סערת הפריימריז בליכוד נמשכת: בית הדין של הליכוד דחה היום (ראשון) את העתירה נגד שינוי שיטת הבחירות במחוזות. מבקר הליכוד, שי גלילי, שעתירתו נגד שינוי שיטת הפריימריז נדחתה, מתכוון להגיש ערער בבית הדין המחוזי בנוגע להחלטה. כזכור, בעתירתו כתב גלילי כי "פסק הדין ניתן על בסיס שיקולים פוליטיים וזרים, לשם מימוש רצונו של יו"ר המפלגה". 

5 שריונים לנתניהו: כך צפויה להיראות רשימת הליכוד בבחירות הקרובות
ישנה את התמונה במפלגה? ההחלטה הדרמטית של בית הדין בליכוד
"נא לדאוג שתגיע גבוה": זו הח"כית בה תומך יאיר נתניהו בפריימריז בליכוד

בעתירה מאשים גלילי את בית הדין בכך שהוא פועל לטובת נתניהו, שמבקש לשנות כללי הבחירות שבועיים לפני קיומם על מנת "לבלום את סיכויים של חלק מהמועמדים שאינם לרוחו".

לדברי גלילי, "משיו"ר המפלגה הצהיר בפומבי בפני חברי ועדת החוקה על רצונו כי מתפקדי המחוזות יבחרו את המועמדים במחוזות, החליט בית הדין 'להתיישר' עם רצונו של יו"ר המפלגה, להתעלם מעקרונות המשפט והאיסור לשנות כללי בחירות לאחר פתיחת מערכתן, ולשנות את שיטת הבחירות שבועיים לפני קיומן".

כנס הליכוד (צילום: אלוני מור)
כנס הליכוד (צילום: אלוני מור)

כזכור, בשבוע שעבר החליט בית הדין של התנועה לשנות את הנוהל ולהגדיל את ההזדמנויות של המתמודדים החדשים להפוך לח"כים. לפי ההחלטה, ח"כ מכהן לא יוכל להתמודד על המשבצת הקבועה לעולה, אלא רק ברשימה הארצית יחד עם יתר חברי הכנסת היוצאת. 

ההחלטה מביאה עימה בשורות מעודדות לחברי הליכוד המתמודדים במשבצות העולים והמיעוטים, לאחר שנים בהן חברי הכנסת המכהנים הוקפצו מעלה ברשימה ונכנסו לכנסת במסגרת המשבצות המיועדות לעולים חדשים ולבני המיעוטים.

בדברי ההסבר לפסק הדין נטען כי "בבחירות חל שינוי המגדיל בצורה משמעותית את חוסר השוויון בין חברי הכנסת המכהנים למועמדים חדשים. הכוונה לחוק המעניק מימון לחברי כנסת המתמודדים בפריימריס. על כן, לדעתנו השינוי הזה הוא ההופך את ההתמודדות בין הח"כ המכהן למועמדים חדשים על אותה משבצת לבלתי סביר באופן קיצוני".

"ולכן, מטעמי חוסר סבירות ומשיקולי טובת התנועה אנו קובעים כי יש לבטל את העיוות ולמנוע מח"כ מכהן מלהתמודד על משבצת כלשהי המבטיחה ייצוג למחוזות ו/או למגזרים, ובכלל זה למשבצת העולים החדשים", הוסיפו בהחלטת בין הדין של הליכוד.

פסק הדין משליך ישירות על שני חברי הכנסת של הליכוד שבפריימריז הקודמים נכנסו לרשימה במשבצות העולים והמיעוטים: גדי יברקן ופטין מולא שיצטרכו לרוץ ברשימה הארצית. אשר לח"כים לשעבר שאינם זוכים למימון, בית הדין של הליכוד החליט לא לשנות את כללי המשחק הקיימים.