ארבעה ימים בלבד לפני פתיחת הקלפיות, סקר מנדטים אחרון של “מעריב סופהשבוע” על בחירות לכנסת ה־24 מצביע על מבוי סתום שהופך בנתונים הנוכחיים את מלאכת הרכבת הממשלה לכמעט בלתי אפשרית.

על פי הסקר שערך מכון פאנס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר, לו הבחירות היו מתקיימות היום, גוש נתניהו היה זוכה ב־49 מנדטים, גוש רק לא נתניהו ב־57 מנדטים. ימינה “הבלתי מזדהה” מקבלת בסקר 10 מנדטים ואילו רע”ם, שמנסה ליצור מסך עשן לגבי כוונותיה, מקבלת 4 מנדטים. על פי תמונת המנדטים, כדי שנתניהו יצליח להרכיב ממשלה, הוא יצטרך גם את תמיכת בנט וגם את קולות רע”ם, קואליציה דמיונית הכוללת את איתמר בן גביר ואת מנסור עבאס. מנגד, גוש “רק לא נתניהו” חייב לצרף גם את המשותפת וגם את ימינה כדי להרכיב ממשלה - תסריט שגם הוא נראה דמיוני לכל הדעות.

ולחלוקת המנדטים: נתניהו, המוביל בעצמו את קמפיין הליכוד כמו בבחירות הקודמות, חורש גם הפעם את הארץ לאורכה ולרוחבה, מתראיין כמעט בכל תחנת שידור ובכל שפה אפשרית, קוצר את פרי עמלו ועולה בסקר הנוכחי ל־30 מנדטים לעומת 27 בסקר הקודם. נתניהו “שותה” שני מנדטים מתקווה חדשה ואחד מימינה.

לפיד מתדרך פעילים במטה המפלגה בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
לפיד מתדרך פעילים במטה המפלגה בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)

יש עתיד בראשות יאיר לפיד נשארת אומנם המפלגה השנייה בגודלה, אך מאבדת מנדט ויורדת ל־19. גם ימינה בראשות בנט מאבדת מנדט לעומת הסקר הקודם וזוכה בנוכחי ב־10 מנדטים. תקווה חדשה בראשות גדעון סער ממשיכה במגמת ההיחלשות ויורדת לשפל של 8 מנדטים, לעומת 10 בסקר הקודם. 8 מנדטים מקבלות גם כל אחת מהמפלגות הבאות: ישראל ביתנו, ש”ס והרשימה המשותפת. יהדות התורה (6) מאבדת מנדט לסמוטריץ', והציונות הדתית של סמוטריץ' ובן גביר מתחזקת במנדט ועולה ל־5. גם כחול לבן של בני גנץ עולה במנדט ל־5, ממש כמו העבודה בראשות מרב מיכאלי.

בקרבות ההישרדות בתחתית, מרצ ורע”ם קרובות מאוד לאחוז החסימה עם 4 מנדטים כל אחת. רע”ם תלויה במידה רבה באחוז ההצבעה ביום הבחירות, ואילו מרצ נמצאת בסוג של מאזן אימה מול מפלגת העבודה מחד ויש עתיד מאידך.

72% מהמשתתפים בסקר אמרו שהם בטוחים שילכו להצביע בבחירות הקרובות לכנסת (ועוד 20% אמרו שכנראה ילכו להצביע). המספרים הללו יכולים ללמד על שיעור הצבעה גבוה למדי, להערכתנו בסביבות ה־70%. מצביעי הציונות הדתית הם הבטוחים ביותר שילכו להצביע (88%) וצמודים אליהם מצביעי ש”ס (87%). יש לשים לב לשיעור הנמוך יחסית של מצביעי יהדות התורה - רק 66% מהם בטוחים שילכו להצביע, נתון חריג למפלגה חרדית, והדבר גם משתקף בירידה במספר המנדטים של המפלגה בסקר הנוכחי. בתחתית הרשימה נמצאות המפלגות הערביות ובעיקר הרשימה המשותפת עם שיעור נמוך במיוחד מבין מצביעיה שבטוחים שילכו להצביע (49%).

יצוין כי כל אחת מהמפלגות הקטנות שלא תעבור את אחוז החסימה יכולה לשנות כליל את התמונה. כך למשל אם אחת או שתיים ממפלגות השמאל לא תעבורנה את אחוז החסימה, הליכוד תוכל קרוב לוודאי להרכיב ממשלה בעזרת ימינה של בנט, שיהפוך לממליך המלכים. כך שבמבחן האמיתי, ביום הבוחר ביום ג’ בשבוע הבא, הכל עוד יכול להשתנות.

הסקר בדק גם “ראש בראש” את מידת ההתאמה לראשות הממשלה: נתניהו 45% מול סער 41%. נתניהו 51% מול לפיד 37%. נתניהו 41% מול בנט 41%.

בסקר שנערך אתמול השתתפו 1,001 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 3.2%.