ישראל, בדומה למדינות רבות בעולם המערבי, מצויה בעיצומו של שינוי דמוגרפי וחברתי משמעותי: תוחלת החיים מתארכת הודות להתפתחות הרפואה והטכנולוגיה, אך מנגד מתעצם האתגר בשמירה על איכות החיים בגיל המבוגר. בתוך מציאות זו עולה ביתר שאת השאלה המורכבת - כיצד ניתן להבטיח את כבודו, רצונו וזכויותיו של האדם כאשר יאבד את יכולתו לנהל את חייו בעצמו. במשך עשרות שנים, הפתרון היחיד היה מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט. בשנת 2017 נכנס לחוק כלי חדש - ייפוי כוח מתמשך: לא עוד שלילת כשרות והעברת סמכות לגורם זר, חיצוני, אלא שמירה על רצון האדם עצמו, באמצעות מסמך משפטי שנחתם בעודו כשיר, צלול ובעל שליטה, ואשר מגדיר מראש מי יפעל בשמו, כיצד ובאילו תנאים.
היקף השימוש הולך וגדל: למעלה מ- 260,000 מסמכים הופקדו עד כה באפוטרופוס הכללי, כאשר בשנת 2019 עמד מספרם על כ-14,000 בלבד. בשנת 2024 כבר זינק מספרם ליותר מ-52,000. הנתונים הללו משקפים שינוי תרבותי עמוק ורחב: יותר ויותר ישראלים מבינים כי תכנון עתיד אחראי אינו מסתכם בפנסיה, בצוואה, בהסכם ממון או בביטוחי חיים, אלא מחייב גם היערכות משפטית מוקדמת שתשמור על רצונם, על כבודם ועל שלמות ואחדות משפחתם.
על פי החוק, כל בגיר רשאי למנות מיופה כוח שיפעל בשמו בענייניו האישיים, הרפואיים והכלכליים. ההנחיות אינן מופעלות מיד, אלא נכנסות לתוקף אך ורק כאשר מתקיימים התנאים שנקבעו בו מראש, בדרך כלל קביעה רפואית של חוסר כשירות. בכך מובטח כי ההפעלה תתרחש רק בעת הצורך, תוך שמירה על האיזון שבין הגנה על רצון הממנה לבין הגנה מפני ניצול.
ייחודו של ייפוי הכוח בכך שהוא מבטא את קולו של האדם דווקא ברגע שבו אינו יכול עוד לדבר. בעוד ייפוי כוח "רגיל" פוקע באובדן כשירות משפטי או בפטירת האדם, כאן המנגנון נועד לפעול דווקא בשלב זה. בכך הוא מגלם תפיסה של כבוד האדם וחירותו גם במצבי קיצון.
ייפוי כוח מתמשך נשען על תפיסה הפוכה: לא המדינה או בית המשפט הם שמחליטים, אלא האדם עצמו, שמנסח מראש כיצד ינוהלו חייו. בכך מצטמצם הצורך בהתערבות משפטית חיצונית, ומובטחת שליטה אישית מירבית.
צוואה, מנגד, עוסקת רק בשלב שלאחר המוות ומסדירה את חלוקת רכושו של האדם בין יורשיו. ייפוי הכוח, לעומת זאת, מתמקד בתקופת החיים ומגדיר כיצד ינוהלו ענייניו של אדם בעודו בחיים אך ללא כשירות. שני המסמכים אינם מחליפים זה את זה אלא משלימים: הראשון עוסק במורשת שלאחר המוות, השני מבטיח איכות חיים וניהול עצמאי בשנות הזקנה ובמצבי חולשה.
במשפחות בהן נישואין בפרק ב', יש ילדים מנישואין קודמים לצד בן זוג חדש, הבחירה במיופה כוח עלולה לעורר מתחים עמוקים. מינוי בן הזוג הנוכחי עשוי להיראות לילדים כהדרת חלקם בקבלת ההחלטות, ולעיתים אף לעורר חשש מפני ניגוד עניינים בניהול הרכוש. מנגד, מינוי אחד הילדים בלבד עלול להיתפס כשלילת אמון בבן הזוג. כאן נדרשת חשיבה משפטית זהירה - לעיתים חלוקת סמכויות בין מספר מיופי כוח, לעיתים קביעת מנגנון של חובת היוועצות, ולעיתים קביעת מנגנון פיקוח חיצוני שיבטיח שכל החלטה תיבחן גם על ידי גורם ניטרלי.
במקרים של סכסוכים משפחתיים קיימים הבחירה במיופה כוח עלולה להוות מוקד חדש לעימות. כדי לצמצם את הפוטנציאל לסכסוך, חשוב לעגן את ההחלטות במסמך ברור, שקוף ושאינו משתמע לשתי פנים. לעיתים נכון לשלב הוראות המחייבות את מיופה הכוח לשתף במידע את יתר בני המשפחה, או לקבוע חובה ליידע קרוב משפחה נוסף על כל החלטה מהותית.
בעלי עסקים משפחתיים נדרשים להיערכות מיוחדת. חוסר כשירות של מנהל עסק מרכזי עלול להביא לשיתוק העסק, לסיכון מקורות פרנסה של עובדים ולפגיעה חמורה בבני המשפחה עצמם. מסמך ערוך כראוי יכול להבטיח רצף ניהולי - למשל, מינוי אחד הילדים לניהול העסק עם חובת דיווח קבועה לרואה חשבון חיצוני, או מינוי בן זוג לניהול כספים שוטפים לצד גורם נוסף שמוסמך לקבל החלטות אסטרטגיות.
גם במקרים שבהם לאדם יש נכסים בחו"ל, מתעוררות שאלות משפטיות מורכבות. לא כל מדינה מכירה במסמך ישראלי באופן אוטומטי, ולעיתים נדרש תרגום נוטריוני, אישור קונסולרי או עריכת מסמך מקביל בדין הזר. כאן חשיבותו של הליווי המשפטי כפולה - כדי להבטיח שהסדרי הנכסים ישמרו ויוכלו להיות מיושמים הלכה למעשה.
שילוב מנגנונים אלה מעניק גמישות רבה ומאפשר להתאים את רמת הפיקוח לאופי המשפחה, למבנה הכלכלי ולאמון בין בני המשפחה.
במקרים חריגים, כאשר מתברר שמיופה הכוח מפר את חובתו ופועל בניגוד לטובת הממנה, רשאי גם בית המשפט להתערב, להפסיק את המינוי ולמנות אחר במקומו.