מליאת ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט עוזי פוגלמן, פסלה היום (רביעי) את מועמדותה של מספר 7 ברשימת העבודה אבתיסאם מראענה ברוב של 16 תומכים לעומת 15 מתנגדים ו-2 נמנעים. ההחלטה על פסילתה תעבור לבית המשפט העליון, שהפך בעבר החלטות של הוועדה. לאחר מכן דחתה הוועדה את בקשות הפסילה של עוצמה יהודית נגד הרשימה המשותפת והרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ) ברוב של 15 מתנגדים לעומת שלושה תומכים בלבד ושני מתנגדים.

איתמר בן גביר על פסילתה של אבתיסאם מראענה מהתמודדות לבחירות (צילום: עוצמה יהודית)

ההצעות על פסילת הרשימות לא זכו לרוב הצפוי בעקבות היעדרותם של נציגי הליכוד מהדיון וההצבעה. "הליכוד החליט לא להשתתף בדיון לפסילת הרשימה המשותפת והרשימה המאוחדת, עקב העובדה שאזרחי ישראל הערבים כבר יודעים שהרשימות הערביות לא מייצגות אותם והן נעלמות מאליהן", מסר נציג הליכוד בוועדה ח"כ שלמה קרעי. "אזרחי ישראל הערבים מאסו באלו שלא דואגים להם".

מפלגת הליכוד הוסיפה: "המשותפת ועבאס לא יהיו בממשלה שלנו ולא נישען עליהם בשום דרך כי הם תומכי טרור. בכל בחירות הליכוד מצביע נגד הרשימה המשותפת, בג"צ תמיד מכשיר אותה והמשותפת מנצלת את ההצבעה כדי להתחזק ולהביא קולות. הפעם הליכוד ייקח את הקולות של אזרחי ישראל הערבים כי נמאס להם לבזבז את הקולות שלהם על מפלגות שיושבות באופוזיציה ולא עושות למענם כלום".

עוצמה יהודית מסרו בתגובה להחלטת הליכוד: "חברי וועדת הבחירות מטעם הליכוד הודיעו עכשיו כי ייעדרו מהצבעה על פסילת הרשימה המשותפת ורע"מ. אין לנו אלא להצר על כך שמצד אחד מציגים בליכוד את חברי המשותפת כתומכי טרור, ומצד שני מכשירים בפועל את התמודדותם לכנסת".

ח"כ מתן כהנא מסר: "נפל דבר בישראל. ברית ביבי-מנסור עבאס איפשרה למחבקי מחבלים להיות חברי כנסת. בריחת הליכוד מההצבעה על פסילתם של רע״מ ובל״ד היא שפל מוסרי וכתם ערכי. גם במערכת בחירות ישנם קווים אדומים. הניסיון לגרד עוד כמה אלפי מצביעי המגזר הערבי אינם מצדיקים שיתוף פעולה עם תומכי טרור. הלגיטימציה שהעניק היום הליכוד להיבה יזבק, סמי אבו שחאדה ומנסור עבאס ייזכרו לדראון עולם כאחד הרגעים המבישים של הליכוד בראשות נתניהו".

איתמר בן גביר בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
איתמר בן גביר בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

"יש ראיות ברורות של תמיכה בטרור בפגיעה במדינה היהודית ובגזענות", טען במהלך הדיון יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שהגיש את הבקשה לפסילת הרשימה המשותפת. "לב לבה של הבקשה כאן הן ראיות עכשוויות. חופש הביטוי אינו חופש השיסוי, אי אפשר בחסותו לתת גושפנקא לרוצחים". במהלך דבריו של בן גביר התפתחו עימותים וקריאות בינו לבין חברי המשותפת שנכחו באולם. 

נציגת הרשימה המשותפת אמרה בדיון: "מבקשת לפסול את הבקשה של בן גביר על הסף משום שהיא גזענית ומתבססת על ראיות ישנות שכבר נדחו בעבר בבית המשפט העליון. הן אינן עונות על מבחן הסף של ראיות שחייבות להיות ברורות חד משמעיות ומשכנעות. מדובר בעותרים סדרתיים שמטרטרים את המשותפת עם אג'נדה גזענית ברורוה רק כדי להוציא את חברי הכנסת הערבים ללא כל בסיס ראייתי".

נציג הרשימה המשותפת ח"כ אוסמה סעדי קרא לעבר בן גביר: "אתה מחבל". בן גביר האשים בחזרה: "אתה מחבל". בהמשך אמר סעדי: "אין לי טרוניה לבן גביר יורש כהנא. יש לי טענה לראש הממשלה שפונה לציבור הערבי ומבקש את תמיכתו. אבל מי שמכניס את כהנא לכנסת זה ראש הממשלה עצמו שדחף לאיחוד בין סמוטריץ לעוצמה יהודית, ארגון גזעני מאוד, ועכשיו הוא רוצה להכניס אותם לקואליציה. אני אומר לך אם תהיה 61 הוא יכניס אולך לממשלה גם כשר המשפטים". בן גביר השיב: "שמח שאני הסיוט שלכם". סעדי ענה: "זה לא סיוט שלי אלא של העם היהודי".

בהמשך אמר סעדי: "בן גביר הוא איש פשיסט ונלוז, זהו עוד ניסיון של שותפו של נתניהו לפגוע בזכותם הטבעית והדמוקרטית של האזרחים הערבים במדינה וניסיון להשתיק את את החברה הערבית ע״י בקשות סרק לפסול את הרשימה המשותפת שהיא הנציג האותנטי של החברה הערבית בכנסת. אני מתבייש בעמדה של הליכוד שאמר שלא ישב עם הרשימה המשותפת כי הם תומכי טרור. מי שמגן ומייצג את הזכויות והאת האינטרסים של הציבור הערבי זה אנחנו, הח"כים הערבים והמשותפת. מי שחוקק את החוקים הכי גזענים זה בנימין נתניהו ואני בטוח שהציבור שלנו יודע למי להצביע".

אחמד טיבי בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
אחמד טיבי בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי אמר: "בן גביר בדבריו האשים אותנו בכמה האשמות. אחת גזענות. אני לא יודע אם לצחוק או לא. עוד מעט יאשים אותנו בהשחתת סמלים ממכוניות שרד של ראשי ממשלה". טיבי הוסיף וציין: "בשפה שלכם שלמה בן יוסף, טרוריסט קטן שזרק פצצה על אוטובוס של אזרחים, הוא הרוג מלכות. זה המקבילה של שאהיד בעברית. יש סמנטיקה שלכם ויש סמנטיקה שלנו. בתנועות של שחרור לאומי יש אלימות".

ח"כ סונדוס סאלח מסרה: "הבוקר בירושלים גם משבר חברתי בריאותי כלכלי וסופת שלגים לא עוצרת את הפוליטיקאים מהימין, מבן גביר ועד שלמה קרעי, לבקש את פסילת הרשימה המשותפת, ולפגוע בלגיטימציה של הציבור הערבי ונבחריו. התשובה לבקשות לפסילה וביזבוז משאבי הציבור: הצבעה למשותפת".

דרור מורג ממרצ אמר לבן גביר במהלך הדיון בבקשת הפסילה של רע"מ: "בוא תהיה אמיץ. תוריד את החליפה שאתה לובש פה ותלבש את הבגדים האמיתיים שלך, בגדי נוער הגבעות. תבוא לפה רעול פנים עם אלות. אני חושב שהוועדה לא צריכה לאפשר לו לקבל זמן מסך להסית לגזענות. זה שימוש ציני בכלים הדמוקרטיים".

איתמר בן גביר על פסילתה של אבתיסאם מראענה מהתמודדות לבחירות (צילום: עוצמה יהודית)

ההחלטה על פסילתה של מראענה תעבור כעת לבית המשפט העליון, שהפך בעבר החלטות של הוועדה. העילות לפסילתה הן "תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור" ו"שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". כזכור, אמש הודיע היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי הוא מתנגד לכל בקשות הפסילה.

מפלגת העבודה מסרה בתגובה לפסילת מרעאנה: "בוועדת הבחירות התבררה שוב הצביעות של הליכוד במיטבה, הליכוד פוסל את איבתיסאם אבל נמנע בהצבעה על פסילת רע"ם. הקריטריון ברור – לא מדינת ישראל, לא הדמוקרטיה, לא החוק, אלא רק מי תומך בחוק הצרפתי ובנתניהו ומי לא". 

"היועמ"ש לממשלה התנגד באופן חד משמעי לפסילה והרוב שהתקבל בוועדה הוא מזערי ומעיד על מופרכות הטענות. איבתיסאם היא שותפה לבניית עתיד משותף במדינת ישראל ואנחנו לא ניתן לאנשים שאלימות היא שפת האם שלהם לנסות ולהכתיב למדינה שלמה את תפיסת העולם הגזענית שלהם".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה בגל"צ: "אין שום הבדל בין מה שנעשה עכשיו לאבתיסאם מראענה לבין מה שנעשה ליצחק רבין, לא צריך להיות ערבי או ערביה, לא צריך להגיד דברים שהם באמת קשים לשמוע. המסע הסתה והדה לגיטימציה שנעשה ע"י הימין הקיצוני שלצערי רה"מ נמנה עליו לתועלתו הוא אותה שיטה שנמשכת מאז 1993 ועד היום".

