החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לפיה יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין שוחד בתיק 4000 ומרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 ו-2000, עוררה הדים במערכת הפוליטית. תומכיו של נתניהו טוענים כי מדובר בתיקים שדינם להתמוסס, אולם מסמך היועמ"ש כולל 57 עמודים של תשתית ראייתית לכאורה שגובשה נגד ראש הממשלה בכל אחד מהתיקים. כך קרה שפרשן 'מקור ראשון', יהודה יפרח, שינה את עמדתו בנוגע לפרשיות - וכעת מעריך כי נתניהו לא ישרוד פוליטית את כתב האישום נגדו. 

בתכנית הרדיו של ענת דוידוב וינון מגל, אמר היום (ראשון) יפרח כי "במשך הרבה מאוד זמן, כמו להרבה ישראלים, היה לי החשד שתיקי נתניהו הם תיקים תפורים ולבסוף המוטיבציה של הפרקליטות הייתה לנצל את שלטון החוק להשיג את מה שהשמאל לא הצליח להשיג בקלפי. ברמה האישית התמונה הזאת השתנתה עבורי כשעבדתי על כתבה גדולה בתיק 4000".
 
לדברי יפרח, "יש דילמה גדולה בימין, כי כאשר מסתכלים על ראשי ממשלות במערב כמו מקרון, תרזה מיי, טראמפ ופוטין, אנחנו מבינים כמה קשה למצוא היום ראש ממשלה טוב. הוויכוח בישראל בין הגושים הוא כמעט מגדיר זהות אך גם המתנגדים הגדולים לנתניהו יודעים שרה"מ הוא כמעט יחיד בדורו במעמד הבינלאומי. בזכותו אנחנו לא בבידוד מדיני".
 
לטענתו, "מכאן מתחילה הבעיה. כשהתעמקתי בתיק 4000 הבחנתי שהגבולות הפנימיים והחיצוניים של ראש הממשלה השתבשו. הוא לא רק הפסיק להיות זהיר, אלא החל להיכנס לסמטאות ללא מוצא. בתיק 4000 נעשו מעשים שהם הרבה מעבר לקו האדום ומגיעים אפילו לקו השחור של טוהר המידות. ייתכן שלרה"מ הייתה האשליה אופטית שטובתו האישית זהה גם טובת המדינה. זה רגע מסוכן".
 

 
אתה עושה חיבור בין כל התיקים וטוען שיש ביניהם קו משותף.
"כאיש ימין כואב לי הלב. אני יודע שאף אחד מהמתחרים לא ייכנס לנעליו ואחרי שבע שנות שובע אנחנו צפויים לשבע שנות רעב. אני משתדל לא לשכוח שמנהיגות שמעדיפה את טובת עצמה לפני טובת העם לא שורדת. בגלל שאני מוטרד ממהפך פוליטי שיסכן את שלמות הארץ ויביא עלינו טרור, חשוב לומר למחנה הימין שאנחנו צריכים להיות אלו שדורשים מהמנהיגות טוהר מידות. אם נוותר על הערכים בשביל הכוח – נשאר בלי כוח ובלי ערכים. לכן הימין צריך להתכונן נפשית לתקופה שלאחר נתניהו. אין ספק שהגשת כתבי האישום בעיתוי הזה היא הרסנית ובעייתית ומחנה הימין לא יצליח להתארגן על מנהיגות אחרת עד ה-9 באפריל, אך כולנו צריכים להכיר בכך שאנחנו בישורת לפני הנחיתה ותקופת נתניהו עומדת להסתיים".
 
הוא צריך ללכת הביתה? נגמר עידן נתניהו?
"זה המצב מבחינה עובדתית. אני מעריך שנתניהו לא ישרוד את התיקים הללו".
 
בשלב זה הצטרף לשיחה גם ד"ר רן ברץ, שמונה בעבר לראש מערך ההסברה של נתניהו - מינוי שלא אושר בסופו של דבר. לטענתו, "כל תיקי נתניהו הם תיקים תקדימיים. התוכן של האשמות הוא תקדימי, בהליך החקירות נעשו המון תקדימים חמורים ופליליים. עיתוי כתב החשדות לפני הבחירות מזכיר גם את דו"ח המבקר בפרשת המעונות. יצא לי להיות בלשכת רה"מ כשהתפרסם דו"ח המבקר בעניין המנהרות. כל מי שקרא את טיוטת הדו"ח ואת הדו"ח הסופי יודע כמה הוא השתנה אחרי שהמבקר התחיל לקבל תשובות. ההתייחסות של יהודה יפרח לטיוטת כתב חשדות היא עניין לא מוסרי. זהו כשל מוסרי שפוגע בימין. כולנו צריכים להמתין בסבלנות, לראות לאן זה מתגלגל ואם יש צורך – להמתין גם למשפט".

 
יהודה, האם מבחינה מוסרית נתניהו צריך לשים את המפתחות?
יהודה יפרח: "ברור שלנתניהו יש את חזקת החפות. אישית, כשחקרתי לעומק את עסקת בזק-יס, ברור לי שאישור העסקה היה מנוגד לטובת הציבור. העובדה שכתבים מקבלים את טיוטת כתבי האישום לפני הפרקליטים של נתניהו זה פשע בעיניי, אך זה לא משנה את העובדה שיש משהו עמוק ובעייתי בהתנהלות לאורך השנים".
 
רן ברץ, העובדה שנתניהו תוקף כבר תקופה ארוכה את סמלי השלטון זה בסדר?
ד"ר רן ברץ: "את תוקפת כבר תקופה ארוכה את ראש הממשלה והוא גם סמל שלטון. רה"מ מתגונן מפני אנשים שלתפיסתו מתנכלים לו ומנסים להפילו מהשלטון. זו שחיתות, ואם היא מתגלה – צריך לתקוף אותה. חזקת החפות היא עקרון מוסרי לעילה ולעילה ויש לשמור עליו, בניגוד לפרקליטות שמדליפה חומרים ומנסה להרשיע אדם ציבורית לפני שהתקבלו תשובות".