הסקרים האחרונים הציגו תמונה אופטימית עבור הליכוד. אחרי שבועות של מתח ואי־ודאות, מפלגת הליכוד מסיימת את הקמפיין במגמת התחזקות ברורה על חשבון שתי המפלגות הימניות המתחרות - ימינה בראשות נפתלי בנט ותקווה חדשה בראשות גדעון סער.

הקמפיין האגרסיבי שראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגתו ניהלו בימים האחרונים נגד בנט הניב פירות. "משתה המנדטים המסורתי" שנתניהו מקיים באופן קבוע במגרשו האלקטורלי של בנט החליש את ימינה, שלפי הסקרים תגיע למספר מנדטים חד־ספרתי, מה שמגדיל את סיכויו של נתניהו להרכיב קואליציה בראשותו.

הופעתו של בנט בערוץ 20, הידוע בחיבתו לליכוד ולעומד בראשו, וחתימתו על ההתחייבות "לא לשבת בממשלה בראשות יאיר לפיד", נועדה לעצור את נתניהו ואת משתה המנדטים שהוא מוביל. "היינו חייבים לשבש לו את הגימיק, לא לשחק לפי הכללים שהוא ניסה להכתיב לנו", הסביר בכיר בימינה ל"מעריב". "כמו באירוע 'נוהל שכן' שנתניהו עשה ביום שישי, כשניסה להפתיע את בנט ולהגיע אליו הביתה ללא התרעה ובנט סיכל את המזימה, כך גם הפעם, בנט חתם על ההתחייבות כדי להוביל ולא להפוך למובל".

מבחינת נתניהו, המשחק שהוביל בימי הקמפיין האחרונים במגרש הימני חייב היה להיות עדין ומתוחכם. מצד אחד הוא חפץ להתחזק על חשבון מפלגות הימין, ומאידך לא להחליש אותן יותר מדי. ירידה משמעותית של ימינה והציונות הדתית עלולה להוביל למצב שלא יימצאו לו 61 מנדטים.

מרכיב משמעותי נוסף שעשוי להשליך על התוצאות ועל סיכויי נתניהו להשיג 61 מנדטים הוא שיעור ההצבעה. שיעור הצבעה גבוה עלול לפגוע במפלגות המתנדנדות על סף אחוז החסימה: כחול לבן, מרצ, רע"ם והציונות הדתית. כניסתה של הציונות הדתית לכנסת חשובה עד קריטית מבחינת הליכוד. הישארותן בחוץ של כחול לבן או מרצ, או שתיהן, היא התסריט האופטימלי מבחינת הליכוד, כי אז כמחצית המנדטים של המפלגות שלא ייכנסו יעבור לגוש הימין, מה שבסבירות גבוהה יעניק לנתניהו את 61 המנדטים הנדרשים.

בתרחיש אחר נתניהו לא מגיע ל־61 מנדטים, עם החרדים, ימינה והציונות הדתית. זה עשוי לקרות אם שיעור ההצבעה במגזר החרדי יהיה נמוך ושתי המפלגות החרדיות יקבלו פחות מנדטים מכפי שמנבאים להן הסקרים. אם ש"ס ויהדות התורה יחד יגיעו ל־14 מנדטים בלבד, הסיכויים של נתניהו יירדו דרמטית.

תרחיש נוסף יכול להתרחש אם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ימשיך בקו שהוא נוקט ויכריז כי הכי חשוב להחליף את נתניהו וכי הוא מוותר על מטרתו להיות ראש ממשלה לטובת בנט. כאן יש להזכיר כי בנט חזר ואמר כי הוא ימליץ לנשיא על עצמו ולא על אחר, כך שאם ראשי מפלגות "גוש השינוי" יחליטו להמליץ על בנט לראשות הממשלה, הכדור יעבור למגרש מחנה "רק לא ביבי". בנסיבות מסוימות שיכללו, בין היתר, התחייבות של הרשימה המשותפת לא להצביע נגד ממשלה בראשות בנט, תיתכן הקמה של "ממשלת השינוי" בראשות בנט. בתרחיש אחר, שסיכוייו נמוכים, יחלקו סער, לפיד ובנט קדנציה ברוטציה.

במקרה שאף מועמד לא יצליח להרכיב ממשלה והמערכת תישאר במצב כזה במשך 21 יום, יופעלו לחצים על נתניהו ועל ראשי "גוש השינוי" להקים ממשלת אחדות לאומית ולמנוע בחירות חמישיות. בתרחיש זה, בישורת האחרונה יעמדו ראשי המפלגות בפני דילמה: להפר את הבטחתם לא לשבת עם נתניהו ולמנוע הליכה לעוד מערכת בחירות או להוביל את המדינה לעוד בחירות, שגם בהן ספק אם תושג הכרעה.