חבר הכנסת אלי אבידר הכריז אתמול כי הוא מקים מפלגה חדשה בשם "ישראל חופשית". כזכור, מאז שעזב את מפלגת "ישראל ביתנו" היה אבידר ללא מפלגה, ואילו בהכרזה על תוכניותיו הפוליטיות סיפר כי הוא יקדם את חוקי הנאשם ושינוי שיטת הממשל. ינון מגל ובן כספית שוחחו עמו היום (רביעי) בתוכניתם ב-103FM, ושמעו ממנו מה הוא מנבא לעצמו במערכת הבחירות הקרובה.

אבידר הכריז שיקים מפלגה - אך השם שבחר כבר הספיק לעורר מחלוקת

בפתח השיחה, ביקש מגל לקבל תשובה חד משמעית לשאלתו האם אבידר צפוי לרוץ עד הסוף. חבר הכנסת אמר "אני רץ עד הסוף. אני גם מודיע את זה בצורה הברורה ביותר". עוד התייחס למתקפה שהחלה מאז הודעתו: "זה לא מרגש אותי. עם כל ההערכה שלי להרבה מאוד אנשים בסבב הקודם אמרתי שהקמפיינים האלה לא יעזרו. שנה שלמה נתתי צ'אנס, עד הרגע האחרון שתקתי, קיבלתי את כל התירוצים, שמעתי את כל השקרים. שיקרו במשך שמונה חודשים האחרונים, סיפרו ש'המשותפת' לא תומכת בחוק הנאשם, ואני אומר את הדבר הברור - היו 61 אצבעות להעביר את החוק, הם לא העבירו, נגמר הסיפור. צריך להקים מפלגה חדשה כדי לתת בית לכל אלה שלא יצביעו למפלגות האלה בבחירות הקרובות".

"היחידים ששרפו את האמון של הציבור שלהם זה אותם אנשים שלפני הבחירות סיפרו סרטים מדהימים שתוך שלושה חודשים הם מעבירים את חוק הנאשם בפלילים, נכנסו לממשלה ולא עשו כלום, וברוב המקרים עשו 180 מעלות הפוך", הכריז ח"כ אבידר, והוסיף: "אתה חושב שאני מתרגש מהקמפיינים של אותם אנשים? בוודאי שלא. יש לך לפחות מנדט וחצי עד שני מנדטים שאומרים שהם לא יצביעו בבחירות הקרובות למפלגות האלה, אז מה אתה חושב שיקרה? שהם יבואו להצביע? הם לא יצביעו. אתה רואה בדיוק מי המאוכזבים".

עוד טען כי "אני שונה מירון זליכה שאמר שיש לו 14 מנדטים ו־300 אלף אנשים, אני לא אומר את הדברים האלה. אני אומר שדבר פשוט - כדי שהגוש הזה יקים ממשלה הוא צריך לגרום לאותם שני מנדטים להצביע, אם הם לא יצביעו לא תהיה פה ממשלה".

בהמשך, נשאל יו"ר מפלגת "ישראל חופשית, כיצד יצלח את ארבעת המנדטים, והשיב: "כי יש בכל ציבור המחאה מיליון איש שהיו מעורבים בתהליך. אם יגידו אנשים 'אתה וחבריך סכנה לדמוקרטיה לא רוצים אתכם בכנסת', אני מבין, אבל הם אומרים 'אתם על הכיפאק, אל תשרפו קולות'. תצביעו לנו, למי תצביעו? לאותם מפלגות שאמרו לכם שיעבירו את חוק הנאשם בפלילים ולא העבירו? לאנשים שלא תיקנו את המשטרה? כן, יכול להיות שלא נעבור את אחוז החסימה, אתם תצילו אותנו. גם אתה יודע באופן אישי כמה שתקתי וכמה חודשים נתנו".

"לא יהיו הפתעות ברשימה", טען ח"כ אבידר, "המטרה שלנו היא לגרום לאותם לפחות שני מנדטים שכועסים מאוד ולא ייצאו מהבית להצביע לשכנע אותם כן להצביע, אנחנו יוצרים את הבית הזה כדי לאפשר להם. הם לא יצביעו למפלגות הקיימות, הם ראו במשך שנה שלמה, המחאה נתנה את המפתחות למפלגות האלה, היו 61 אצבעות הם לא רצו. לכן, לא מעניין אותנו ההטפות מוסר והפחדים שמאפיינים את הגוש שלנו, קודם כל תשנו את האנרגיה של הקמפיין הזה, אנרגיה של בית הלוויות. אצלנו אם תעשה סקר בכל הגוש יגידו לך שבטוח הצד שני מגיע ל־61".

אלי אבידר (צילום: מרק ישראל סלם)
אלי אבידר (צילום: מרק ישראל סלם)

לאור אמירותיו, שאל מגל בתקיפות: "מה עם 'המשותפת'?", ואילו אבידר הבהיר: "קיבלתי החלטה בשנת 2019 שהאיש הזה שנקרא נתניהו הוא לא המכשיר והמוציא מהכשרות של שום מפלגה פוליטית. הוא לא יחליט בשבילי ובשביל הציבור שלי עם מי לשבת. זה שהוא חיבק את עבאס לפני הבחירות זה נתן לגיטימציה לחלק מהגוש שלנו להגיד שהוא בסדר. טעות, האיש הזה לא יכול להיות חותמת כשרות. לגבי 'המשותפת', אני חושב שלא יהיה הבדל ביני לבין אבו שחטה כאשר נצביע על מצוקת הדיור ביפו, לא תהיה בעיה כשנדבר על בעיית האלימות בחברה הערבית".

"ועל תקציבים לחיילים?", המשיך ינון. חבר הכנסת אלי אבידר ביקש לחדד את העניין: "אז יהיו דברים שלא נסכים. אם הליכוד והציונות הדתית אמרו שהם לא רוצים להצביע בעד תקנות איו"ש, מה זה ענייננו להתעקש על זה ולא על חוק נאשם בפלילים? זה נתניהו והסטנדרט המגעיל שלו. דיברת על עוטף עזה, 16 שנים חבר'ה צעירים עושים במיטה פיפי בגלל מה שהיה בתקופות שלו, על מה אתה מדבר בכלל? אני רוצה להזכיר לך, ב'שומר החומות' נאלצתי להיכנס למקלט בתקופת נתניהו, הימין החזק".

עוד תהה מגל מה יהיה מקומה של בל"ד, וח"כ אבידר הסביר כי "אנחנו נקים ממשלה, נשב עם כל מי שצריך. המשותפת נגיע איתה להסכמים, אני לא רואה בזה בעיה. אנחנו נשב עם המשותפת נקודה. אני לא אשב עם איתמר בן גביר, עם סמוטריץ', מעוז, עם קבוצת ההזויים הזאת שהפכתם אותם ללגיטימיים. אני אשב עם כל אחד שמכבד את הדמוקרטיה ורוצה להיות חלק מהעניין הדמוקרטי נקודה".

"אני לא מוותר, אמרתי את זה מההתחלה, לא היינו יוצאים לדבר הזה אם לא היינו רצים עד הסוף", הדגיש אבידר, "גם אם נגיע ליומיים לפני הבחירות עם חצי מנדט אנחנו לא פורשים. לגבי חבירות, אתה מכיר את המפלגות, זה לא רלוונטי. ההיגיון הוא לעשות את כל מה שניתן כדי להציל כל קול, אני לא אפרוש, לא ברגע האחרון ולא לפני האחרון".

בסיום השיחה, שאל כספית האם הוא שוחח עם ראש הממשלה יאיר לפיד בתקופה האחרונה, ואילו אבידר סיכם את הנושא: "לא דיברתי איתו מאז שהוא נהיה ראש ממשלה, הוא אדם עסוק וזה בסדר גמור".

אמירותיו של אבידר הזכירו לינון את חופשתו של ראש הממשלה שצפויה להתקיים, ויו"ר מפלגת ישראל חופשית תקף: "ראש הממשלה לשעבר שאתה מעריץ פינה את פסל המפגין, יש לו הערכה ליהדות לא בחסר, היא לא קיימת. אתה מקדש את המשיחיות שלו, וזו התקלה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm