בחודש יולי האחרון דווח לראשונה על המהלך הדרמטי של פלאפון, שהגישה מסמך כוונות לרכישת הוט מובייל מקבוצת Altice International. אז דובר על עסקה אפשרית בהיקף של עד שני מיליארד שקל - סכום שזכה לסיקור נרחב והצית גל של הערכות לגבי שינוי מאזן הכוחות בשוק התקשורת הישראלי.
מאז, התנהל מגע שקט מאחורי הקלעים, והיום (שלישי) פלאפון מעלה הילוך: החברה, בניהולו של אילן סיגל, הגישה מסמך כוונות מעודכן ובלתי מחייב, ובו הצעה משופרת של 2.1 מיליארד שקל במזומן לרכישת מלוא הבעלות בהוט מובייל, תוך שהיא מציבה ל־Altice דדליין קצר – עד יום ראשון הקרוב.
פלאפון רשמה את ההכנסות הגבוהות ביותר משירותים בעשור האחרון - כלומר מהתשלומים החודשיים של הלקוחות, ולא ממכירת מכשירים. ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) עלתה מ־46 ל־48 שקלים, הרמה הגבוהה ביותר מזה שש שנים. עלייה מתונה שהעמיקה עוד טיפה את החור שכולנו מרגישים בכיס, אך שבמונחים ריאליים מבחינת הרווח של פלאפון כמעט ואינה עלייה כלל - שכן מדד המחירים לצרכן עלה בכ־3% בשנה האחרונה.
ההכנסות משירותים צמחו ב־4.4% והסתכמו ב־381 מיליון שקל, בעיקר בזכות הגידול במספר המנויים ובחבילות דור 5, שבהן מחזיקה פלאפון ביותר מ־1.3 מיליון לקוחות - כ-72% מהמנויים הפרטיים. ההכנסות ממכירת מכשירים דווקא ירדו בכ־3.5%, ככל הנראה בשל ירידה במחירי הסמארטפונים שקוזזה בחלקה על ידי הגידול במכירות.
בחברת yes כבר מדובר במהפך של ממש: הרווח הנקי קפץ מ-12 מיליון ל-214 מיליון שקל ברבעון, והרווחיות התפעולית (EBITDA) זינקה ב-274% ל-161 מיליון שקל. שיעור הרווחיות על ההכנסות (ה־EBITDA מרווח ההכנסות) הגיע ל-50%, לעומת 13.6% בלבד בשנה שעברה - שינוי דרמטי.
החברה מסבירה את הזינוק ברווחים כתוצאה מהתייעלות תפעולית, השלמת עסקאות עם פרטנר, ומעבר של לקוחות לחבילות סיבים וטלוויזיה משולבות. מצבת לקוחות הסיבים כבר הגיעה ל־110 אלף, לעומת 64 אלף בלבד לפני שנה. עם זאת, לצד ההתייעלות נרשמה גם פה מי ש"נכנס מתחת לאלונקה" הוא הצרכן עם פחות מבצעים, חבילות יקרות יותר, ולקוחות שעוברים לשירותים מתקדמים שמכניסים לחברה יותר כסף.
בשורה התחתונה, עבור החברות - הרבעון הזה היה מוצלח במיוחד. עבור הציבור - זה עוד סימן שמחירי התקשורת בישראל, אחרי שנים של ירידות תעריפים ותחרות חריפה, מתחילים לטפס חזרה.