יו"ר הימין החדש לצד נפתלי בנט, השרה איילת שקד, התייחסה היום (רבייע) בכנס הבחירות של ג'רוזלם פוסט, שנערך במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, לפעילותה מול מערכת המשפט בקדנציה האחרונה, וחשפה: "הנשיא ואני יצאנו ביוזמה של חנינה ליוצאי העדה האתיופית עם תיקים פליליים. לא מספיק צעירים הגישו בקשה. אני אומרת כאן לראשונה שאנחנו שוקלים באופן אקטיבי לעבור על התיקים, ופשוט לתת חנינה".

לדברי שקד, "כשנכנסתי למשרד המשפטים, היו לי תוכניות לאזן את מערכת המשפט ולהפוך אותה למרוסנת יותר. הפחידו אותי שיתפרו לי תיק, אבל לא חששתי ויישמתי את המדיניות שלי. שיחקתי בכללי המשחק הקיימים. סיעת כולנו לא הסכימו לתקן חוקי יסוד, לכן ידעתי שאני צריכה לשחק במסגרת החוקים הקיימים. אהרון ברק קבע שיש את זכות העמידה - שרק מישהו שיש לו עניין אישי יכול לתבוע".

"פעם בית המשפט היה מפקח על הממשלה, שבודק אותה אם היא חוקית או לא חוקית", המשיכה שקד. "היום שלושה שופטים יודעים יותר טוב משר אחד מה יותר טוב? צריך לתקן את זה. בקדנציה הזאת ידעתי שמה שאני יכולה לעשות זה בעיקר לשנות את הד.נ.א של השופטים, מיניתי וקידמתי 334 שופטים - 40 אחוז מהשופטים של בית המשפט העליון. השקעתי את מירב מאמציי למנות שופטים עם תפיסה לאומית ושמרנית יותר, כי בסופו של דבר שופט הוא לא רובוט, יש לו סט ערכים והשקפת עולם והוא יוצק אותה לתוך הפסיקה. זהות שופטים זה דבר מאוד משמעותי".

"בארה"ב אומרים את האמת", הסבירה השרה: "שופטים שם ממונים לפי דמוקרטים או רפובליקנים. אמנם שופט לא כפופים, אבל הם מבינים את תפיסת העולם. אני מאמינה בזה. חשוב שהציבור יידע את תפיסת העולם של השופט לפני פסק הדין".

מלבד זאת, טענה שקד כי "בנט צריך לקבל את פרס השר המצטיין על מה שהוא עשה. הוא הפך לראשונה את המרכז הבינתחומי לאוניברסיטה פרטית, כי אנחנו רוצים תחרות גם שם. בניגוד למל"ג ולות"ת הוא נלחם על סטודנטים לרפואה, כי אנחנו צריכים אותם. צעירים לא צריכים לנסוע להונגריה כדי ללמוד. בעיניי מגיע לבנט רק שאפו וצל"ש. מערכת משפט מגוונת יותר, שמרנית יותר. כשנכנסתי שאין אף שופט חרדי או אתיופי. נראה לכם סביר? איתרנו מועמדים ומינינו".

אל מול הביקורת שאתם מעלים, את רוצה לשנות את המערכת המשפטית הצבאית?
"יש אנשים מצוינים בפרקליטות, הביקורת שלנו היא לא על כל אחד ואחד מהם. ב-30 השנה האחרונות, המשפטיזציה חדרה לצבא. זה נובע מכמה סיבות. אהרון ברק החל להתערב בנושאים צבאיים, ויש ערכאות שיפוטיות שהן פוליטיות. מה שאנחנו אומרים זה לא לסגור את הפרקליטות הצבאית, אבל להעביר את נקודת האיזון למקום אחר. כשלא הורסים בתי אויב, ורק אחרי שנהרגים חיילים ומשטחים רק אחר כך. אולי אם היינו עושים את זה לפני, היינו מונעים פיגועים?".

הפשיעה באוכלוסיה האתיופית היא הגבוהה ביותר בקרב בני נוער. מה תעשו בנושא הזה?
"זאת היתה עובדה כואבת, אבל היא כבר לא נכונה. הקמנו צוות שעסק בנושא הגזענות, כלפי העדה האתיופית. הצוות הזה המליץ כמה המלצות, חלק מהן נגעו לאכיפת יתר שהיתה למשטרה כלפי העדה. אמרתי את זה בפה מלא, זה לא משהו קל להודות בו בתור שרת המשפטים, וכתוצאה מזה, ומשלל פעולות שעשינו ביחד, כמות הצעירים בכלא אופק ירד בעשרות אחוזים. היום זה אחוזים בודדים".

מה עם זה שפייגלין שותה לכם את הציונות הדתית, ונתניהו, ששמעו אותו אתמול, והסיפור של גילת בנט?
"נתניהו ראש הממשלה הבא, אין תסריט שזה לא יקרה. אנחנו בין 64-65 מנדטים, השאלה איזו קואליציה הוא יקים. מי שמצביע ימין אידיאולוגי, שיצביע לנו. לגבי הסיפור של גילת בנט - מי שאין לו עור עבה, שלא ייכנס לפוליטיקה. אנחנו נהיה שותפים מרכזיים לנתניהו. הציבור בוחר את נתניהו, אנחנו מאמינים בדמוקרטיה. אנחנו רוצים להיות עמוד השידרה האידיאולוגי".