יממה לבחירות בישראל ונראה כי בניגוד לפעמים קודמות, הרחוב הפלסטיני אינו מתעניין במיוחד בבחירות שיערכו מחר (שלישי) בישראל. אם כי, רבים עדיין טוענים שהיו שמחים לראות את סוף עידן בנימין נתניהו לאחר הבחירות. 

האדישות הפלסטינית כלפי הבחירות בישראל מיוחסת לשלושה גורמים, על פי אנליסטים פוליטיים פלסטיינים. ראשית, הסוגייה הפלסטינית נעדר כמעט לחלוטין מהקמפיינים של המפלגות השונות, הן מימין והן משמאל. שנית, נראה כי הציבור הפלסטיני מודאג יותר מההשלכות הבריאותיות והכלכליות של נגיף הקורונה, כאשר בתקופה האחרונה מספר המאומתים והקורבנות ביהודה ושומרון ובעזה ממשיך לעלות.

הסיבה השלישית לאדישות הפלסטינית היא שמרבית הפלסטינים מתעמקים בבחירות הקרובות לפרלמנט ולנשיאות הפלסטיניים, אשר ייערכו ב-22 במאי וב-31 ביולי. "נראה כי רק מעטים שמים לב בשלב זה לבחירות בישראל", אמר נימר עבד אל פתאח, אנליסט פוליטי פלסטיני אשר הוסיף כי "יש תחושה בקרב פלסטינים רבים שהבחירות הקרובות לא יביאו לשינוי אמיתי במדיניות ישראל בנושא הפלסטיני".

חבר בוועד המרכזי של תנועת הפת''ח אמר כי הוא מאמין שהאדישות נובעת מכך שפלסטינים רבים לא רואים הבדל גדול בין נתניהו לבין המועמדים האחרים: "זה יהיה נחמד לראות אותו מפסיד, אבל בסוף מי שיחליף את נתניהו ימשיך לתמוך באותה המדיניות כלפי הפלסטינים. אנחנו מודעים לכך שהבחירות קשורות לנתניהו ולא לשום נושא אחר".

בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

"הגיע הזמן שהפלסטינים יפסיקו לצפות לשינוי מהותי באסטרטגיה הישראלית בנוגע לסכסוך. עלינו לקחת את העיניים לידיים ולעבוד עם הקהילה הבינלאומית על מנת להגביר את הלחץ על ישראל שתפסיק את מדיניותה ההרסנית", הוא הוסיף. גורם באש"ף אמר לג'רוזלם פוסט כי היעדר הנושא הפלסטיני ממערכת הבחירות בישראל מראה כי הציבור בישראל אינו מעוניין יותר במה שקורה בגדה המערבית וברצועת עזה. "באופן דומה, הציבור הפלסטיני איבד עניין בנעשה בישראל", אמר.

יהאד אבו גוש, חבר המועצה הלאומית הפלסטינית, הגוף המחוקק של אש"ף, ציין כי "מחנה השלום" הישראלי נעדר באופן בולט ממערכת הבחירות הנוכחית. "בהעדר השמאל, או הפחתתם לכוחות שוליים בלבד, הזירה הישראלית ריקה עבור כוחות הימין. הבחירות הללו מתמקדות באדם אחד, בנימין נתניהו. הישרדותו או הדחתו היא כותרת היריבות העזה בין הצדדים והמחנות".

הסופר הפלסטיני באסם ברהום טען כי על הפלסטינים להתמקד ב"סידור מחדש של מצבנו הפנימי "במקום לשים לב לבחירות בישראל. הוא הביע תקווה שהבחירות הפלסטיניות יקלו על המשימה לעשות סדר בבית הפלסטיני. "המצב הכלכלי גרוע מאוד בגלל נגיף הכליה והנעילה, ולכן לרוב הפלסטינים לא אכפת מהבחירות בישראל", אמר איברהים רג'אבי, איש עסקים מחברון.