אזרחים רבים המבקשים לממש את זכויותיהם מול הביטוח הלאומי מגלים כי על פי רוב מדובר בתהליך מתסכל, ארוך ולעיתים גם מייאש. אבנר הייזלר, מומחה למימוש זכויות רפואיות המלווה מאות פונים מדי שנה, חושף את האתגרים המרכזיים איתם מתמודדים אזרחים כאשר הם מנסים לקבל את מה שמגיע להם לפי חוק – אך בפועל, מוצאים את עצמם נאלצים להיאבק על כל מסמך, כל אחוז נכות וכל שקל בקצבה או בגמלה.
המומחה מדגיש כי אחת הבעיות המרכזיות היא חוסר ההנגשה של גם של המידע וגם של התהליך עצמו, על כל שלביו. "הנחת היסוד לפיה בני אדם יודעים מה מגיע להם – שגויה מהיסוד. מניסיוני, רוב האנשים לא מודעים לזכויותיהם במלואן. וגם כשכבר מתחילים בתהליך מימוש הזכויות, הם נתקלים בהסברים מבלבלים, דרישות מיותרות או חוסר מענה".
הבעיה, לדבריו, אינה רק בגישה של חלק מהרופאים היושבים בוועדות, אלא גם בזמן הקצר שיש להם לבדוק ולהכריע בעניינים מורכבים: "יש ועדות שאורכות כעשר דקות לנבדק, שגם ככה נמצא בלחץ ולא תמיד מצליח להתבטא ולהסביר את עצמו כמו שצריך. איך אפשר להתרשם ולקבוע קצבה שמבוססת על קבלת תמונה שלמה ומלאה – בתוך כמה דקות?!"
הייזלר אבנר מוסיף כי לעיתים נדמה שהמערכת מנסה "לחסוך" באמצעות קביעת אחוזי נכות נמוכים מהמגיע, או על ידי דחיית בקשות באופן גורף, מבלי להעמיק בהן יותר מדיי. ההנחה העומדת מאחורי התנהלות זו היא שמי שנדחה – יתייאש ולא יערער. "זה עצוב, אבל הרבה אנשים פשוט מוותרים", הוא אומר.
אבנר הייזלר מדגיש שבמקרים רבים, חוות דעת רפואית פרטית –על אף שאינה מחייבת את הביטוח הלאומי – יכולה לעשות הבדל דרמטי. "צריך לדעת להציג את הדברים נכון, לא להסתיר, אבל גם לא להגזים. פשוט לתאר את המציאות בצורה אמינה ומדויקת".
לסיכום, הוא אומר, ההתמודדות מול הביטוח הלאומי היא לא רק מאבק על ניירת – אלא על הזכות לחיות בכבוד. הדרך אולי לא תמיד פשוטה, אך בעזרת ידע, התארגנות מתאימה וליווי מקצועי נכון אפשר להגיע אל המטרה. חשוב לא להתייאש ולדעת שהדבר אפשרי וראוי.