בחירות 2022: מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם היום (רביעי) חושף כי שיעור המתלבטים בבחירות הקרובות גבוה במיוחד, כאשר אחד מכל ארבע ישראלים עדיין מתלבט עבור מי להצביע בבחירות – כ-23%, מתוכם מעט יותר במחנה המרכז (27%) מאשר בימין ובשמאל (20.5% ו-21% בהתאמה).

הקולות המכריעים של מערכת הבחירות הבאה מצויים במגזר הערבי | פרשנות
"יכול להיות גיים צ'יינגר": אלי אבידר ירוץ לכנסת ברשימה ערבית?

הסקר בדק האם יש שינוי במפת הגושים ומעבר בין הגושים: מבין מצביעי המפלגות שהרכיבו את האופוזיציה רוב גדול (78%) מתכוונים להצביע לאותה המפלגה גם בבחירות הקרובות ואילו 4% בלבד ציינו כי יצביעו למפלגות הקואליציה.

לעומת זאת, מבין מצביעי המפלגות שהרכיבו את הקואליציה, רק 43.5% מתכוונים להצביע לאותה מפלגה ו-10% נוספים ציינו כי יצביעו למפלגות האופוזיציה (רובם מצביעי "ימינה" לשעבר).

שאלה נוספת שנבדקה הייתה כמה חשוב לישראלים גנרלים בצמרת המפלגות, והתוצאות העלו כי הציבור היהודי חצוי: 47% מהיהודים השיבו כי חשוב שבצמרת הרשימות לכנסת שעבורן הם מתכוונים להצביע יוצבו קצינים בכירים בצה"ל, בעוד ל-50% אין זה חשוב.

במחנה הימין והמרכז שיעור דומה מקנים לכך חשיבות (53% ו-49% בהתאמה), לעומת רק 20% ממחנה השמאל. עוד נמצא כי לנשים יהודיות חשוב יותר שבצמרת הרשימה יהיו קציני צה"ל בדימוס לעומת גברים - 51% לעומת 42%. 

בחירות 2021 בכפר מנדא (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
בחירות 2021 בכפר מנדא (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בחברה הערבית נתונים עגומים, שכן מחצית מהמרואיינים הערבים חושבים כי אין זה משנה למי מצביעים – המצב לא ישתנה. יותר מרבע מהמצביעים בחברה הערבית, 26%, אינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות. 21% נוספים טרם החליטו עבור מי להצביע.

 61% ממי שהצביעו לרשימה המשותפת בבחירות הקודמות מתכוונים לעשות זאת גם כעת, לעומת 45% בלבד מאלו שהצביעו לרע"ם. בנוסף, 15% מאלו שהצביעו לרע"ם ציינו כי הפעם יצביעו למשותפת, בעוד רק אחוז אחד ממצביעי המשותפת דיווחו כי יצביעו הפעם לרע"ם.

מעל מחצית מהמרואיינים הערבים (54%) תומכים באיחוד של הרשימה המשותפת ורע"ם לקראת הבחירות הקרובות, לעומת מעל מעל רבע (27.5%) שמתנגדים לכך. 

רוב גדול (75%) מהמרואיינים הערבים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ציוניות לא ערביות (כ-19% ממדגם הערבים) ציינו כי יצביעו להן שוב בבחירות הקרובות.

ומה לגבי הצבעה שבטית? רוב היהודים (61%) ענו כי בבחירות הקרובות יצביעו כמו בני משפחתם או חבריהם; מתוכם 38% יצביעו לאותה מפלגה ועוד 23% יצביעו למפלגה אחרת אך שהיא חלק מאותו מחנה פוליטי. 

מבין המרואיינים הערבים כשליש (32%) ענו שיצביעו לאותה המפלגה כמו בני משפחתם או חבריהם ו-11% למפלגה אחרת. שיעור גבוה (30%) אינם יודעים למי בני משפחתם או חבריהם מצביעים.