בינה, ביטים וקניין רוחני: המוזיקה בעידן החדש

כשבינה מלאכותית שרה כמו פרנק סינטרה ומלחינה להיטים בלחיצת כפתור, עולה השאלה מי יגן על היוצרים האנושיים? מנגד, יש יוצרים רבים שמבקשים דווקא לרתום את ה-AI ככלי יצירתי; הפתרון - איזון

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
האזנה למוזיקה, אילוסטרציה
האזנה למוזיקה, אילוסטרציה | צילום: אינגאימג'
6
גלריה
עו''ד מיכל לוצאטו
עו''ד מיכל לוצאטו | צילום: תמר לוצאטו

AI והמוזיקה: הפער בין משפט לטכנולוגיה

הבינה המלאכותית לא רק מנגנת את התווים - היא כותבת אותם. מערכות כמו Suno, Udio או Jukebox של OpenAI מסוגלות ליצור שירים שלמים, כולל מילים, מנגינה, הרמוניה וקול "מבצע" שנשמע אנושי לחלוטין. חלק מהמערכות הללו אף מתאמנות על מוזיקה קיימת. רק כדי להמחיש את הסיטואציה - יש היום כלי AI שבהם המשתמש יכול לבחור סגנון, מצב רוח ואורך, והאלגוריתם מייצר רצועה מוזיקלית ייחודית בתוך שניות. יש מודל AI שיכול ליצור מוזיקה עם מילים בסגנונות שונים של אומנים וז'אנרים. הוא יכול לחקות סגנונות מוזיקליים קיימים ואף ליצור שירים "חדשים" בסגנון של אומן מסוים.

כל זה מעלה שאלות מהותית: האם מדובר ביצירה מקורית או נגזרת? ומה לגבי הזכויות ביצירה? האם מי שהזין את הפרומפט הוא היוצר? האם החברה שפיתחה את האלגוריתם? ומה אם ה-AI חיקה סגנון או קול של אומן קיים בלי רשותו? כיום, אין תשובה אחת ברורה לכל הסוגיות הללו והחקיקה, כדרכה, מדשדשת מאחור.

התוצאה היא בלבול משפטי ואי-ודאות מסחרית ומשפטית. וכאן צריך להדגיש - הבעיה אינה נובעת מרשעות של מפתחי טכנולוגיה או מרפיסות של מחוקקים, אלא מהפער בין הקצב שבו טכנולוגיות חדשות נכנסות לשוק, לבין הקצב שבו מערכת החוק והמשפט מצליחה להבין את השפעתן, לנסח מסגרות רלוונטיות ולהטמיע אותן בפסיקה, בחקיקה וברגולציה. הפער הזה אינו חדש, אך כיום הוא קיצוני במיוחד: כלים שמאפשרים ליצור יצירות מוזיקליות בלחיצת כפתור כבר זמינים לציבור, בעוד הדיון המשפטי סביבם נמצא עדיין בשלב הגדרות הבסיס.

השיר כאן לעולם של זוהר ארגוב ועפרה חזה הוכן בעזרת AI
השיר כאן לעולם של זוהר ארגוב ועפרה חזה הוכן בעזרת AI | צילום: ללא קרדיט

אתגר נוסף נעוץ בעובדה שדיני הקניין הרוחני הם לוקאליים, כלומר נקבעים לפי הדין של כל מדינה ומדינה. בעולם שבו יצירה המופצת תוך שניות חוצה גבולות, הפער הזה יוצר חוסר ודאות מהותי עבור יוצרים. לכן נדרשת רגולציה בין-לאומית עדכנית ומחייבת, שתוכל לייצר אחידות וכללי משחק ברורים גם בזירה הגלובלית.

שימוש הוגן או הפרת זכויות? הדילמה הנושנה במעטפת חדשה

הקונפליקט בין השראה להעתקה אינו חדש. תעשיית המוזיקה רגילה להתמודד עם רמיקסים, סמפלים, קאברים ושאר יצירות נגזרות שמאתגרות את גבולות החקיקה והפסיקה. אבל גם כאן, הבינה המלאכותית מחריפה את הדילמה.

שירים מבוססי סמפלים של קטעים קיימים הפכו לפופולריים מאי פעם, אך כיום כל משתמש יכול "לערבב" מחדש שירים קיימים בעזרת AI, ליצור mashups בין אומנים שמעולם לא שיתפו פעולה, או לכתוב מילים חדשות לשיר ישן - בלי לעבור באולפן, ובלי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בזכויות יוצרים.

במאמר מוסגר, נסביר כי mashups הינה יצירה מוזיקלית חדשה שנוצרת על ידי שילוב של שני שירים קיימים או יותר. בדרך כלל, ה-mashups משתמש בקטע אינסטרומנטלי משיר אחד (לרוב הקצב וההרמוניה) ומשלב אותו עם קטע ווקאלי משיר אחר.

פארל וויליאמס
פארל וויליאמס | צילום: יח''צ

סקרלט ג'והנסון נגד OpenAI

סקרלט ג'והנסון
סקרלט ג'והנסון | צילום: רויטרס

ובחזרה לעולם המוזיקה. כיום יוצרי מוזיקה נדרשים ליכולות חקירה כמעט בלשיות, כאשר הם מנסים להבין אם שיר שכתבו או הפיקו דומה מדי למשהו שכבר קיים - בין אם בגלל השפעות תת-הכרתיות ובין אם בגלל אלגוריתמים שספגו לתוכם אין-ספור יצירות מהעבר. העולם שבו יוצרים יכלו פשוט "לנגן מהלב" הולך ומתמסמס. במקום זאת, הם נדרשים לנווט בין סולמות משפטיים, אזהרות מראשי פלטפורמות, ותחושת חרדה מתמדת.

ועוד נקודה למחשבה, שאינה משפטית בהכרח - המוזיקה שמופצת היום על ידי מערכות, כגון יוטיוב וספוטיפיי, מונחית יותר ויותר על ידי אלגוריתמים שלא רק מציעים שירים, אלא מעצבים את הטעם עצמו. זהו שינוי עומק - לא רק שהבינה המלאכותית מייצרת מוזיקה, אלא היא גם זו שמחליטה מי ישמע מה. במציאות כזו, השאלה המשפטית איננה רק מי כתב את המוזיקה, אלא גם מי שולט באופן שבו היא מתפשטת - ומכאן, מי באמת מחזיק בכוח התרבותי והכלכלי בשוק.

מעצבים בשבילכם את הטעם עצמו. ספוטיפיי
מעצבים בשבילכם את הטעם עצמו. ספוטיפיי | צילום: REUTERS/Christian Hartmann/File Photo

מוזיקה כנדל"ן רוחני: למה הקניין חשוב יותר מתמיד

כדי להבין את חשיבות הקניין הרוחני, צריך לחשוב על מוזיקה בדומה לנדל"ן. יצירה מוזיקלית היא נכס - לפעמים קטן וצנוע, לפעמים שער לעולם. היא עשויה להניב הכנסות מתמלוגים, מרישוי לסרטים ופרסומות, משימוש בפלטפורמות סטרימינג, וכמובן מהופעות שמבוססות על היצירה.

כשאין הגנה מספקת, היוצרים נותרים חשופים. ואם כל אחד יוכל "לשכפל" את היצירה בלחיצת כפתור - לא רק שהפרנסה תיפגע, אלא גם רוח היצירה. דווקא עכשיו, כשהכול ניתן להעתקה מיידית, זכויות היוצרים, וזכויות קניין רוחני אחרות, הופכות להיות רלוונטיות יותר - לא פחות. הן אינן עונש או מגבלה, אלא תנאי בסיסי לקיום תרבותי בר-קיימא.

מבט לעתיד: הגנה על תרומה אנושית מקורית

הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק בתעשיית המוזיקה. היכולת של AI ליצור מוזיקה באופן אוטונומי, לחקות קולות של אומנים ואף להשפיע על הטעם המוזיקלי של הציבור מעלה שאלות משפטיות, אתיות ותרבותיות עמוקות. הפתרון, ככל הנראה, אינו טמון באיסור גורף או שחרור מוחלט - אלא באיזון. צריך לעדכן את החקיקה והרגולציה, להתאים אותן לרוח הזמן, לעידן שבו לא רק בני אדם יוצרים, או יוצרים לבדם. צריך לחשוב מחדש על מושגים כמו "שימוש הוגן", "מקוריות", ואולי אפילו "יוצר" (אשר כיום הדרישה להכרה ב"יוצר" היא היותו אנושי).

עידן הבינה המלאכותית לא מבטל את הצורך בהגנה על יצירה - הוא מחדד אותו. דווקא כשהטכנולוגיה מסוגלת לחקות, לשכפל ולהפיץ מוזיקה בלחיצת כפתור, עולה מחדש החשיבות בזיהוי, בהכרה ובהגנה על תרומה אנושית מקורית. קניין רוחני איננו רק תגמול על עבודה יצירתית – הוא אבן יסוד בשמירה על תרבות חיה, מגוונת ומשמעותית. כדי שהמוזיקה תוכל להמשיך להתקיים כמרחב פתוח לחדשנות – גם בעידן של אלגוריתמים - עליה להישען על מערכת כללים עדכנית, הוגנת וגלובלית. ביום הקניין הרוחני הבין-לאומי, שנועד לעורר מודעות לזכויות יוצרים ותפקידן, כדאי שנזכור את זה.

תגיות:
רגולציה
/
מוזיקה
/
בינה מלאכותית
/
זכויות יוצרים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף