מתי רם, בן 50, מייסד AdScale
הוריי נפגשו בדיסקוטק בשכונת יפה נוף בחיפה. הם התחתנו, נשארו בעיר, ואני בנם הבכור. אמי עסקה בתפירה של כיסויי מיטה, וילונות וכל מה שקשור לבית, ואבי עבד עם סבי בעסקים שלו. אבי חלה בגיל 40 במחלת עור, שהתבטאה בפצעים בגרון שחסמו לו את קנה הנשימה, והתפרצה אחרי שסבתי, שאליה היה קשור מאוד, נפטרה. הייתי בן 16 כשאבחנו אותו.
היתרון הגדול שלו היה שהוא תמיד צחק, היה במצב רוח טוב, וקשה היה להבין עד כמה היה חולה. במשך שנים הוא נכנס לבתי חולים ויצא מהם, והיה חשש תמידי שמשהו יקרה לו. הייתה מצוקה כלכלית בבית, מעמד בינוני מינוס. אני זוכר ילדות מאוד מאושרת, עם הרבה חום ואהבה, אבל הייתה מועקה שליוותה אותי כל הזמן.
למדתי בתיכון ליאו בק במגמת מנהל עסקים, שרק נפתחה אז, כלכלה, חשבונאות ושפת תכנות בייסיק. בגיל 13 קנו לי את המחשב הראשון שלי קומודור 64 והתחלתי לתכנת. כתבתי קוד לציור ומאה פעם הופיע השם שלי על המסך. חשבתי שזה יכול להיות הכיוון שלי. כמו הרבה חיפאים, גם אני אסתמטי, ולכן שובצתי בפיקוד העורף ובחטיבה 7 בשריון.
בתקופה ההיא הרגולציות עברו מדיבור למעשה. היה ברור שנעשו מניפולציות על המספרים, ולכן היה צורך בהידוק הפיקוח. מכרנו את התוכנה שלנו באירופה ופחות בארה"ב, כי הרכבתי אותה טוב. הקשר שלי עם הולנד לא נגמר, והיה לנו סניף באיינדהובן.
האקזיט היה בינוני, כמה עשרות מיליוני דולרים. זה היה כיף להצליח, סידר אותי כלכלית, אבל לא שינה את אורח החיים שלי. זה הוציא אותי ממרוץ העכברים, נתן רוגע, מעין כרית נוחה, אבל לא החלפתי בית והאוטו בן 12. אני נהנה, אבל לא משתגע.
כשהתחלנו בדיינסק, לקחתי 200 אלף דולר שהיו לי, שכרתי איש מכירות בארה"ב ונכשלתי - ועשיתי בדיוק את אותה הטעות באירופה. התחברתי לדיוויד אסיא, אבא של מייסדי איטורו, שהשקיע אצלי, היה יו"ר ועזר לנו מאוד. הוא אמר: "בוא נפרסם את עצמנו באינטרנט". היו לנו הרבה לידים, מכרנו להם בטלפון, וזה עבד לנו יופי. גם צ'ק פוינט מצאו אותנו ברשת. שם הבנו את הכוח של הפרסום המדויק.
אנחנו טובים במתמטיקה, בסטטיסטיקה ובמדע, ורתמנו את היכולות האלה כדי להגיע לאופטימיזציה של הפרסום. יש לנו אלגוריתם שיודע לחשב מתי כדאי לפרסם, איפה ובאיזו עוצמה ולחלק בתבונה את תקציב הפרסום הדיגיטלי. הפורמט הזה שאפתני.
אנחנו נותנים מערכת שמחזיקה את הדאטה, מייצרת תובנות בנוגע לרכישות הצרכנים ומשתמשת בהן כדי לדייק את הפרסום בגוגל ובפייסבוק. אבל החוכמה היא להביא את הלקוחות החדשים ולהחזיר אותם באמצעות הודעות אימייל ומסרונים. אם אתה קונה אוכל לכלבים כל חודש, תקבל מסרון אחרי שלושה שבועות עם תזכורת וקופון ל־48 שעות שמעודד את הקנייה.