עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, התראיין היום (ראשון) בתוכנית 'איפה הכסף' של ענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לאפשרות שיו"ר ש"ס אריה דרעי יכהן כשר על אף שהורשע בעבר.

דרעי הודיע על רצונו באוצר, בציונות הדתית משוכנעים: סמוטריץ' יהיה שר הביטחון
בדרך לפתרון המחלוקת על התיקים? דרעי נפגש עם סמוטריץ' בביתו

"אני אקדים ואומר שדרעי הוא עבריין 5 כוכבים, עבריין מורשע בשלוש הרשעות", אמר שרגא בפתח דבריו, "הוא ישב בכלא שלוש שנים, גם הורשע לאחרונה לפני כמספר חודשים בעסקת טיעון שהוא עשה עם היועמ"ש הקודם בעבירות מס. הוא התחייב גם בקנס של 180 אלף ש"ח, גם בעונש מאסר מותנה של 12 חודשים לתקופה של שלוש שנים. וגם התחייב בעתירה שהוא לא יחזור יותר לחיים הציבוריים, כך אמר ולכן גם קיבל עסקת טיעון מקלה". 

"רק בחודש הראשון לתחילת כהונתו החלו החקירות בפרשה שהסתיימה לפני מספר חודשים", הוסיף, "גם כאן בכדי שהדברים יקרו לפי החוק הוא צריך לרצות את העונש שלו, לאור העובדה שלפחות לטענתנו וכך גם סובר השופט יש חזקת קלון במאסר. כשהוא יסיים את המאסר המותנה שלו אז יש להוסיף 7 שנים, אולי עוד 10 שנים הוא יוכל לחשוב להיות שר במדינת ישראל".

לגבי פסקת ההתגברות אמר עו"ד שרגא אמר כי "צריך להבין שפה העניין של דרעי יותר מורכב מבחינתו. בכדי שפסקת ההתגברות תתגבר, הם צריכים ללכת לשנות את חוק היסוד בממשלה, הוא זה שקובע את הקלון ומאסר שלמעשה מרחיק את דרעי מהזירה הציבורית. אני לא משוכנע שגם אם תהיה פסקת התגברות, בית המשפט ייתן לחוק שהוא האמא והאבא הפרסונלי ורטרואקטיבי להיחקק. כך שפסקת ההתגברות יכול להיות שלא תעזור לו, כי יש לו עוד מכשול גדול מאוד בדמות סעיף 6 לחוק יסוד הממשלה". 

"אני מאוד מקווה שהיועמ"שית תהיה קצת יותר אקטיבית ואכן תנחה את ראש הממשלה שלא למנות את דרעי לשר, אבל אם לא תעשה את זה, אז עם כל הצער נצטרך לפנות פעם נוספת לבג"ץ כדי שהוא יזכה לקבל תשובה מהיועצת המשפטית לממשלה. כולם נעשו לי טכנאים גדולים במשפט חוקתי, צריך להבין - פסקת התגברות, פטנט שהביאו מהמשפט הקנדי, יכולה לשבת רק בתוך חוקה שיש במגילת זכויות האדם. לשים ברקס בתוך אוטו, כך שלשים ברקסים בלי שיש לנו אוטו, אין בכלל על מה לדבר", ציין יו"ר התנועה לאיכות השלטון.

לסיום אמר עו"ד שרגא: "לחוקי היסוד היום אין שום עדיפות, תראי מה עשו רק בחמש שנים האחרונות, שינו אותם למעלה מ-20 פעם, לשו אותם כמו פלסטלינה. חוקה אי אפשר לגעת בה, אי אפשר לפגוע בערך מוגן בחוקה, וכשהקנדים חוקקו את פסקת ההתגברות שם היו מאוד ברורים מהם אותם ערכים מוגנים. מי שרוצה לחוקק את הפסקה הזו יצטרך לשים אותה מבחינה משפטית בחוקה או בחוק יסוד החקיקה. חוק יסוד החקיקה גם קובע עדיפות נורמטיבית לחוקים, ואחר כך נדון איתם ברוב. כמובן שרוב של 61 הופך את שופטי בית המשפט העליון לפקידים שמקבלים הנחיות מהרשות המבצעת". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM