יתדלק את הטיסות לארה"ב? המדינה תשתתף בעלויות חברות התעופה שיטוסו לצפון אמריקה

בעקבות הירידה החדה בהיקף הטיסות לצפון אמריקה מאז פרוץ המלחמה והעלייה במחירי הכרטיסים, הממשלה תסייע במימון חלקי לחברות תעופה שיפעילו קווים לארה"ב וקנדה במטרה להוזיל מחירים ולהגביר את התחרות

ליעם אדיב צילום: ללא
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון | צילום: יוסי אלוני

לפי הודעת משרד האוצר, מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”, חלה ירידה של כ-40% בהיקף הטיסות בקווים אלו, מה שהוביל לעלייה חדה במחירי הכרטיסים ולפגיעה משמעותית בקשרים הכלכליים והעסקיים בין המדינות.

בהתאם להחלטת הממשלה, המדינה תשתתף בחלק מהעלויות של חברות התעופה המפעילות טיסות לצפון אמריקה, במקרה בו מודל ההפעלה צפוי להיות הפסדי, בין היתר בשל אילוצים תפעוליים שהובילו לביטולי טיסות.

"מהלך זה יאפשר ליותר חברות תעופה לפעול בקווים אלו, להגדיל את היצע הטיסות, לחזק את התחרות ולהביא לירידה במחירי הכרטיסים", נטען. “המתווה שאושר היום יסייע בהשבת היציבות לשוק התעופה, יגביר את התחרות ויביא להוזלת מחירי הטיסות, לטובת הציבור הרחב ולמען המשך הצמיחה הכלכלית של ישראל", אמר השר  סמוטריץ׳.

לפי ההצעה שאושרה, הממשלה תעניק לחברת תעופה 50% מגובה הפיצוי שהיא צריכה לתת לנוסע שטיסתו בוטלה עקב נסיבות תפעוליות, פיצוי שעומד כיום על 3,460 שקל לנוסע בשל מרחק הטיסה. הפיצוי יינתן לחברת תעופה שתגדיל את מספר הטיסות הישירות מישראל לארה"ב או קנדה בשתי טיסות שבועיות לפחות.

זאת פחות מחודש לאחר הצעת החוק שאישרה ועדת הכלכלה, שתפגע בזכויותיהם הצרכניות של טסים ורוכשי כרטיסי טיסה, בניסיון למשוך את חברות התעופה להמשיך לחזור לישראל. החוק מציע, בין היתר, לפגוע בזכותם של הטסים לקבל פיצוי מחברת התעופה במקרה של ביטול, ולהעניק סל הטבות לחברות תעופה שיפעילו טיסות לצפון אמריקה.

אם יאושר החוק בקריאה שנייה ושלישית, יוכלו החברות לבטל ולדחות טיסות מבלי לתת על כך פיצוי לנוסע. החוק נידון בוועדה מספר פעמים בחודשים האחרונים, אך נבלם עקב החשש לפגיעה המוגזמת בעיני רבים בזכויות הטסים, וכן עקב הרווח שיוכלו לגרוף חברות התעופה הישראליות, שרשמו ברבעון האחרון רווחי שיא והואשמו בהעלאות מחירים מוגזמות.

תגיות:
מירי רגב
/
בצלאל סמוטריץ'
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף