יו''ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התראיינה הבוקר (חמישי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ושוחחה איתם על אמירתה כי למרות ההבדלים האידיאולוגיים בינה לבין גדעון סער, היא אינה פוסלת ישיבה משותפת בממשלה איתו לאחר הבחירות הקרובות. "יש הבדל בינו לבין נתניהו. יש הבדל בין ויכוח אידיאולוגי שצריך לנהל מו''מ אבל זה לא משהו אישי נגדו", אמרה מיכאלי שהוסיפה כי "נתניהו הוא הבעיה הגדולה ביותר של מדינת ישראל. הוא הפך את המונחים של ימין ושמאל לטוב נגד ממש סכנת נפשות. ימין זה טוב ושמאל זה אסון?".

בנוסף, מיכאלי התייחסה לציטוטיה השנויים במחלוקת של חברת מפלגתה והמקום השביעי ברשימת העבודה לכנסת אבתיסאם מרעאנה ואמרה כי "קשה לי עם האמירות, עוד לא דיברתי איתה באופן אישי, לא אצא בהצהרות לפני שאשוחח איתה". לבסוף, מיכאלי טענה כי אינה פוסלת מועמדות לראשות הממשלה בעתיד: "נראה לי במקצוע הזה זה הגיוני. אבל קודם צריך לבנות את המפלגה שתהיה פלטפורמה שמעמידה מועמדים לתפקיד".

גדען סער מסוכן להמשך קיומה של מדינת ישראל?
"אני חושבת שכן. אני חושבת שסיפוח, אי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, זה הדבר מספר אחת שמאיים על המשך קיומה של מדינת ישראל כפי שאנחנו מכירות ומכירים אותה".

מרב מיכאלי בכנס מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

במה שונה תמיכה באדם שמסוכן להמשך קיומה של מדינת ישראל על בסיס אידיאולוגי, לאדם שמסוכן בגלל כתבי אישום?
"יש הבדל של יום ולילה, יש הבדל בין ויכוח אידיאולוגי שצריך לנהל עליו משא ומתן, אבל זה לא משהו אישי נגד גדעון סער. אני מדברת על האידיאולוגיה שאני חושבת שמסוכנת למדינת ישראל ונגדה אני נאבקת ולכן אני נאבקת לבנות כוח פוליטי שיוכל לנהל את מדינת ישראל, לעשות את הדברים שנכונים לה. זה לא באופן אישי נגד גדעון סער, חשוב לי להגיד".

כשהפער כל כך גדול אפשר לשבת באותה קואליציה?
"זה לא משהו שאני שואפת אליו, אני שואפת היום, והסיבה שלקחתי על עצמי את הפרויקט הזה של הרמת מפלגת העבודה מאפס, מחנה המרכז-שמאל חייב לבנות לעצמו בחזרה תשית למפלגת שלטון. היום מחנה המרכז-שמאל מרוסק ברמה כזאת שאין לו אופציה כזאת".

עשית את זה בגדול, תשבי עם סער?
"אני אומרת חד משמעית - נתניהו היום הוא הבעיה הגדולה ביותר למדינת ישראל, אז הזזתו מכיסא ראש הממשלה היא תנאי הכרחי אך לא מספק. אני מסתכלת לא רק על הבחירות הקרובות אלא על המשך קיומה של מדינת ישראל ואני מתעקשת לבנות חזרה כלי פוליטי".

אפשר לגשר על הפער האידיאולוגי הזה – סיפוח ולא סיפוח?
"אני לא יודעת, יכול להיות שנגיע ליום שאפשר לברר את זה, אבל בשלב הראשון אני קוראת לכל מצביעות ומצביעי מפלגת העבודה והמרכז שמאל שחושבים להצביע לגדעון סער, כי הוא האלטרנטיבה להחלפת נתניהו, אני אומרת להם בואו הביתה, כולנו רוצים להחליף את נתניהו. הוכחתי שאני בשום אופן לא אשב עם נתניהו, בואו לא ניתן את הכוח הפוליטי שלנו לאנשים שהדעות שלהם רחוקות משלנו".

נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית (צילום: צילום מסך)
נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית (צילום: צילום מסך)

אולי הגבולות הטשטשו ולא מדברים על שטחים ושלום?
"זה שלא מדברים על הסיפוח ועל יהודה ושומרון לא גורם לזה להיעלם. זה לא אומר שהבעיה נעלמה ואנחנו לא חייבים לחתור לפתרונה. גם ברמה הכלכלית וגם ברמת היחס למערכת המשפט התפיסות שלנו מאוד שונות. הדרכים לטפל באזרחיות ובאזרחי ישראל, אני מאמינה שצריך לדאוג להם לטפל בהם להשקיע בשירותים חברתיים ובתשתיות הציבורית, זה שונה מאוד ממה שמאמינים בצד השני".

איך להגדיר את מפלגת העבודה? מרכז? שמאל?
"מפלגת מרכז-שמאל סוציאל-דמוקרטית. תמיד הייתה, לא השתנתה ההגדרה. מפלגה ציונית".

לא חוששת מהגדרת שמאל?
"לא, וודאי שלא. מה זאת אומרת? הדבר המדהים הוא, אני גדלתי במדינה בה היה תמיד ימין ושמאל והיה ליכוד ומערך אבל לא במונחים של טוב ורע. נתניהו הצליח להפוך את המונחים האלה לטוב נגד ממש סכנת נפשות ימין זה טוב ושמאל זה אסון. ובכן? שמאל זה טוב, שמאל זה דאגה לאזרחיות ולאזרחים, זה שוויון, מאבק על הבית של העם היהודי שנותן יחס של כבוד לכל אדם ואדם".

מבריח את המצביעים, השיח של השנים האחרונות?
"מישהו עשה את זה בכוונה. זה מהלך של דה לגיטימציה שהתחיל בהסתה נגד רבין ואוסלו ולא נגמר עד עצם היום הזה. מה שקורה זה שכאילו אנחנו נאלצים להגן על המילה שמאל בעוד הדבר המרכזי לעשות הוא לדבר על התכנים עצמם על החיים עצמם".

מספר שבע אבתיסאם מרעאנה – 'עזה היא גטו תחת כיבוש אכזרי'.
"אני לא חותמת על כל משפט של כל החברים. גם אנשים קרובים אליי, אני לא בהכרח חותמת על כל משפט שלהם אבל חבל לי שאתם לא קוראים את הפוסט שלה למשל שכואב לה על רצח אסתר, 'לא צריכה למות לא כי היא אישה, לא כי היא מתנחלת או שום סיבה שהיא'.

אמרה בעצם – צה"ל הוא צבא כיבוש.
"היא אדם שבאופן מובהק נגד אלימות מכל סוג שהוא ומקדישה את חייה למאבק באלימות, היא נשואה ליהודי במדינת ישראל, היא בחרה להתמודד במפלגה ציונית. קחו את הדבר הזה בחשבון, היא מעוניינת בחיים משותפים כאן, היא רואה את מדינת ישראל כמדינתה, כישראלית".

לוחמי צה''ל במרחב יהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל במרחב יהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
 

את לא מגנה את האמירה שצה"ל הוא גוף כובש?
"צה"ל הוא צבא הגנה למדינת ישראל, זה שמדינת ישראל שולטת היום ביו"ש בעם אחר זו עובדה. האם אני בוחרת להשתמש במילים האלה? לא, אבל הבעיה לא נעלמת, היא נמצאת וצריך למצוא לה פתרון. האם הבעיה תיפתר בזה שנעשה דה לגיטימציה? 

עוד ציטוט שלה – 'לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע ואל היו שתי דקות מופלאות בזמן הצפירה. הכביש היה ריק, אני המשכתי לחשוב על מה שנעיין אותי באמת באותו הרגע'.
"קשה לי באופן אישי לקרוא את הדבר הזה, לא שוחחתי איתה על כך. לא הבנתי מה עומד מאחורי הדבר הזה".

ציטוט: "איך השואה השפיעה על חיי המין של ניצולות השואה" אלה העמדות של מפלגת העבודה?
"זה לא מייצג את מפלגת העבודה, מפלגת העבודה כמו שאמרתי, עמדותיה מאוד ברורות והיו מאז ומעולם – מפלגת העבודה היא מפלגה ציונית שערכיה ערכי מגילת העצמאות, מאמינה בביטחון של מדינת ישראל שמורכב מכוח צבאי אבל גם מהסכמים מדיניים, ומהצורך לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני, ויש בה כל מיני קולות, מנעד רחב. חלק מההתבטאויות יכולות להיות לא מוצלחות, שקשה לי לשמוע, אבל זה ודאי לא פוסל את מפלגת העבודה וגם לא פוסל בהכרח את אבתיסאם מרעאנה".

מגנה את האמירה – אני לא עומדת בצפירה?
"אני חייבת לברר איתה קודם מה היה שם לפני שאני יוצאת בהצהרות, בזכותכם אבדוק את זה".

מה קורה עם חיבורים?
"אני מדברת עם עפר שלח, חולדאי, מדברת".

שלח ביקש רשימה גדולה של שריונים?
"זה ממש לא לעניין שאני אתן את העמדות של עפר שלח ברדיו, זו שיחה שהייתה בינינו. ההחלטות תתקבלנה בהתאם. זה בדיון, במחשבה, בבדיקה של הנתונים".

הופתעת מסקר חדשות 13?
"תחושת האחריות גדולה ביותר. נותן את תחושת האחריות והצורך להיות מאוד זהירה ומפוקסת".

עברתם את ה-10 מנדטים בחיבור עם חולדאי.
"אומר זאת כך, אני משתדלת לעשות את הדבר הנכון, אני חושבת שאפשר לראות מהמעשים שלי שאני עושה את הדברים שאני מאמינה בהם".

היית רוצה להיות רה"מ?
"נראה לי במקצוע הזה זה הגיוני, כרגע עוד לא. קודם לבנות את המפלגה שתהיה פלטפורמה שמעמידה מועמדים לראשות הממשלה".