עיסאווי פריג' (מרצ) כתב: "מפלגת העבודה שבסיבוב הבחירות הקודם תמכה בפסילתה של היבא יזבק, גילתה היום בפסילתה של איבתיסאם מרעאנה, שהפכה להיות הקורבן של אותה סתימת פיות שהיא היתה חלק ממנה. קואליציית הגזענות התאחדה היום בוועדת הבחירות סביב בן גביר, כשהליכוד וימינה תמכו בהצעתו לפסילת מרעאנה. לפסילה המגוחכת הזו על פוסטים בטעם רע מלפני עשור אין כל משמעות, חוץ מכך שחשפה את שיתוף הפעולה הגזעני בימין".

בן גביר מצידו מסר לאחר אישור הפסילה: "אני מברך על ההחלטה השפויה והצודקת של ועדת הבחירות לפסול את תומכת הטרור מראענה מלרוץ לכנסת. מי שרוצה להשמיד עיר ואם בישראל בגלל שמתגוררים בה יהודים היא גזענית ותומכת טרור מובהקת. מקווה שייעשה הצדק ובית המשפט העליון יאשרר את החלטת הוועדה".

גם ח"כ יועז הנדל בירך על ההחלטה: "החלטת ועדת הבחירות לפסול את אבתיסאם מראענה נכונה. צר לי שמפלגת העבודה ששורשיה בהקמת המדינה ובנייתה הולכת לאיבוד".

אבתיסאם מראענה ופרקליטה גיא בוסי בדיון בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
אבתיסאם מראענה ופרקליטה גיא בוסי בדיון בוועדת הבחירות (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

מרתון הדיונים החל בדברי פתיחה של יו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן. "אנו ממלאים היום את אחד התפקידים הרגישים במיוחד שמוטלים על כתפי ועדת הבחירות", אמר פוגלמן. "כולם יודעים שחברי הוועדה נבחרים על סמך שיוך פוליטי אבל הציפייה היא שכל אחד ואחת מכם ימלא את חובתו הסטטוטורית בהתאם לעקרונות הקבועים בדין ולא בגלל השתייכות פוליטית כזו או אחרת".

פוגלמן הדגיש: "החלטה לפסול מועמד היא פגיעה אנושה בזכות לבחור להיבחר שעומדת ביסוד הדמוקרטיה. בצד האמור התפיסה הדמוקרטית מאפשרת לחברה הישראלית לשלול השתתפות בהליך הדמוקרטי מאותן רשימות השוללות את הדמוקרטיה הישראלית. בכל מקרה בית המשפט העליון יבדוק את החלטת הפסילה ואת התשתית הראייתית העומדת בבסיסה".

בדבריו הסביר פוגלמן את ההליך והזכיר כי על חברי הוועדה להחליט האם הראיות שהגישו העותרים יש בהם די מאסה קריטית כדי לפסול מועמד או רשימה והאם הם עונים לעילות הפסילה המופיעות בסעיף 7 א' לחוק יסוד הכנסת: "רשימת מועמדים לא תשתתף בבחירות לכנסת ולא יהיה אדם מועמד בבחירות לכנסת, אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או האדם, במפורש או במשתמע, אחד מאלה: שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל".

השופט עוזי פוגלמן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
השופט עוזי פוגלמן (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

הדיון הראשון עסק בבקשות שהגישו מעוזיה סגל ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נגד אבתיסאם מראענה מנוחין. ראשון עלה לדבר סגל וביקש שלא ידונו בבקשה שלו, לאחר שבקשתו להפריד את הדיון בעתירתו מעתירת בן גביר נדחתה על ידי השופט. "אני לא רוצה ששמי ייכרך בעתירה של בן גביר שאני מתנגד לעמדותיו", הסביר סגל. הוועדה נעתרה והבקשה שהגיש ירדה מסדר היום.

לאחר מכן עלה בן גביר להציג את נימוקיו לבקשת הפסילה שהגיש. "אם היה מגיע אדם מעוצמה יהודית ואומר שצריך להשמיד את אום אל פאחם כבודו יודע שלא רק שבית המשפט העליון היה פוסל אותו והוא היה מודר ובצדק, באותו לילה הייתה מגיעה משטרה ונפתחת חקירה והיועמ"ש היה פותח בחקירה על הסתה לגזענות ואלימות ואותו אדם היה נעצר", טען בן גביר והתייחס לפוסט בו כתבה מראענה כי "הייתי משמידה את זכרון יעקב".

