מתוקים כאלו: הזוג הישראלי שכבש את שוק השוקולד הטבעוני | ריאיון

כשדניאל ואליה ברקת הקימו בשנת 2014 את מותג השוקולד הטבעוני פנדה, הם לא שיערו שבתוך עשור יגיעו ליותר מ־1,500 נקודות מכירה בארה”ב. הם גם לא דמיינו שמשני חברים טובים הם יהפכו לזוג ויקימו משפחה

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
המותג הנמכר בארה"ב
המותג הנמכר בארה"ב | צילום: כפיר זיו
3
גלריה

בימים אלה התרחב מותג השוקולד הטבעוני הישראלי, פנדה, המשווק בארה”ב תחת המותג 7th Heaven, למדינות נוספות שבהן לא נמכר עד כה, ביניהן מונטנה, איידהו, קולורדו, טקסס, קליפורניה, מסצ’וסטס ויוטה.

את המצב הנוכחי, שבו השוקולד נמכר בנוסף לישראל כבר בכ־1,500 נקודות מכירה ברחבי ארה”ב, לא דמיינו מייסדי ובעלי המותג אליה ודניאל ברקת. הם גם לא תכננו זאת כשהחלו לפני עשור לרקוח שוקולד במטבח ביתי קטן בתל אביב.

“דניאל ואני היינו אז חברים טובים”, מספרת אליה. “שנינו היינו טבעונים שאוהבים שוקולד, ונמאס לנו משוקולד מריר. בשנת 2014 התחלנו לנסות להכין שוקולד טבעוני בטעם חלב. ניסינו המון דברים. זה יצא מאוד מגעיל בהתחלה. חקרנו, למדנו ולקח זמן עד שהגענו למתכון שיצא ממש טעים. הכוונה הייתה לייצר שוקולד מהבית ולמכור. ממש לא דמיינו שזה יתפתח לאן שהתפתח”. “התוכנית שלנו הייתה שתהיה השלמת הכנסה נחמדה בזמן שאליה לומדת לתואר", מוסיף דניאל. "בהתחלה אפילו לא ידענו איך לעשות תהליכי מכירה. הייתי לוקח את האוטו והיינו נוסעים לחלק שוקולד ברחבי הארץ”.

שוקולד פנדה
שוקולד פנדה | צילום: kiss&tell

מאז דברים רבים השתנו וקיבלו תפנית. אם לסכם בקצרה את השלבים העסקיים שעברו השניים בעשר השנים האחרונות, זה התחיל בגיוס המונים בפלטפורמת הדסטארט, שבה בשנים 2015 ו־2017 גייסו כחצי מיליון שקל; המשיך בפתיחת מפעל בירושלים בשנת 2016 ומעבר של המפעל לקריית טבעון ב־2020; ולאחר מכן, בשנים 2021 ו־2024, גיוס של כ־14 מיליון שקל ממשקיעים בפלטפורמת פנדיט, תמורת מניות בחברה. בנוסף, בשנת 2023 גויסו ממשקיעים אמריקאיים 3 מיליון דולר, ובאותה שנה החלה גם כניסת המותג לרשתות הקמעונאיות האמריקאיות. ב־2024 עבר המפעל מקריית טבעון לקיבוץ גבע במטרה להגביר את כושר הייצור. ודבר נוסף: אליה (31) ודניאל (36), הפכו לבני זוג, התחתנו וכיום הם גרים בקיבוץ הרדוף והורים לשני ילדים בני ארבע ושנה (ואם תהיתם, אז גם הילדים כבר אימצו אג’נדה טבעונית).

מוצרי המותג מיוצרים מקקאו שמקורו בסחר הוגן ומתאפיינים במרקם ובטעם המדמה שוקולד חלב, אך ללא רכיבים מן החי. בארץ המוצרים מופצים על ידי חברת דיפלומט ונמכרים בחנויות טבע וברוב רשתות השיווק. בארה”ב הם מופצים על ידי מפיצים מקומיים. כאמור, בארה”ב ניתן למצוא את המותג בכ־1,500 נקודות מכירה, כולל ברשתות השיווק המובילות. “כשמחברים אחורה את כל השלבים שעברנו, זה נראה הגיוני. אבל אם היית אומרת לנו לפני עשור שנגיע לאן שנגיע, זה אפילו לא עבר במחשבות שלנו”, מודה דניאל.

“כשתכננו את גיוס ההמונים הראשון לא ציפינו להצלחה הזו, לא הבנו עד כמה מותג כזה היה חסר באותה תקופה”, מוסיפה אליה. “כבר היה אז בארץ באזז טבעוני, אבל לא היה עדיין שוקולד טבעוני חוץ ממריר, ואילו אנחנו ייצרנו שוקולד בטעם חלב. אנחנו יצאנו מתוך קהילת הטבעונים, זה בא מתוך הצורך שלנו, לכן זה היה מאוד אותנטי”.

המותג הנמכר בארה''ב
המותג הנמכר בארה''ב | צילום: כפיר זיו

“ואז פרצה הקורונה, ונוצרה בעיה בגלל היעדר טיסות למשלוחים ישירים ללקוחות”, מוסיפה אליה. “הבנו שיהיה נכון להיכנס לשוק האמריקאי לא רק באופן מקוון, אלא גם לחנויות”, ממשיך דניאל. “זה דרש הקמת מותג נפרד, ובהתאם גם הקמת מערך מכירות והפצה - שזה אחד האתגרים הגדולים”.

אליה: “היה לנו גם אתגר של בניית המלאי שם, זה אומר לייצר בארץ כל מה שהוזמן מאיתנו ולדאוג שיגיע בזמן לארה”ב. השתמשנו הרבה במשלוחים אוויריים, שהם נורא יקרים, במקום משלוחים ימיים שלוקחים יותר זמן”.

אתגר נוסף, מוסיף דניאל, היה לבנות את המותג בקרב צרכנים בארה”ב. “גם אחרי שכבר הגענו למדף, צריך שיכירו אותנו. העיקרון דומה לארץ, אבל ארה”ב הרבה יותר גדולה וצריך לעשות את זה בצורה ממוקדת ובעלויות הגיוניות”, הוא אומר.

כאמור, מפעל המותג עבר השנה מקריית טבעון לקיבוץ גבע. במפעל החדש הושקעו כ־2.5 מיליון שקל, והוא משתרע על פני 1,400 מ”ר. המטרה הייתה להגדיל משמעותית את יכולת הייצור לעשרות אלפי טבלאות שוקולד ביום ולדייק תהליכים בעזרת מכונות חדשות שהוכנסו למפעל, שבו עובדים כיום כ־15 עובדים.

באופן כללי, מציין דניאל, התגובות למוצרים בארה”ב מאוד טובות גם מצד צרכנים שטועמים את המוצר בפעם הראשונה וגם מאנשים מתוך התעשייה. “יש כל שנה תערוכה מאוד גדולה בשם ‘סוויטס אנד סנאקס’, שבה משתתפות החברות הגדולות בעולם”, הוא מספר. “השתתפנו בשתי תערוכות, ושנתיים ברצף מוצרים שלנו הגיעו לטופ של החמישייה הראשונה בקטגוריית מוצרי השוקולד החדשניים”.

"בישראל הצלחנו להגיע לסדר גודל של 4% מנתח השוק בקטגוריה של שוקולד חלב פרימיום. אם נגיע אפילו לשליש מזה בארה”ב, אז מדובר במכירות של עשרות מיליוני דולר בשנה. כיום בארה”ב אנחנו עוד לא בנתח שוק שאפשר למדוד, כי השוק שם כל כך גדול. קטגוריית השוקולד פרימיום בארה”ב נאמדת ביותר מ־2 מיליארד דולר בשנה”.

כמו בכל תחום, גם בתחום שהם עוסקים בו, מציין דניאל, קיימת תחרות: “באופן כללי, בארה”ב התחום מאוד התפתח. היום גם חברות גדולות, ביניהן ריסס ולינדט הכניסו גרסה טבעונית לשוקולד. יש גם מותגים קטנים יותר שמנסים לעשות את אותו דבר. גם בישראל התחום לאט־לאט מתפתח. התחרות קיימת, וצריך כל הזמן לחדש”.

מבחינת חלוקת העבודה בין בני הזוג, דניאל הוא המנכ”ל ומתמקד בין השאר בשיווק, מכירות ופיננסים, ואילו אליה היא סמנכ”לית התפעול ועוסקת בתהליכי ייצור והפצה. בכל הנוגע לפיתוח מוצרים, היא אומרת: “היום יש לנו טכנולוג מזון שאחראי על כך, כאשר את ההחלטות על מה לפתח אנחנו מקבלים כולנו יחד, עם צוות נוסף בחברה”.

העבודה, הם מודים, נכנסת גם הביתה. “אין באמת הפרדה”, אומר דניאל. “אנחנו עובדים במהלך היום יחד, חוזרים הביתה, משכיבים את הילדים לישון ועובדים שוב בערב. בית ועבודה מתערבבים אצלנו”.

תגיות:
שוקולד
/
אוכל טבעוני
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף