מלחמה חדשה בשוק המוניות: חברת יאנגו פנתה לרשות התחרות בדרישה להכריז על מתחרתה גט כמונופול, בטענה שהיא שולטת ב-70% מהשוק ויוצרת תלות כלכלית בקרב נהגים המגבילה את התחרות.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי", כתבה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות מיכל כהן.
הפנייה מבוססת על נתוני רשות התחרות עצמה מבחינת המיזוג שביקשו גט ופנגו לקדם בעבר, ועל דוחות משקיעי גט. על פי הנתונים, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות מוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש. לטענת יאנגו, חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק.
המלכודת הכלכלית
לב הטענה נוגע למודל העסקי של גט מול הנהגים. המסלול המרכזי שמציעה גט מבוסס על תשלום חודשי קבוע בגובה אלפי שקלים, שהופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. התוצאה, לפי יאנגו: נהגים שעובדים כמעט באופן בלעדי עם גט, מה שמקשה על מתחרים לגייס נהגים ומאריך זמני המתנה.
"אפקט הרשת הזה יוצר מעגל", נטען בפנייה. "נהגים חוששים לנטוש את הפלטפורמה הדומיננטית, זמני ההמתנה אצל מתחרים גדלים, והנוסעים חוזרים לגט".
לפנייה צורפו תצהירי נהגים. אחד מהם טען שלאחר שצמצם פעילות במסלול העסקי, נפגעה קדימותו לנסיעות אחרות ולבסוף נחסם מהמערכת. נהג אחר העיד שהובהר לו: ככל שיקבל יותר נסיעות דרך גט, תינתן לו עדיפות בעתיד.
נתב"ג והמגזר העסקי
הפנייה מתייחסת גם לזכייתה של גט במכרז נתב"ג. לטענת יאנגו, נהגים שרוצים לאסוף נוסעים מהשדה נדרשים להצטרף לפלטפורמה של גט, ולעיתים למסלולי תשלום יקרים יותר. "גט נהנית ממאפיינים המזכירים מעסיק בפועל, מבלי לשאת בחובות הנלוות", נטען. בנוסף, יאנגו מצביעה על הסכמים בלעדיים שחתמה גט עם גופים ציבוריים, בנקים וחברות ביטוח - הסכמים שמחייבים עובדים לבצע נסיעות רק דרכה.
מעבר להכרזה על גט כמונופול, יאנגו מבקשת שרשות התחרות תראה בשוק המוניות הדיגיטליות תשתית חיונית. זה יכול להוביל להטלת מגבלות על חוזי בלעדיות, חובת תנאי התקשרות שוויוניים, ואף הפרדה מבנית בין פעילות גט במגזר העסקי לפעילותה מול לקוחות פרטיים.
ברשות התחרות צפוי תהליך ארוך שיכלול בחינה מעמיקה ושימועים. אם תתקבל החלטה להכריז על גט כמונופול, הרשות תוכל לפקח על תעריפים לנהגים אם יוכח ניצול לרעה של כוח שוק.