אברהם בייגה שוחט, שר האוצר לשעבר מטעם מפלגת העבודה, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לאינפלציה המזנקת בישראל והעלייה החדה במחירי הדיור, והסביר כיצד מחירי הדירות צפויים לרדת במהלך השנים הקרובות.

יוקר המחיה שובר שיאים: עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר בתחום הדיור מזה עשור
לצד הזינוק באינפלציה: המשק בישראל צמח ב-6.8% ברבעון השני

"המשק מתפקד בצורה מאוד טובה, התקציב וחוק ההסדרים, המערכות הכלכליות, יותר חזקות מדיבורים באולפנים", ציין שוחט בפתח הריאיון, "יש גם בעיות כמו האינפלציה, מחירי הדיור, אפשר לדבר על זה אבל בגדול יש בהחלט במה להתפאר. הנדל"ן זה נושאת מטוסים, זה לא חסקה שאתה מזיז לכאן ולכאן בשנייה. בישראל, כדי לבנות דירה צריך חמש שנים. יש סיבות מאוד ברורות מדוע עלו המחירים - זה תלוי בממשלות נתניהו שלא היה בהן תקציב, לא נעשתה תשתית, לא היה שיווק, וכאשר כל אותה צנרת שמוליכה לבניה לא התקיימה במשך חמש שנים".

"התוצאה היא שבאופן מיידי יש בעיה בהיצע אל מול הביקוש וזה משויך כולו לממשלות נתניהו", הוסיף, "הדבר השני זה הביקושים הגדולים שנובעים מכמה דברים, אני חושב שהנושא המרכזי נובע מהעובדה שהנפילות בשוק ההון הבריחו אנשים. אנשים מכוונים את הכסף שלהם אל הדירות מכיוון שהם מניחים שהתשואה שם יותר גבוה. כשאתה מצד אחד נמוך מאוד בהיצע בגלל ממשלת נתניהו ומצד שני גבוה מאוד בביקושים בגלל מה שקורה בשוק ההון זה יוצר עליית מחירים".

"הממשלה העלתה את השיווק והשנה שיווקו 100 אלף יחידות דיור וקרקעות. שיווקו בפעם הראשונה אחרי ארבע שנים 100 אלף יחידות, זה מגדיל את ההיצע אבל זה לוקח 4-3 שנים שנראה את זה", ציין שר האוצר לשעבר.

לאחר מכן אמר שוחט כי "הנושא של האינפלציה זו תופעה עולמית שנובעת מתהליכים עולמיים, חלקם בגלל הזרמות עתק בכל העולם במשך שנתיים בגלל הקורונה שיצרו ביקושים לסחורות, ומצד שני פגיעה בתהליכי הייצור. ושוב אנחנו נפגשים בפער הזה שמוביל לעליית מחירים. ממשלה יכולה לעשות כמה דברים, אבל היא לא יכולה לבוא ולכרסם בבסיס ההכנסות שלה מתוך הנחה שישנו עודף. מה היא כן יכולה לעשות? היא הורידה חלק מהמיסוי על הדלק, ולהוריד את המיסוי על הדלקים או מחירי החשמל זה דבר שאפשר וצריך לעשות אותו במינון מתאים".

"היום אנחנו נמצאים במצב שמחירי הדלק בישראל נמוכים מרוב אירופה. מצד שני, מה שכן הייתי עושה, יש עדיין אוכלוסיות שנפגעות במיוחד כי בתהליך של אינפלציה מי שנהנה זה מי שיש לו נכסים פיננסים, מי שנדפק זה החלשים, הם משלמים ריבית יותר גדולה. אותם אנשים שחיים מהבטחת הכנסה, הממשלה צריכה לעזור להם, אולי גם בקצבאות לנכים. נקודתית, בלי להשתולל", אמר שוחט לסיום.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM