תקופת מיתון כלכלי ומתחים פוליטיים הפכו לחלק מהמציאות היומיומית, חברות ישראליות נמצאות בחזית הקרב הגלובלי, מתמודדות עם אתגרים בגבורה ומשרות אור של יצירתיות וחדשנות. איך הן מצליחות להתרחב לשווקים בינלאומיים ולצמוח גם בתקופות של אי ודאות כלכלית ומתחים פוליטיים? האם הזדמנויות לצמיחה גלובלית נגישות רק לענקיות התעשייה, או שגם יזמים עצמאיים יכולים לפרוץ גבולות ולתפקד כשחקנים משמעותיים בזירה העסקית העולמית?
בכתבה זו נחשוף את האסטרטגיות החדשניות והייחודיות שמניעות עסקים ישראליים לפרוץ ולהתרחב בשווקים בינלאומיים, גם בתקופות מאתגרות של משברים כלכליים ופוליטיים.
אך לפני שננתח את אסטרטגית הצמיחה של חברות אלו, חשוב להבין מהם האתגרים אשר עומדים בפני חברות אלו.
חברות רבות מוצאות עצמן מוציאות סכומים נכבדים על פרסום ממומן, מבלי לראות תמורה ראויה בצורת תשואה על ההשקעה (ROI). מצב זה מחייב חברות לחשוב מחדש על אסטרטגיות השיווק והפרסום שלהן, ולחפש דרכים חדשניות ויעילות יותר להגיע לקהל היעד שלהן, תוך כדי מיקסום התועלת מכל דולר המושקע בפרסום.
נתונים אחרונים מצביעים על כך שהעלות הממוצעת להקמת מחלקת שיווק גלובלית עומדת על כ-100,000 ש"ח לחודש. העלות הגבוהה נובעת מצורך בצוות שיווק מגוון, הכולל מומחי SEO, רשתות חברתיות, פרסום ממומן ויוצרי תוכן.
העלויות המשמעותיות מהוות אתגר לחברות מכל גודל, ובמיוחד לאלו הקטנות והבינוניות, אשר שואפות להתמודד עם התחרות העולמית ולהרחיב את פעילותן לשווקים חדשים. כתוצאה מכך, נדרשות החברות לפתח אסטרטגיות שיווק חדשניות, כדי להתחרות בשוק הבינלאומי תוך כדי ניהול כלכלי אחראי.
לדוגמה -
היתרונות העיקריים של תוכנית שותפים כוללים:
מנהל שותפים הוא רכיב חיוני להצלחת תוכנית השותפים. הבחירה באדם המתאים היא קריטית עבור צמיחת החברה בשוק הגלובלי. זו הסיבה שחברות הייטק והד האנטרים נמצאות בחיפוש מתמיד אחר מנהלי תוכניות שותפים מוכשרים.
גיוס מנהל שותפים הוא תהליך מורכב הדורש זמן, עקב הדרישה לכישורים מגוונים. המועמד המתאים צריך להציג ניסיון בשיווק שותפים, כישורים טכניים, יכולת ניתוח נתונים, יוזמה עסקית וכישורי ניהול משא ומתן. נדרשת ממנו גם יכולת לניהול תשלומי עמלות באופן מדויק. התפקיד כולל גיוס ושיתוף פעולה עם משפיענים, אנשי SEO ו-PPC, סוכנויות פרסום ורשתות שותפים (Affiliate Network), כדי לקדם ולשווק את החברה ביעילות.
חברת Lendlord, חברת סטארטאפ ישראלית הפועלת בתחום הנדל“ן באנגליה, היא דוגמה מופתית לאיך ניתן להשיג הצלחה מסחררת בשוק הבינלאומי באמצעות תוכנית שותפים יעילה. החברה הציגה צמיחה מרשימה בלי להשקיע אפילו דולר אחד בפרסום ממומן.
נתון מרשים במיוחד הוא הצמיחה השנתית של מעל 300% בתנועת המבקרים האורגנית מגוגל, תוצאה של שיתוף פעולה עם משפיענים ובלוגים בתחום הנדל“ן. השיטה הייחודית של Lendlord הוכיחה שניתן לכבוש את שוק הנדל“ן האנגלי ללא צורך במחלקת שיווק פנימית או בהוצאות פרסום ממומן.
בראיון עם מנכ“ל Lendlord, אבירם שחר, הוא מסביר: “במקום להמר על פרסום ממומן שלא החזיר את ההשקעה, החלטנו להקדיש משאבים לתוכנית שותפים. התמקדנו בעבודה עם משפיענים מובילים, יצירת שיתופי פעולה עם אתרי תוכן רלוונטיים והפעלת שיתופי פעולה מסוג White Label.התוצאות עלו על כל ציפיותיי, וכעת אנו משכפלים את המודל הזה במדינות נוספות.”
יחד עם זאת, על אף ההצלחה המרשימה של Lendlord, חשוב לציין כי החברה לא המציאה את הגלגל מחדש. למעשה, רבות מהחברות המובילות בתחום המוצר, SaaS והאיקומרס בעולם, כבר אימצו אסטרטגיית שיווק שותפים כדרך להשגת צמיחה גלובלית.
השימוש בתוכניות שותפים הוא לא רק אפקטיבי, אלא גם מקטין את הסיכונים הכלכליים הכרוכים בהתרחבות לשווקים בינלאומיים. חברות אלו, בדומה ל-Lendlord, הבינו בשלב מוקדם את הפוטנציאל הגדול הטמון בגיוס שותפים שישווקו את מוצריהם בשווקים רבים ומגוונים, ובכך השיגו צמיחה מהירה ומתמשכת.