שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והסביר מדוע ביקר את ההחלטה לצאת למבצע עלות השחר ללא דיון מקדים בקבינט המדיני-ביטחוני. 

סיכום מבצע "עלות השחר". (צילום: דובר צה"ל)

כשנשאל אם הוא זועם שיצאו למבצע ללא קבינט השיב הורוביץ: "אני לא זועם. אני חושב שיש חוק במדינת ישראל ובזמנו נתניהו ניסה לשנות אותו ולקחת לעצמו את הסמכות הבלעדית - יש חוק שאומר שמי שמחליט על דברים מסוג זה זה הקבינט ולא ראש הממשלה או שר הביטחון לבדו".

הוא הוסיף: "אני חושב וחשבתי שזה גם היה צריך להיות הנוהל במקרה הזה, זאת החלטה חשובה, מהלך סופר חשוב וראוי להביא אותו לדיון רציני בקבינט ולהחליט עליו כפי שמחייב החוק. זה הכול, זו עמדה עקרונית ואני לא היחיד, שרים אחרים שותפים לעניין, זה מאוד הגיוני כשאתה חושב על זה".

עם זאת, הורוביץ ציין כי ככל הנראה בכל מקרה הוא היה תומך בקיום המבצע: "בהחלט ייתכן שכן, סביר שכן אם היו מציגים בפניניו את היעדים, המטרה, הצורך, אני בטוח שהקבינט היה מאשר את הפעולה וכנראה שגם אני הייתי תומך בה".

בירכת על כך שבית הדין הבינלאומי בהאג החליט לדון בפשעי המלחמה.
"לא בירכתי ובית הדין לא החליט, אתה פה מעוות לחלוטין את הדברים. היו מקרים. לא כל דבר זה אותו דבר תמיד, אני לא נגד שימוש בכוח ואני לא אומר שאף פעם אסור לעשות פעולות כולל פעולות מנע, לישראל יש זכות להגן על עצמה וזכותה אם יש מידע מהימן על כוונה לבצע פעולה נגד ישראל, פיגוע, משהו קשה, יש חובה על ישראל לנסות למנוע את זה".

הורוביץ הוסיף: "לא הייתי נגד צוק איתן. כל השיחה לדעתי הולכת בכיוון הלא נכון, השאלה היא איך מגיעים למצב שאנחנו לא צריכים כל שנה או שנה וחצי לצאת לסבב כזה עם שפיכות דמים, טילים וכל מיני פעולות והאשמות. זה העניין. החמאס שולט בפועל ברצועה, ישראל מכירה בזה לא באופן פורמלי". 

כשנשאל אם לדעתו הוא פרטנר להסכם ארוך טווח השיב:  "במציאות הנוכחית הוא צריך להיות חלק מהעניין באופן כלשהו, אי אפשר להכניס את הראש בחול ולהגיד שזה לא קיים. עובדה שכשרוצים לסדר משהו מול עזה ישראל מדברת עם חמאס, זו המציאות.

"אני חושב שהשנה האחרונה הוכיחה שהאינטרס הגדול ביותר גם של חמאס זה להשיג יציבות ופיתוח כלכלי. בסופו שלד בר עזה נמצאת במצב כלכלי איום ונורא והם רוצים להתפתח, לתת רמת חיים יותר גבוהה. אני חושב שזו הייתה מוטיבציה שאפשרה את השקט. היה לנו אינטרס הדדי ברגיעה ופיתוח, זה כמובן הרבה יותר טוב מכל סבב לוחמה כזה או אחר".

כשנשאל אם הוא מסכים עם הטענה כי אם הייתה קואליציה עם רע"מ אי אפשר היה לצאת למבצע השיב: "ממש לא, גם במהלך השנה הזו, אני חבר בממשלה, חבר קבינט, ישראל יצאה לכל מיני פעולות צבאיות כאלה ואחרות והדבר הזה נעשה".

הוא הוסיף: "מי שהשעה את ההצבעות שלו למען הקואליציה זה חברי כנסת מסוימים מימינה. יש להם כל מיני טענות לרע"מ אבל זה לא מנע שום פעולה ביטחונית כזו או אחרת, וטוב שכך. בסוף, כן יש משמעות להסכמה פוליטית. אני חושב במקום כל פעם להתווכח על פעולה כזו או אחרת צריך לנסות, ויש אינטרס משותף לנו ולערבים להגיע לפתרון. אני לא חושב שזה דמיוני, אם נסתכל על 40 השנה האחרונות, על כל ההסכמים כולל האחרונים שנראו בדיונים, הם קורמים עור וגידים.

"בסוף, הסכסוך המרכזי שלנו, הבעיה המרכזית, היא הפלסטינים על הארץ הזו. הם חיים פה ואנחנו חיים פה, חייבים למצוא דרך לקבל את זה. אני חשוב שאפשר לקדם נורמליזציה עם מדינות האזור, יש לזה תקרת זכוכית מאוד בולטת שזה העניין הפלסטיני. אבל אני לא אומר שצריך להשעות את זה, צריך לנסות לעשות הסכמים אזוריים וכל הדברים האלה, אני מאוד בעד והייתי בעד ההסכמים גם כשנתניהו היה ראש ממשלה, במקביל צריך לעשות מאמץ מול הפלסטינים - הם הבעיה העיקרית שלנו, הם כאן ואיתם אנחנו צריכים להתמודד, בין אם בעזה ובין אם בגדה המערבית".

כשנשאל על השבת גופות החיילים והאזרחים אמר הורוביץ כי "צריך לעשות מאמץ להביא את האנשים האלה, שני החיילים שנהרגו ולהביא את גופותיהם לקבורה ואת שני האזרחים הישראלים שמוחזקים שם בצורה פושעת, צריך לעשות מאמץ. אני בסיטואציה נורמלית לא מחזיקים בכלל לא גופות ולא אנשים שנקלעו בצורה טרגית לשטח. אנחנו יודעים את המציאות ויצטרכו לעשות פה איזשהו מאמץ כדי לסיים את הדבר הזה.

"זה דבר טראגי מבחינת האנשים שם שמוחזקים, זה פצע, אני מכיר את כל ארבעת המקרים, נפגשתי עם המשפחות וזה מאוד כואב העניין הזה. יכול להיות שכן, שעכשיו בזכות המגעים שהיו, הדרך שבה זה מתנהל וכל השנה האחרונה שיש לנו מול עזה, אני חושה שאולי עכשיו יש מנוף לנסות לקדם את זה. לגבי מחירים ספציפיים אני לא יודע, זה עניין למשא ומתן אבל ראוי לסיים את הסיפור הזה, זה מעיק על כולם".

בהמשך התייחס לפריימריז במרצ וסיפר: "אני מרצ, אני לא מתמודד ליו"ר אבל אני לא עוזב. אני מקווה להיות חלק מהרשימה הבאה שלנו, ואני מבטיח לכם ש אני אעבוד היטב ואעזור לכל מיש ייבחר לראשות מרצ".

על סוגיית זועבי אמר "זה בוודאי לא דבר שהוסיף שמחת חיים לאף אחד, אבל זה כבר לא רלוונטי. זה מאחורינו הסיפור הזה, אנחנו לקראת בחירות, נעשה מאמץ לשחזר, לא בדיוק אולי באותו הרכב, את הממשלה, ונעשה מאמץ שמרצ תהיה בממשלה. אני חושב שזה היה ניסיון מאוד מוצלח מבחינתנו".

על אפשרות לאיחוד עם העבודה אמר: "אני תומך במהלך הזה של חיבור גם אם לא היה מצב כזה של סקרים. אני פשוט חושב בצורה הכי הגיונית וישרה ששתי מפלגות שהן מאוד קרובות אחת לשניה, שיש להן מטרות דומות וקהל בוחרים דומה, במקום לבזבז את הכוח במאבקים אחת מול השניה על המשבצת עדיף שילכו ביחד וירכזו מאמץ מול אחרים. זה נראה לי הגיון של משאבים, אנרגיה, מהלך פוליטי נכון.

"בתור יו"ר מרצ במערכות הבחירות הקודמות ההתמודדות בין מרצ לעבודה הייתה לפעמים דבר שלא הועיל לאף אחד. אני חושב שכדאי להימנע ממנו. לדברים האלה צריך 2, זה רק בהסכמה ובינתיים אין כזו, אז אנחנו הולכים בגאווה. מרצ מפלגה וותיקה. מבחינה עקרונית, רעיונית, אנחנו צריכים ללכת יחד כשמאל ציוני, מפלגה אחת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm