יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, מקיים בשעה זאת את המשך הדיון בעניינו של נציג הליכוד, פנחס עידן, אשר על פי החשד, לא עבר את ימי הצינון הנדרשים מתפקידו כיו"ר ועד עובדי רשות התעופה, ועד לבחירה לכנסת. כזכור, עידן נבחר במקום ה-19 ברשימת הליכוד, ונטען שעשה זאת כדי שיוכל להתמודד בפריימריז של המפלגה, הוא פעל להוריד את דרגתו בשירות הציבורי, כדי שלא יצטרך להתפטר 100 ימים לפני הבחירות. לאחר סיום הדיון בנוגע לעניינו של עידן, החל דיון בעניין שריונו של סגן שר הביטחון משה בן דהן ברשימת הליכוד. 

בתשובת כתב בא כוחו של עידן, עו"ד עמית חדד, כי בתי משפט קבעו בעבר במפורש כי גם כאשר שינוי סטטוס נעשה לצורך התמודדות בבחירות אין בכך לפגוע בכשרותו של המועמד, ובלבד שמדובר בשינוי שאינו פיקטיבי. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע אתמול לוועדה כי "בשורה התחתונה, ככל שלא יינתן מענה לסימני השאלה העובדתיים שנפרשו במסגרת עמדה זו ביחס למתח הדרגות של מר עידן בתפקידו הנוכחי, ולמהות הורדתו בדרגה והדירות צעד זה, דומה כי קיים קושי באישור מועמדותו, בשים לב להוראות החוק".

הדיון הארוך שהחל בשעות הבוקר, הופסק על מנת שבכירי הרשות יוכלו להגיע כדי להמשיך בדיון, אך יו"ר הוועדה מלצר רמז לאורך כל הדיון כי הטענות לא מקובלות עליו, וכי ההליך של הורדתו בדרגה, על מנת שיוכל להתמודד, לא עומד בקריטריונים. בעקבות כך, הודיע פנחס עידן כי הוא מתפטר מרשימת הליכוד לכנסת, ולא יכהן כח"כ. 



בפתיחה טען עורך הדין עמית חדד כי "הטענה שלנו והיא לא אמורה להיות שנויה במחלוקת היא שמר עידן ממלא תפקיד ייחודי ברשות שדות התעופה כיו"ר ועד העובדים. זה משהו שהוא אחר ושונה מכ תפקיד אחר שיש ברשות שדות התעופה ובשרות הציבורי. אין לו מתח דרגות. הוא התחיל בדרגה 10 ועלה עד דרגה 30 כשכל פעם קיבל דרגה אד הוק".
 
"הוא ביקש להתמודד בבירות לכנסת מטעם הליכוד. והוא הלך ובחן את הדברים מול יועמ"ש רשות שדות התעופה ושאל אותו 'אם אוותר על 4 דרגות האם אז אהיה כשיר להתמודד'. התשובה היתה 'כן' ברור ומוחלט והוא פעל בצורה הזאת. מדובר על ויתור כלכלי משמעותי של כשני מיליון ש"ח. בכל הקשור לפנסיה". בתגובה לכך, רמז השופט מלצר כי "אולי כדאי לו לחזור לתפקידו המקורי ולא לאבד את הכסף".

היועץ המשפטי של הליכוד, אבי הלוי, אמר: "אנו מבקשים מהשופט לאשר את מועמדותו של פנחס עידן. הוא הצהיר בטופס ההתמודדות שאין מניעה להגיש את מועמדתו למיטב ידיעתו. היום אנו מבינים בדיעבד שהוא הבין כפי שהבין בהסתמך על חוות דעת משפטית שקיבל לא על מעשה שהוא רקם עם פקיד בכיר ברשות שדות התעופה. באפילה אלא לאור היום. אין כאן פגם מוסרי אלא תכנון של מיש רוצה להתקדם במפלגה שמקיימת בחירות מקדימות לכנסת ולנטרל או לצמצם ככל האפשר את הסיכונים שלו".

