deli. מדובר בשתי זרועות של חברות בינלאומיות גדולות, שפועלות בישראל במתכונת שמכונה בעולם "dark stores" – מרכזים תפעוליים שאינם פתוחים לציבור, המשמשים רק לאחסון, ליקוט ושילוח מהיר של מוצרים, החל מפסטה ושימורים, דרך חומרי ניקוי ועד חלב טרי וירקות.
משלוח מהיר – המחיר שאנו מוכנים לשלם
מהפכת הסופרים המקוונים לא נובעת רק מהקדמה הטכנולוגית, אלא מהבנה עמוקה של מה חשוב לצרכן המודרני: מהירות, נוחות וזמינות. אתרי וולט מרקט ויאנגו דלי מציעים זמן אספקה ממוצע של 30 עד 90 דקות בלבד, הישג לוגיסטי שעד לפני כמה שנים היה בלתי נתפס. כך למשל, צרכן ששכח לקנות טיטולים, סבון או ירקות לארוחת ערב – יכול לקבל את המוצר עד הדלת בתוך פחות משעה.
אלא שלנוחות הזו יש מחיר. שירותי האונליין המהירים גובים תוספת – לעיתים בדמי משלוח, לעיתים במחירים מעט גבוהים יותר למוצרים עצמם. ועם זאת, הנתונים מראים כי יותר ויותר צרכנים בישראל מוכנים לשלם את הפער הזה. הנוחות שווה בעיניהם זמן, מאמץ ולעיתים גם עצבים – והם מוכנים לשלם יותר כדי לקבל את חוויית הקנייה המושלמת, בלי לצאת מהבית.
ומי זול יותר?
למרות התחרות ההדוקה בין וולט ליאנגו – דווקא אתר שופרסל אונליין – הוותיק והמוכר, אשר כן משלב מערך של סניפים פיזיים – מצליח עדיין להציג סל קניות זול יותר בכ־15% בממוצע. עם זאת, זמני המשלוח לרוב ארוכים יותר – לעיתים דורשים הזמנה יום מראש – והגמישות נמוכה יחסית בהשוואה לשחקנים החדשניים שמתחייבים לזמן הגעה מהיר במיוחד.
אסטרטגיה תפעולית
מהפכת הצריכה המקוונת בישראל כאן כדי להישאר. הצרכן הישראלי מגלה פתיחות הולכת וגוברת לשירותים שמחליפים את הקנייה המסורתית. המהירות והנוחות הפכו לקריטריונים מובילים, ולעיתים אפילו חשובים יותר מהמחיר. השאלה שנותרה פתוחה: כמה אנחנו מוכנים לשלם כדי לקבל את הסל עד לפתח הדלת – והאם בסופו של דבר, המחיר הגבוה מצדיק את החוויה?
מעבר למחיר ולנוחות, התחרות האמיתית מתרחשת מאחורי הקלעים – בעולם התפעול, הלוגיסטיקה ואיתור כוח האדם. כאן מתבלטות החברות הבינלאומיות שמפעילות מערך מקצועי, מתואם ודינמי. וולט, לדוגמה, מציגה עליונות בולטת לא רק בתחום מוצרי הצריכה, אלא גם ביכולת שלה לנהל מאות משלוחים סימולטנית בשוק ההסעדה – תחום שבו היא כבר שחקנית דומיננטית עם ניסיון מוכח.
לעומתה, רשתות המזון המסורתיות מתקשות להתאים את עצמן לסטנדרטים החדשים, ולעיתים אינן ערוכות די להפעלת מערך לוגיסטי מהיר ויעיל שמסוגל להתמודד עם הזמנות אונליין בזמן אמת. את הפער הזה מרגיש הצרכן – בין אם באיחורים, מחסור במוצרים או חוויית שירות פחות מדויקת.
המעבר לקניות באונליין ממשיך לצבור תאוצה, אך מעבר לנוחות ולמהירות, הצרכן הישראלי עדיין בודק היטב את המחיר. כדי להבין מי מהשחקנים המובילים מציע סל משתלם יותר, ערכנו סקר השוואתי בין שתי הפלטפורמות המרכזיות: Wolt Market ו־Yango Deli.
הסקר כלל 67 מוצרים שכיחים המהווים חלק בלתי נפרד מסל הקניות של המשפחה הישראלית הממוצעת. הפעם, ניתנה התמקדות מיוחדת במוצרי חג הפסח – מוצרים שכבר עתה נמצאים בראש רשימת ההכנות לחג, כמו מצות, יין, שמן, ביצים, תפו״א, חזה עוף, מוצרי ניקוי, ומגוון מוצרים כשרים לפסח.
הממצאים חד-משמעיים:
כאשר בוחנים את רשימת 67 המוצרים שנבדקו, מגלים פערים משמעותיים במחיר גם ברמת המוצר הבודד. כך למשל:
חג הפסח – חג הקניות, גם באונליין
דווקא לקראת חג שבו הוצאות משק הבית מרקיעות שחקים, כל שקל חשוב. הפער של כמעט 90 ש"ח בין שתי פלטפורמות זהות מבחינת זמינות ומשלוחים – עשוי להצטבר לפער משמעותי כשמבצעים מספר קניות או קנייה מרוכזת לקראת ערב החג. עבור רבים
עם זאת, כפי שראינו בפרק הקודם – המחיר הוא רק אחד מהשיקולים. מהירות האספקה, איכות השירות, זמינות המוצרים, רמת הליקוט והממשק הדיגיטלי – כל אלו ממשיכים לשחק תפקיד מרכזי בהחלטה באיזה אתר להזמין.