"מי שרוצה להשמיד את זכרון צריך להיות בכלא אבל בוודאי לא בכנסת ישראל. זה לא להשמיד את אום אל פאחם אלא את זכרון יעקב, עיר ואם בארץ ישראל. הגברת הזאת שנוכחת כאן שהחלום שלה זה להשמיד עיר ואם במדינת ישראל. סתם כך. כי זה יהודים. ואם זה לא תמיכה בארגון טרור ושלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ואם זה לא גזענות אני לא יודע מה זה גזענות".

איתמר בן גביר (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
איתמר בן גביר (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

כזכור, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע אתמול לוועדה כי הוא מתנגד לכל בקשות הפסילה. נציג היועמ"ש, עו"ד רנאד עיד, הסביר את עיקרי עמדתו, אמר כי מדובר במספר מצומצם של ראיות וטען: "העתירה לא עומדת בתנאים כפי שפסיקת בית המשפט העליון קבעה. רובן ככולן של ההתבטאויות מעוררות מחלוקת וראויות לגינוי אבל הפסיקה קבעה שגם אמירות שמעוררות שאת נפש הם לא עילה לפסילה".

פרקליטה של מראענה, עו"ד גיא בוסי, אמר: "המשיבה לא תומכת ומעולם לא תמכה במאבק של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל. אין במעשיה שום גזענות. את זה צריך להסיר מהשולחן. אלימות על כל גווניה ומרכיביה רחוקה מהמשיבה כרחוק מזרח מהמערב. היא זכתה בפרסים על מאבקה באלימות. אין בפוסט ישן שהועלה מן האוב כדי להכהות את החזון האידאולוגי של המשיבה ושל מפלגת העבודה. החשוב מכל המשיבה מאמינה בדמוקרטיה במובנה העמוק והרחב ביותר, מה שאי אפשר לומר על עוצמה יהודית".

"לא על המשיבה באתי לסנגר, שמארג חייה מעשיה ופעולותיה הם העדים הטובים ביותר", הוסיף בוסי. "הבקשה שניצבת בפניכם מעידה על שיבוש דעת ואובדן דרך בכל הקשור בהבנת הכלים הדמוקרטים המקובלים במקומותינו. הם המציאו יש מאין, נאחזים בקש ובגבבה על מנת לקדם את האג'נדה שלהם. העתירה שלהם צריכה להדיר מנוחתם של כל מי שמאמין בדמוקרטיה".

בוסי תקף את עוצמה יהודית: "הם חולמים על כנסת ישראל טהורה מכל אידיאולוגיה שאינה שלהם. מי שלא מקדש אותה יסולק מיידית מהבית הזה. החלום של עוצמה יהודית הוא אסון לארץ הזאת. אסור היה שמשטרת מחשבות מבית עוצמה יהודית יעבור את סף דלתה של הוועדה. עוצמה יהודית עושה בוועדה קרדום לחפור בו לקידום מטרותיה. אין חולק שאין שום עילה שבדין לפסילת המשיבה. הם יודעים שבית המשפט יגלגל אותם מכל המדרגות". דברים אלו עוררו קריאות ביניים בין בן גביר לבין חברי הוועדה. 

בהמשך, פנה בוסי לח"כ שלמה קרעי ולנציגי הימין בוועדה: "איך לא רעדה ידכם. אין הסכמתם לתת יד לעוול כזה יסודי. אתם מכרסמים בחופש הביטוי ופוצעים את הדמוקרטיה הישראלית. אל תשלחו ידכם אל הנער. הענות לבקשה תטיל אות קלון שלא ימחה על הבית הזה. האם תעבירו מסר של פיוס ואחדות או תפלו לבור שכרתה בפניכם עוצמה יהודית?".

נציג מרצ דרור מורג תקף: "כל מהותו של העותר זה גזענות, אלימות, הסתה לאלימות. קודם כל תחזיר את הסמל מהרכב של רבין. זה אדם שמעורר אנטישמיות. הוא אשם באנטישמיות כלפי ישראל. העותר הוא אדם חלקלק. הוא נזהר בשנים האחרונות כי הוא יודע שרוצים לפסול אותו. הוא מדבר על פוסט מלפני כמה שנים? יש פה ניסיון להשוות בין הימין הקיצוני לשמאל. הדברים לא שקולים למעשי אלימות של הימין הקיצוני. הוא מנסה לתת הכשר לצד שלו. אני קורא לבן גביר להסיר מועמדותו לכנסת, שלא ימיט קלון על מדינת ישראל".

שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שלמה קרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

נציג הליכוד ח"כ שלמה קרעי תמך בבקשת הפסילה, ואף ציטט בדבריו את התובע גדעון האוזנר ממשפט אייכמן: "הצטרפנו לבקשות הפסילה כנגד מספר 7 במפלגת העבודה. אנו לא לבד כאן. עומדים אתנו 23 אלף חללי מערכות ישראל ושישה מיליון נרצחי השואה שהמועמדת ביזתה את זכרם. להכניס לכנסת ישראל אחת כזאת, ועוד ממפלגה ציונית? היא קוראת לראשי המדינה היטלר. לצה"ל קראה צבא רוצח. היא מביעה תמיכה בטרוריסט. זאת תמיכה בטרור, זאת הסתה לגזענות ואלימות. היא לא מתנצלת על שלל ההתבטאויות שלה. יש כאן אחת שרוצה להשמיד ערים בישראל. מבזה את מדינת ישראל וקודשי הקודשים של החברה הישראלית. מקומה לא בכנסת ישראל".

נציג דגל התורה, אברהם ובר, הודיע כי רשימתו תימנע מהצבעה ואמר בקיצור: "באופן עקרוני זה לא המקום לדון בכאלה דברים. אם אפשר לקצר את הזמן. בוא נהיה תכליתיים, בלאו הכי בג"צ לא יקבל את הפסילה. אני אמנע". אחריו עלה נציג יהדות התורה אברהם יוסטמן, וגם הוא הודיע שהוא נמנע.

ח"כ אסנת מארק אמרה: "לא שמענו בשום שלב את המועמדת מבקשת להבהיר. היא ידעה שכל אמירה שלה בתקשורת תסבך אותה עוד יותר כי היא מאמינה במה שהיא אמרה לאורך כל הדרך. לא מבינה איך נציגי יהדות התורה נמנעים. לא שמענו שום חרטה. היא לא רוצה לחזור בה. עכשיו היא עושה את ההצגה המושלמת כדי להיכנס לכנסת ואחר כך תנהג כמו כל חבריה שעושים קרקס בתוך הכנסת. שמכניסים את הדעות הפוליטיות שלהם הקיצוניות".

נציג מפלגת העבודה ריצ'רד פרס אמר: "בגין היה מתהפך בקברו לשמוע פה את נציגי הימין. אני מבקש מהוועדה לדחות את העתירה על הסף". נציג כחול לבן אסף גולדפרב הוסיף: "השיח נגד החברה הערבית נעשה יותר ויותר אלים מפעם לפעם. היא התנצלה. היועמ"ש אמר שאין פה שום עילה. עצוב לי לראות את זה".

נציג חד"ש-בל"ד, עו"ד ויאם שביטה, אמר: "בן גביר אמר כמה פעמים אום אל פאחם במקום זכרון יעקב. ארבע פעמים טעה כשאמר להשמיד את אום אל פאחם. לא התנצלת על הטעות. על מה זה מעיד? לא להשמיד את אום אל פאחם לא תל אביב ולא שום עיר. מה שכן איתמר כשמשתמשים בטעות במילה להשמיד לפחות תתנצל. אבתיסאם התנצלה, אתה לא התנצלת".

איבתיסאם מראענה, שנייה מימין (צילום: דוברות מפלגת העבודה)
איבתיסאם מראענה, שנייה מימין (צילום: דוברות מפלגת העבודה)

כאמור, מנדלבליט העביר אתמול לוועדת הבחירות חוות דעת, שבה כתב כי "חומר הראיות המצומצם שהוצג במסגרת שתי הבקשות לפסילת מועמדותה לכנסת אינו מקים תשתית ראייתית לקבלתן ובוודאי שלא הצטברה 'מסה ראייתית קריטית' של ראיות חד־משמעיות, ברורות ומשכנעות בנוגע לאחת לפחות משלוש עילות הפסילה, המתחייבת לפי פסיקת בית המשפט העליון לשם פסילת מועמד מלהתמודד בבחירות לכנסת". 

היועמ"ש אף הזכיר כי בראיון בחדשות 12 ששודר בשבת האחרונה התנצלה מראענה על פוסט מ־2013 שבו התגאתה שלא עמדה בצפירת יום הזיכרון, ובעצמה כינתה אותו "סטטוס ישן מאוד ועלוב" וציינה כי כיום לא הייתה כותבת אותו. היועמ"ש הודיע לוועדה כי הוא מתנגד גם לעתירות של עו"ד בן גביר לפסול את הרשימה המשותפת ואת רשימת רע"ם, מסיבות דומות. ההחלטה לפסול את מראענה תועבר לאישור בית המשפט העליון, שבעבר הפך החלטות דומות של הוועדה.