יועמ"ש רשות שדות התעופה שהשתתף בדיון אמר: "שבוע לפני המועד עידן פנה אלי ושאל מה לעשות כדי להתמודד. נאמר לו שהוא ב-4 דרגות הגבוהות וצריך להתפטר. שאל אם יוכל לרדת בדרגות. הסברתי לו את ההשלכות. לי זה נראה הזוי שירד בדרגות. היה ברור לו שהוא צריך להתפטר או לרדת ב-4 דרגות. אני לא יודע איך בפועל נעשתה הורדת הדרגה של עידן".

בשלב זה, הורה השופט מלצר לזמן לדיון את מנכ"ל רשות שדות התעופה ובכירים ברשות ללשכתו כדי לברר בדיוק כיצד התבצע הליך הורדתו בדרגה של פנחס עידן על מנת שיוכל להתמודד בבחירות. השופט הורה להם להגיע ללשכתו עד השעה 15:30, אז נפתח שוב הדיון. יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, וסגנו, חגי זמיר, הגיעו למקום גם כן.

אני רוצה לדעת מה קרה בדיוק בפגישה אצל המנכל.
גנות: "אני לא זוכר בדיוק. בשישי לחודש אחה"צ נכנס היועץ המשפטי שלי ואמר 'יש בעיה. כדי להיבחר, לפנחס יש הנחיות לגבי רמת הדרגה שהוא יכול להיות בה. כתוב שמדרגה 24 עד 26 הוא לא יכול להיבחר. קראנו לפנחס, שם היה נוכח סמנכ"ל למנהל יועמ"ש וראש המטה. פנחס הודיע שכדי להיבחר הוא צריך לרדת בארבע דרגות מהנוכחית שלו. היועמ"ש התבקש לחוות דעתו מה המשמעויות - הפסד כספי. האם זה ניתן? אמר למיטב הבנתי כן. 
 
שאלנו אותו 'פנחס אתה מבין את המשמעויות של ירידה בדרגות, לרדת מ-30 ל-26? יש הפסד של הרבה מאוד אחוזים במשכורת'. אני רואה לעצמי חובה למשוך תשומת לבו. אמר לי 'שקלתי, אני מבין'. היועמ"ש אמר 'למיטב הבנתי יש אפשרות'.
 
דיברתם מה יהיה אם לא יבחר? 
"לא. אמרתי 'אנא בצע' ונגמר הדיון. אמרתי שראש ועד שמייצג 3000 עובדים לא יכול לעבוד יום יום בעבודה מבצעית. מצד שני הוא כעובד מדי שנה צריך לשבת על שורה של ראש אגף ברשות שדות התעופה". 
 
השופט מלצר. צילום: מרק ישראל סלם
השופט מלצר. צילום: מרק ישראל סלם

"קראתי לפנחס ואמרתי לו 'אתה עובד עשרות שנים. קח בחשבון שחס ושלום זה לא יתממש. אני לא יודע אם אפשר להחזיר אותו בדרגה'. אמר 'אני לוקח בחשבון'. לא החתמתי אותו אך זה הוסבר לו. בזה השיחה הסתיימה.

בהמשך: מועמדותם של בן ארי, בן גביר ורע"ם-בל"ד

בלשכת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר התקיים הדיון בעניינו של אלוף במיל' טל רוסו. השופט אמור להכריע היום האם רוסו, מספר 2 ברשימת העבודה לכנסת, עמד בתקופת הצינון הנדרשת ויוכל להתמודד בבחירות הקרובות. אתמול שלח היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת לפיה שרות המילואים של רוסו לא אמור להיחשב כשרות קבע ולכן אין מניעה שרוסו יתמודד בבחירות.

הדיון, שארך קרוב ל-45 דקות, התמקד בטענותיו של רוסו לפיהן הוא יכול להתמודד בבחירות הקרובות. עורך דין ויסמן פתח ואמר שההגבלות על הזכות לבחור ולהיבחר צריכה להיות מינימלית. פגיעה בזכות החוקתית הזאת צריכה להיעשות רק בתוקף חוק. השופט טען כי נעשו בדיקות הצלבה של כל המועמדים ועלה העניין של שרות הקבע של רוסו, לכן היה רצון לבדוק מה דינו.לאחר מכן ביקש השופט מלצן לדעת מדוע רוסו עשה שרות מילואים בתנאי קבע משום שלדבריו לפעמים הדין נגזר מהעובדות.

עו"ד הוסיף כי "מדובר בשרות מילואים לסירוגין כשרוב הזמן רוסו הוא אזרח. הוא היה במילואים בתנאי קבע יום פה יום שם כשרוב הזמן היה אזרח. הסיווג של מילואים בתנאי קבע משמעותו מי משלם את התשלום ואיך מחושב התשלום. מדובר בעניין שלישותי כספי ואין בו שום הבדל מבחינת המעמד. מילואים בתנאי קבע הם מילואים לכל דבר ועניין וההבדל היחידי הוא אופי התשלום. המונח מילואים בתנאי קבע הוא מונח מטעה. כי יש שוני מהותי בין תנאי המשרת בקבע לבין מי שמשרת מילואים בתנאי קבע.

"לכן ברור לחלוטין שהאלוף רוסו לא היה בקבע בתקופת המילואים. הוא לא חזר להיות איש קבע. מעולם לא חתם על התחייבות כזאת. הסיכום המפורט היה שיבצע את התפקיד במילואים. כך עולה גם ממכתב של הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט".

"היה לי קשה לעמוד מהצד בצוק איתן"

רוסו עצמו אמר בדיון: "בצוק איתן היתה מערכה ראשונה שלא השתתפי בה. היה לי קשה לעמוד מהצד. בסוף המבצע אמרתי לאיזנקוט 'קשה לי לעמוד מהצד אני יכול לתרום יותר'. תכננתי לתרום בתחום המטה הכללי יותר מאשר הובלה ויוזמה. תכננתי לעשות יום בחודש. אמרתי לו מה שתרצה. אחרי שבועיים בא אלי ואמר לי 'אני רוצה שתיקח את פיקוד העורף'. אני איש מילואים ולא חוזר לקבע. 

"מיום אחד בחופש זה הפך לבין שלושה ימים בשבוע. עשינו מעטפת שתאפשר את זה. גם מבחינת סמליות הייתי במדי ב' כל התקופה הזאת של שנתיים ורבע. העמידו לי רכב צבאי אבל לקחתי רכב פרטי. בעצם כל הפרוצדורה של מילואים בתנאי קבע היתה בגלל מגבלת חוק שרות מילואים פעיל".

"אחרי שנתיים ורבע בעצם אמרתי לרמטכ"ל שהמפקדה מתפקדת הכל טוב ויפה. אני לא רואה סיטואציה של מלחמה בשנתיים הקרובות. וקשה לי מאוד להיות רגל פה ורגל שם. השחרור היה במאי כי היה קשה לעשות חצי שבוע בצבא וחצי שבוע באזרחות. הרגשתי שהמפקדה יציבה והמטכ"ל יציב. זהו. נפרדנו כידידים". 

לאחר הדיון אמר רוסו לעיתונאים: "אני סמוך ובטוח לאפשר לי להתמודד לכנסת תתקבל בצורה חיובית. אין לי הרבה מה להגיד, שמעתם אותי בכל מיני מקומות. אני סמוך ובטוח שהוועדה תאפשר לי". 

 
היום ומחר ייערך בוועדת הבחירות המרכזית מרתון של דיונים בבקשות נוספות לפסילת מועמדים ורשימות המתמודדים בבחירות לכנסת. היום תדון הוועדה בעתירות של התנועה לאיכות השלטון, שהוגשו באמצעות עו"ד שחר בן מאיר ועו"ד ישי אזרד, לפסול את השתתפותו של ח"כ אלי בן דהן כמועמד ברשימת הליכוד מטעם רשימת הימין החדש.

מחר תדון הוועדה בבקשה לפסול את מועמדותם של מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר כנציגי עוצמה לישראל במסגרת רשימת איחוד מפלגות הימין – הבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית. את העתירות הגישו המרכז הרפורמי ליהדות מתקדמת, רשימת מרצ וח"כ סתיו שפיר (עבודה). 
 

בהמשך תדון הוועדה בבקשות של בן ארי ובן גביר ושל סיעת ישראל ביתנו לפסול את השתתפותו של ד"ר עופר כסיף, מועמד ברשימת חד"ש, ושל רשימת חד"ש ותע"ל, בראשות ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי. העתירה האחרונה שתידון תהיה של הליכוד וח"כ דוד ביטן וכן של בן ארי ובן גביר בדרישה למנוע את השתתפות רשימת רע"ם־בל"ד בבחירות.