מי ינצח בקרב המחנות בין ישראל כ"ץ לניר ברקת? ומי המועמד הפופולרי והחרוץ (וגם כזה שלא מרבה להופיע ברשימות השחורות של היריבים) שעשוי להתברג גבוה בעשירייה הראשונה? והאם מירי רגב תשמור על מקומה כאישה הבכירה בליכוד? כ-140 אלף חברי תנועת הליכוד ילכו ביום רביעי לבחור את נציגים לכנסת ה-25, במה שצפוי להיות שיאו של קרב רווי יצרים על המיקום, כשרבים ינסו להגיע כמה שיותר גבוה - ולא פחות חשוב - לפגוע בסיכוייהם של יריביהם באמצעות רשימות חיסול. מטבע הדברים, הרבה אנשים - כ-130 - רוצים להתברג לתוך הרשימה, שעל פי הסקרים צפויה להיות הגדולה ביותר בכנסת, ובפער ניכר מהבאות אחריה, עם מעל 30 מנדטים. 

נתניהו מעצב את הפירמידה בליכוד - אך דאגותיו נודדות למחוזות אחרים | אנה ברסקי
קול של תקווה: הכירו את הצעירה הערבייה המוסלמית שמתמודדת בפריימריז לליכוד

שיטת הבחירות בליכוד מחולקת לרשימה הארצית ולמחוזות (אזורים גיאוגרפיים) ולמעשה מבטיחה כניסה של דם חדש לרשימת הליכוד והיפלטות החוצה של ח"כים מכהנים. ברשימה הארצית מתמודדים חברי הכנסת מכהנים ולשעבר, וכן שמות מוכרים שמקווים שפרסומם יסייע למשוך מצביעים. מנגד, יש את המחוזות, בהם מתמודדים בעיקר אנשים לא מוכרים לציבור הרחב. מועמדי המחוזות היו אמורים להיבחר על ידי חברי מרכז הליכוד, אולם לקראת הפריימריז השיטה שונתה על ידי ההחלטה הדרמטית של בית הדין של הליכוד, וכעת הם ייבחרו על ידי מתפקדי הליכוד שמתגוררים באותו מחוז. 

בנוסף, יש לזכור כי לרשות ראש התנועה, בנימין נתניהו, עומדים חמישה שיריונים, שבהם יוכל לשבץ מועמדים נוספים, אם יבחר לעשות כן. בית הדין של הליכוד צפוי לאשר את מתן השיריונים לנתניהו, כך שבפריימריז יצביעו חברי הליכוד בשלושה פתקים: הרשימה הארצית, המחוזות והאישור ליו"ר התנועה לשריין עד חמישה מועמדים מטעמו ועל דעתו.

קרב היוקרה

מי יגיע גבוה בעשירייה הראשונה? בדרך כלל מי שמגיע לצמרת הליכוד הוא מי שרכש פופולריות בקרב חברי הליכוד ולא פחות חשוב: מי שאין לו שונאים ואינו מהווה איום על ההנהגה העתידית (בינתיים). בין המועמדים שלפי הערכות צפויים להגיע גבוה בקרב הזה נמצאים חברי הכנסת אלי כהן, יואב גלנט, אמיר אוחנה, אבי דיכטר ודודי אמסלם.

שובם של המחנות

קרב נוסף, אולי אפילו חשוב ומעניין יותר הוא בין אלה שרואים עצמם כמנהיגי הליכוד הבאים אחרי נתניהו. כאן צפוי קרב מעניין בין שני מועמדים שמחזיקים מחנות גדולים מאוד בליכוד - ישראל כ"ץ וניר ברקת, שמרכיבים רשימות חיסול בהן השני לא נמצא.

אליהם יש להוסיף בכיר נוסף בליכוד - יריב לוין המקורב לנתניהו, שאמנם לא נחשב כמי שיש לו מחנה, אך נהנה מתמיכה גדולה מאוד בקרב המתפקדים.

מי תהיה האישה הבכירה? 

על פי שיטת הבחירות של הליכוד, יש הבטחת ייצוג לשש נשים עד המקום ה-35, כולל אישה חדשה במקום ה-25. על פי ההערכות הן לא תזדקקנה למקפצה הזו כדי להגיע למקום ריאלי. בפריימריז הקודמים נבחרו שתי נשים בשמינייה הראשונה - מירי רגב וגילה גמליאל. בבחירות האחרונות גדל ההיצוג הנשי בעשירייה לשלוש לאחר שגלית דיסטל אטבריאן שוריינה במקום העשירי. האם גם הפעם הנשים יגיעו לקדמת הרשימה?

כבר שנים שרגב היא האישה החזקה בליכוד, אך הפעם נראה שיש לה תחרות קשה. גלית דיסטל אבטריאן אמנם מתמודדת לראשונה אחרי שריון בפעם הקודמת, אבל נהנית מתמיכה גדולה מאוד בקרב חברי המפלגה וכבר סומנה כאישה חזקה העתידה להתברג גבוה ברשימה. 

ההנחה המקובלת היא שרגב, דיסטל אטבריאן וגם חברת הכנסת גילה גמליאל נהנות מיתרון לעומת חברות כנסת אחרות, אך גם ח"כ קטי שטרית נמצאת במגמת העליה ומקבלת תמיכה רחבה. כמו כן, לפי הערכות, גם לאתי עטיה הנתמכת על ידי חיים כץ ומחנהו, צפויה להגיע למקום טוב ברשימה. אל אלה יש להוסיף גם את חברות הכנסת מאי גולן, הנהנית מאהדה ומתקבלת טוב בכנסים, ואת קרן ברק שנחשבת למועמדת חזקה בעיקר באזור הדרום.

תחזור על ההישג מהפריימריז הקודמים? גילה גמליאל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תחזור על ההישג מהפריימריז הקודמים? גילה גמליאל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי יהיה הסוס השחור?

ברשימה הארצית מתמודדים הפעם כמה "כוכבים" מוכרים שמנסים את מזלם. מי שצפוי להפתיע הוא העיתונאי לשעבר בועז ביסמוט. בנוסף לקלף הפופולריות שאיתו נכנס למערכה, ביסמוט גם רכש לעצמו תומך חזק בין פעילי הליכוד הוותיקים שבעבר סייע לכמה מועמדים שהגיעו גבוה, כולל שר לשעבר.

הפתעה נוספת עשויה להגיע מכיוונה של אורלי לוי אבקסיס, ששוריינה בפעם הקודמת וכעת מתמודדת לראשונה בפריימריז. 

המתקאמבק והבן של

שני מועמדים מוכרים נוספים ברשימה הארצית הם דני דנון וגלעד שרון. דנון, לשעבר שר, חבר כנסת ושגריר ישראל באו"ם - חוזר לזירה הפוליטית אחרי שבע שנים בחוץ ויהיה מעניין לראות אם כוחו של מי שפעם התמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד עדיין גדול. לפי הערכות בליכוד, דנון שמר על תומכיו והדבר יבוא לידי ביטוי בקלפי.

שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, ינסה להתגבר על הזעם כלפיו עקב תמיכתו האקטיבית בזמנו בהתנתקות מגוש קטיף ולהגיע למקום ריאלי ברשימה לכנסת. הוא בחר להתמודד ברשימה הארצית ולא במחוז נגב גם מחשש מהמוענד החזק המקומי שאיים על סיכויו לנצח במערכה, וכן - כי הוא מכוון לתפקיד מיניסטריאלי אם הליכוד ירכיב ממשלה אחרי הבחירות.

שמר על כוחו? דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמר על כוחו? דני דנון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רשימת המתמודדים ברשימה הארצית:

המקפצה לעתיד

כאמור, המחוזות בליכוד הם הדרך של מועמדים חדשים ולא מוכרים להיכנס לרשימה לכנסת, וגם שם צפויים קרבות רוויי יצרים כדי להגיע למקום ריאלי יותר או פחות (תלוי במיקום המחוז ברשימה).

מחוז ת"א: דודו לניאדו יתמודד או לא יתמודד? מי שהיה אמור להיות כאב הראש של נתניהו במחוז הזה ונפסל על ידי ועדת הבחירות, קיבל אישור להתמודד לאחר שערעורו התקבל בבית הדין העליון של התנועה. עם זאת, השופטים קראו ללניאדו לשקול את ההשלכות של מועמדותו על הסיכויים להצליח בבחירות. נתניהו, מנגד, עדיין לא ויתר על הפסילה והנחה את יועמ"ש הליכוד לערער לבית המשפט המחוזי על החלטת בית הדין.

בסופו של דבר במחוז, לאחר שבית הדין העליון של הליכוד אישר את מועמדותו בערעור שהגיש על החלטת ועדת הבחירות של התנועה. מדובר בכאב ראש עבור נתניהו, שלא רצה לראות את הפעיל הוותיק, שנהנה מתמיכתם של דוד ביטן ושל הממסד הליכודי בתל אביב, נכנס לרשימה בעקבות הרשעתו בפלילים. הוא אף העמיד כמועמד לרגע את יועצו יונתן אוריך כדי למנוע את זה - אך זה פרש מהמרוץ מחשש שאין לו סיכוי.

מחוז נגב: שלושה מועמדים יילחמו בדרום הארץ על המקום ברשימת הליכוד. המועמד שנחשב לבעל תמיכה ניכרת הוא שלום דנינו, אחיו של יצחק דנינו, ראש עיריית אופקים. על פי הערכות בליכוד, אחת הסיבות להחלטת גלעד שרון להתמודד ברשימה הארצית ולא "בבית", בדרום, היא המעמד החזק של דנינו.

שני המועמדים הנוספים, שמעון בוקר וליאור קצב (אחיו של הנשיא לשעבר משה קצב) פועלים להגיע להבנה שאם אחד מהם יורד מהמרוץ לטובת השני, הסיכויים לגבור על דנינו יעלו משמעותית.

מחוז השפלה: עד הימים האחרונים הפייבוריט האולטימטיבי היה פנחס עידן המשמש יושב ראש ועד העובדים של רשות שדות התעופה. אך בימים האחרונים חלה תפנית בעלילה , כאשר אנשי התעשייה האווירית שכנעו את עידן להסיר מועמדות בטענה כי האיש יחסר להם וכי הם "לא מוכנים לוותר על אישיות החזקה והמובילה".

אחרי הסרת מועמדותו של עידן מי שתפס מקום של מועמד חזק הוא אליהו רביבו, הלא הוא אחיו של ראש עיריית לוד, יאיר רביבו. מועמד מוכר נוסף הוא דוד שרן, ששימש בעבר כראש הסגל בלשכת נתניהו וכיום הוא נאשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בפרשת הצוללות. 

לפי הערכות פנימיות, הקרב בשפלה הוא בין שרן לרביבו. מסיבות מובנות נתניהו מנוע מלהביע את עמדתו. הערכה הרשמית היא כי נתניהו תומך בדוד שרן, אך גורמים בליכוד טוענים כי מבחינת יו"ר הליכוד הסוגיה היא מאוד מורכבת ולא חד-משמעית, בהתחשב במעורבותו של שרן בפרשת הצוללות ברקע. לפי הערכות, מה שעשוי להכריע זה תמיכתו באחד המועמדים של יו"ר מרכז הליכוד, חיים כץ.

מחוז דן: המועמד החזק הוא חנוך מילביצקי, הזוכה לתמיכה מאסיבית של כ-6000 מתפקדים. מילביצקי נחשב למועמד המבוקש והמחוזר על ידי חברי הכנסת המכהנים שמעוניינים לתמוך בו תמורת תמיכת אנשיו הרבים. לזכותו עומדת גם דחיית עתירה שהוגשה נגדו בדרישה להרחיקו מהמפלגה משום שהוא מכהן כמ"מ ראש עיריית פתח תקווה מטעם "יש עתיד".

חנוך מילביצקי (צילום: יח''צ)
חנוך מילביצקי (צילום: יח''צ)

מחוז גליל והעמקים: קרב צמוד בין 8 מועמדים. חבר הכנסת לשעבר ניסים ואטורי היה בין הראשונים להגיש מועמדות, ולאחרונה הצטרפו למרוץ שני מועמדים נוספים שהתבררו כמתחרים החזקים.

אחד מהם, שלומי וריאט, מקורבו הוותיק של ח"כ יולי אדלשטיין, נפסל על ידי ועדת הבחירות של הליכוד בטענה כי לא שינה בזמן וצורה משכנעת את מקום מגוריו עת נרשם כמועמד באזור גליל והעמקים , אך ההחלטה אינה סופית ודיון בעניין יתקיים בבית הדין ביום שני. 

מועמד חזק נוסף אמור היה להיות חמודי מולא, בנו של ח"כ פטין מולא. מולא-הבן כבר קיבל אישור לקיצור הפז"מ כדי להתמודד, אלא אז חלה תפנית דרמטית, כשנתניהו החליט, כמו בפעם הקודמת, שקיצורי פז"מ יתאפשרו רק למועמדים הרצים בארצי ולא למתמודדים במחוזות. כך שחמודי מולא לא יוכל להתמודד ויאלץ הפעם לרדת מהמרוץ ולהשאיר את הזירה לשאר המתחרים.

מחוז מישור החוף: שיאן מספר המתמודדים, עם 13 מועמדים, שורה של שמות מוכרים ו-3 מועמדים הנחשבים לחזקים. אחד המהם הוא מבקר הליכוד, שי גלילי, שהגיש לאחרונה עתירות נגד ההחלטה לשנות את שיטת הפריימריז במחוזות, אך עתירתו נדחתה. מועמד בולט נוסף הוא סגן ראש עיריית נתניה, אלי דלל . דלל נהנה מתמיכת ראשת העיר, מרים פיירברג, ושל קבוצות מתפקדים גדולות.

מתמודדים מוכרים נוספים הם עורכי הדין יוני ג'ורנו, ששמו עלה לאחרונה בעקבות הרשעתו בחטיפה לפני יותר מ-20 שנה, ואייל בסרגליק, שזכור בעיקר כמי שייצג את אלאור עזריה במשפטו. 

מחוז ירושלים: 6 מועמדים. בין המועמדים המובילים חבר הכנסת לשעבר עמית הלוי, הנחשב לבעל סיכויים טובים לחזור לכנסת. מתמודד חזק נוסף הוא יאיר גבאי, וכן מרדכי בניטה זוכה לטייטל "המועמד החזק".

מחוז חיפה: 5 מועמדים. חבר הכנסת לשעבר אריאל קלנר נחשב למועמד החזק, בעל סיכויים גבוהים, כאשר למתחרהו החזק נחשב חזי עיני, פעיל ליכוד בעל ותק של כ-40 שנה.

יש"ע: קרב צמוד של שני מועמדים מוכרים: עו"ד אביחי בוארון, ממקימי היישוב עמונה ומי שהוביל את המאבק נגד פינויו וגרשון מסיקה, לשעבר - ראש מועצת שומרון. מועמדת נוספת שנחשבה למובילה היא שולי מועלם רפאלי, אבל היא נאלצה לפרוש נוכח ההחלטה שלא לאשר קיצורי פז"מ למועמדים במחוזות.

רשימת המתודדים במחוזות: