יש איחוד בימין: מפלגת הציונות הדתית בראשותו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', מפלגת עוצמה יהודית בראשות עו"ד איתמר בן גביר ומפלגת נעם בראשות אבי מעוז חתמו הערב (רביעי) על הסכם לריצה משותפת בבחירות הקרובות.

לאחר חתימת ההסכם, קראו הצדדים ליו"ר הבית היהודי חגית משה להצטרף לאיחוד. כזכור, מוקדם יותר הערב דווח כי פגישתם של סמוטריץ ומשה הופסקה, למרות שמוקדם יותר פורסם כי השניים הגיעו להסכמה עקרונית על ריצה משותפת.

בליכוד לא מוכנים לוותר על צירוף הבית היהודי וממשיכים להפעיל לחץ: לסמוטריץ הובהר כי ההתחייבות של נתניהו לשריין מקום ברשימת הליכוד לאיש הציונות הדתית רלוונטית רק תמורת ההסכם הרחב, שיכלול גם את הבית היהודי.

בצלאל סמוטריץ'. צילום: מפלגת הציונות הדתית

"שמחים לבשר שלפני דקות אחדות חתמנו עם נציגי עצמה יהודית-נעם על הסכם בלוק טכני במסגרתו ישולבו נציגים מטעמם ברשימת הציונות הדתית לכנסת. בכך אנו מביאים למקסימום את הסיכוי שלאחר הבחירות תקום ממשלת ימין בישראל", נמסר ממפלגת הציונות הדתית. "במקביל ימשך המשא ומתן עם מפלגת הבית היהודי ונשמרו לה מקומות מכובדים ברשימה".

המפלגה הוסיפה וקראה: "אנו עומדים יממה לפני המועד האחרון להגשת הרשימות וקוראים לחברינו בבית היהודי להתעשת ולהצטרף אלינו לאיחוד מלא במפלגת הציונות הדתית מתוך כבוד והערכה הדדיים ושותפות אמיתית לדרך. בל ניתן אפילו לפרומיל מקולות הימין לרדת לטמיון ולסיכון הקמת ממשלת שמאל".

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מסר: "ערב הזה הוא ערב של בשורה למחנה הימין בכלל ולציונות הדתית בפרט. מהאיחוד הערב יוצאת לעם ישראל בשורה גדולה עבור כל מי שחפץ בבית פוליטי אידאולוגי, שלא מתפשר על ערכיו ומניף בגאון דגל של דרך ומחויבות לעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. אנו קוראים לכל מי ששותף לחזון הגדול הזה לחבור אלינו ולהיות חלק מהמהלך שיציל את שלטון הימין בבחירות הקרובות".

ראש מפלגת נעם, אבי מעוז, אמר: "חתמנו כעת על הסכם איחוד עם סיעת הציונות הדתית בראשות  בצלאל סמוטריץ ועוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר. אני מברך על כך שראשי המפלגות הבינו שכוחנו באחדותנו ושהתקבלה ההחלטה המוצדקת והנכונה להתאגד יחדיו סביב האידאליים והערכים הגדולים שחשובים לכולנו.  הסכם האיחוד הערב הוא צעד נוסף וגדול לאחדות מלאה של כל הציבור הדתי, צריך לרכז מאמץ ולקרוא לחגית להצטרף עוד הערב לרשימה המאוחדת".

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ בהצהרה על גיוס למפלגתו. צילום: ללא קרדיט

כזכור, בימים האחרונים הפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו לחץ על סמוטריץ' ובן גביר לחיבור. זאת על אף התנגדותו של הראשון, ומתוך כוונה להגדיל את סיכויו של ראש הממשלה, לממשלת ימין צרה. על פי סקרי מנדטים עדכניים, איחוד בין משה-בן גביר-סמוטריץ', יכול להניב שישה מנדטים. אלמלא החיבור בין השלושה, המפלגות מסתכנות בכך שלא יעברו את אחוז החסימה.

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר בירך: "ההסכם שנחתם בין סמוטריץ' לבן גביר חשוב מאוד לימין, בע"ה הוא יעזור לנו לנצח את הבחירות. אני מברך אותם על כך שגילו מנהיגות ואחריות שהובילה להחלטה הנכונה. בע"ה נעשה ונצליח".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, גינתה את האיחוד בין בן גביר וסמוטריץ': "התכנית שנתניהו שקד עליה לילות כימים יצאה לפועל. הוא רקח איחודים וסחר בשיריונים ובמינויים שיכניסו גזענים קיצונים לכנסת, רק כדי להימלט ממשפט באישומי שחיתות חמורים. כשחסינות על הפרק, הוא מוכן לכרות ברית גם עם כהניסטים. הבושה מתה".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נחתם. ראש ממשלת ישראל הכניס לכנסת תומך טרור. מי שרוצה את בן גביר שר בממשלה, שיצביע נתניהו. מי שרוצה ממשלה שפויה, יש עתיד".

יו"ר מפלגת הישראלים, רון חולדאי: "נתניהו יצא מגדרו כדי לרקוח חיבור בין הימין הקיצוני לחסידי כהנא. על גבי הגזענות הוא מתכנן להשיג את החסינות. אם לא נקח אחריות עכשיו, אם לא נאחד את המרכז-שמאל, ביום שאחרי הבחירות נמצא את עצמנו בישראל אחרת לגמרי. שום שיקול לא חשוב יותר כרגע מאשר המאבק על הדמוקרטיה שלנו".

חגית משה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חגית משה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"מה שמנחה אותי זה לא לבזבז קולות"

כאמור, מוקדם יותר הערב דווח כי פגישתם של סמוטריץ ויו"ר הבית היהודי חגית משה הופסקה. זאת, לאחר שמוקדם יותר פורסם כי השניים הגיעו להסכמה עקרונית על ריצה משותפת. מוקדם יותר היום, אמרה משה בריאיון לגל"צ כי: "כמו שהבטחתי, עשינו הכל כדי לחבור למפלגה משמעותית ואנחנו בישורת האחרונה. יש הסכם שהוא נכון לשתי המפלגות ונותן את הבמה באופן שיוויוני, אחרי הבחירות נעשה גם מהלך של איחוד מפלגות לכדי מפלגה אחת באופן רשמי".

משה התראיינה גם בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וחזרה פעם נוספת על האמירה כי המו''מ קרוב לסיומו וההכרזה על חיבור קרובה מתמיד. היא סירבה להתחייב כי תפעל לחיבור עם מפלגתו של איתמר בן גביר ואמרה כי "אין העדפה אישית, מה שיעמוד מול עיניי בקבלת ההחלטה זה אם זה יכול חס וחלילה לבזבז קולות והמשמעות שלא תהיה ממשלת ימין". לדבריה, ריצה עם בן גביר היא "דבר לא פשוט, אבל מה יקרה עם נגיע לעוד סבב בחירות?".

יו"ר הבית היהודי, כבר סגרתם?
"אנחנו ממש לקראת סיום, אני מקווה שאנחנו נצא עם כל הפרטים מסודר לכולם ונתחיל לעבוד".

מה הסיכום?
"בוא נחתום ונראה את הסיכום, עד שלא נגמר ולא נחתם זה לא נגמר. הגענו לסיכום טוב עבור שתי המפלגות".

הרגע אמרת הגענו לסיכום.
"אני חושבת שעד שזה לא נחתם אנחנו צריכים להמתין בסבלנות".

מקומות 2 ו-4 זה נכון?
"לא רחוק מהמציאות. זו בשורה לחבר את הציונות הדתית לכוח משמעותי, כך גם אמרתי שלשם אני הולכת וגם בצלאל דיבר בעניין הזה"

את תהיי שרה?
"תן למשא ומתן להסתיים, חכו. אני מעריכה שהכול יהיה ברור וחתום ונצא עם זה החוצה".

את בעד חיבור עם בן גביר?
"אני מאוד פתוחה ולא נעולה להגיד אם כן או לא. בשלב הראשון צריך להיחתם הסכם הריצה המשותפת בין האיחוד הלאומי לבית היהודי, אז נשב ונשקול יחד כשותפים מה המשמעות של חיבור לבן גביר או לא. זה יעשה בשיתוף ולכן מה שמנחה אותי זה לא לבזבז קולות, לא להגיע לעוד סבב שאף אחד מאיתנו לא רוצה, גם בשמאל לא רוצים סבב נוסף".

את בעד?
"אין כאן העדפה אישית, יש פה החלטה שהיא מעבר לטעם האישי שלי. אין עניין של 'אני מעדיפה', מה שיעמוד מול עיניי בקבלת ההחלטה זה אם זה יכול חס וחלילה לבזבז קולות והמשמעות שלא תהיה ממשלת ימין".

איתמר בן גביר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

מה עם אידיאולוגיה? העובדה שאת מתאחדת עם אדם שמצהיר שהוא ממשיכו של הרב כהנא.
"זה מאוד לא פשוט לי אבל אם נגיע לעוד סבב ולא תהיה מדינה מתפקדת? זה גם על כף המאזניים".

את פתוחה לרעיון הזה?
"אני אומרת, יש פה החלטות מאוד משמעותיות עבורי אבל על כף המאזניים יש סוגיות לא פחות חשובות".

נתניהו דאג לכל החיבורים בימין בעבר ואפילו חתם הסכם קואליציוני ואז בא לאהוד ברק ואמר לו – רק אתה יכול למנוע ממני להכניס את אריה אלדד לקואליציה, הפר את ההסכם והעדיף את השמאל. אתם לא תהיו חמורו של משיח?
"אני לא יודעת מה יעשה רה"מ, אין לי הסכם עם רה"מ ועם הליכוד. לבית היהודי הוא לא מציע דבר, לי אין שום הסכם עם רה"מ ולכן הוא לא יכול להפר איתי שום הסכם".

יהיה חיבור בסוף להערכתך?
"לא יודעת, נשב ונחשוב".

הולכת להיפגש עכשיו עם בצלאל?
"לא, אני לא יכולה להיפגש עם אף אחד אני בבידוד בבית. המשא ומתן מתקיים על ידי צוות משא ומתן, ראש הצוות הוא זבולון אורלב, איש ציונות דתית מובהק, חשובה לו התנועה והדרך והוא מוביל את זה מצוין, לא צריך אותי שם".

על פי גורמים בימין המעורים במגעים, נטען כי כתנאי לאיחוד עם עוצמה יהודית, סמוטריץ' דרש מנתניהו שריון אחד ברשימת הליכוד עבור אחד מחבריו לרשימה. לפי הערכות, המועמד המוסכם לשריון, המקובל גם על אנשי הליכוד, הוא עו"ד שמחה רוטמן.