לאחר מחאת השוויון שהוציאה בקיץ האחרון לרחובות 150 אלף ישראלים ושיאה בשביתה הלהט"בית הראשונה, 16 ארגוני הקהילה הלהט"בית הקימו בפעם הראשונה מטה מאבק פוליטי לקראת הבחירות לכנסת ה-21 שמטרתו לעודד את המצביעים הלהט"בים להצביע עבור מפלגות המחויבות לקדם שוויון זכויות לקהילתם בכל קואליציה ובכל קונסטלציה פוליטית. על פי הערכות מטה המאבק, הפוטנציאל האלקטורלי של הקהילה הלהט"בית בישראל עומד על לא פחות מכ-450 אלף בעלי ובעלות זכות הצבעה.



אוכלוסיית הגברים ההומואים, הנשים הלסביות, הטרנסג'נדרים והביסקסואלים בישראל ידעה עליות ומורדות רבים במהלך השנים מול המערכת הפוליטית אבל מי שמהווים לפחות 10% מהאלקטורט הם כבר מזמן לא עוד מיעוט נשכח. גם בעידן שבו ממשלות ישראל רק הולכות ונעשות שמרניות יותר, סקרי דעת קהל רבים מעידים בשנים האחרונות כי בציבור הרחב רואים בתמיכת פוליטיקאים במאבקי הקהילה הגאה לשיויון זכויות כסימן ליברלי רצוי לכל מפלגה לא דתית, גם למפלגות בימין השמרני.



ורק נתניהו לא בא



עד השבוע הבא ייפגשו ראשי ארגוני הלהט"ב עם כמעט כל ראשי המפלגות העיקריות המתמודדות במטרה לשמוע מקרוב את תכניותיהם ומחויבותם למען הקהילה ולקידום שוויון זכויות בחקיקה. עד כה נענו להזמנתם בני גנץ מכחול-לבן, אבי גבאי מהעבודה, ח"כ תמר זנדברג ממרצ, השר משה כחלון מכולנו, ח"כ אולי לוי-אבקסיס מגשר, ח"כ איימן עודה מחד"ש-תע"ל, ואפילו משה פייגלין מזהות והשרה איילת שקד מהימין החדש, שיחסיה עם הקהילה הגאה, ידעו יותר מתחים מאשר עדנה.



מי שלא נענו עד כה לקריאה הם רה"מ ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וראשי המפלגות הדתיות: איחוד מפלגות הימין, ש"ס, יהדות התורה ורע"ם-בל"ד. בנוסף למפגשים יקיים המטה עד יום הבוחר חוגי בית ושלל פעילויות שטח.



הפגישה הראשונה שהתקיימה השבוע עם יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין, כבר עוררה סערה בקרב חוגים רחבים של מובילי דעת קהל בקהילה הלהט"בית. בפגישה אמר פייגלין כי יתמוך בביטול סעיף המין בתעודת הזהות כחלק מהתמיכה במאבקם של טרנסג'נדרים, קווירים ופאנסקסואלים ומאג'נדה של מפלגתו המקדשת לכאורה את זכויות וחירויות הפרט.



מאידך הוא נמנע מלהבהיר שיתמוך באיסור בחוק על טיפולי 'המרה' ואף הבהיר כי כחלק מתפיסתו הדתית-שמרנית יתנגד לשיוויון בנישואים והורות ללהט"בים ואף להרחבת מעני הרווחה מטעם המדינה ללהט"בים בסיכון בהם צעירים שנזרקים לרחוב על ידי משפחותיהם.


מפגש של האגודה עם פייגלין. צילום: האגודה למען הלהט"בים


אחרי המפגש אמר שי ברמסון, סגן יו"ר מנהל "חברותא - הומואים דתיים": "לא שמענו מפייגלין מילים ברורות על שיוויון בפני החוק שהקהילה משוועת לו בתחומים רבים. שימוש ברטוריקה ליברלית, אינו ליברליות". אחרים שהשתתפו במפגש מזהירים: "פייגלין הוא זאב בעור של כבש. הוא מגייס מצביעים ליברלים ועובד עליהם בעיניים כשהוא עצמו מחזיק באג'נדה דתית ואולטרא-שמרנית לכל דבר המנוגדת ניגוד חריף לקמפיין הצבוע שהוא מנהל. צריך להיזהר מהצבעה לאנשים כאלה".



העבודה מאתגרת את מרצ ומה כולנו מסתירה?



"על הציבור להכיר את הצהרות המפלגות ביחס לקהילה. בפעם הראשונה אנחנו פונים לאלקטורט הלהט"בי ומעודדים אותם להצביע, ובדגש על מפלגות שמחויבות לשוויון זכויות לקהילה" אומרים באגודה למען הלהט"ב בישראל, "אנחנו בשנה משמעותית והיום הקהילה מבינה יותר מאי פעם שהיא כוח פוליטי, חצי מיליון איש זה כוח שיכול להכריע בחירות". בדקנו מי הן המפלגות המובילות בחיזור אחר הקול הגאה ובראש הרשימה שלוש המפלגות היחידות שבחרו להקדיש פרק נפרד לזכויות הקהילה הלהט"בית במצען: העבודה, כחול לבן ומרצ.



במטה הלהט"ב מוצאים כמעודדת את ההתייחסות הנרחבת יחסית של כחול לבן כמפלגת מרכז המתמודדת על השלטון. הגם שהתבטאויות בכיריה באשר לאפשרות הכמעט יחידה של הקמת ממשלה שאיננה ממשלת אחדות בראשותם היא בקואליציה עם המפלגות החרדיות, מתחייבת כחול-לבן בין היתר לצעדים שלא ברורה יכולתה לקדמם באין בסקרים כל אפשרות להקמת קואליצית רוב בכנסת שלה שותפות רק המפלגות הליברליות.



בין הצעדים המוזכרים במצעה: ברית זוגיות, חוק פונדקאות שיוויוני, חוק אימוץ שיאפשר לזוגות להט"בים לאמץ בישראל ובחו"ל וישווה את תנאי הרישום, החמרת ענישה על פשעי שנאה על רקע להט"בופובי, מניעת אלימות כלפי טרנסג'נדרים ופעילות למען טרנסג'נדיות במעגלי הזנות.



את הבכורה שהיתה שייכת למרצ באופן עקבי נטלה לראשונה במשותף במערכת הבחירות הנוכחית מפלגת העבודה. עקרונות "העבודה" כוללים חבילת חקיקה ובה 24 חוקים מפורטים שנועדו לקדם שוויון זכויות מלא לקהילה הלהט"בית בתחומי הפונדקאות, האימוץ, הורות משותפת ורישום הורים, ברית זוגיות והכרה בנישואים אזרחיים או החזר כספי לנישואים אזרחיים בחו"ל, איסור טיפולי 'המרה' בחוק, איסור אפליית טרנסג'דנדרים בעבודה, חינוך לשיויון בתכניות הלימודים, ענישת מינימום לפשעי שנאה, תיקון לחוק הירושה שיכיר בזוגיות להט"בית, שינוי סעיף המין בתעודת הזהות ועוד.



אבל מקומה המסורתי של מרצ כנושאת הדגל המרכזית למען הלהט"ב לא נפקד ובמצעה מקדישה המפלגה את הפרק הנרחב והמשמעותי ביותר לנושא כמו תקצוב פעילות ארגוני הקהילה הגאה, תמיכה כספית בהסדרי פונדקאות ואימוץ, התאמת שירותים לאוכלוסית הלהט"ב עבור הקהילה הטרנסג'נדרית, הלהט"ב במגזר הערבי והדתי-חרדי והלהט"ב במעגל הזנות, כינון נישואים אזרחיים בישראל ועוד.



לאורך מצע חד"ש-תע"ל מופיעות התייחסויות שונות לקהילה הלהט"בית ובין היתר: הפרדת דת ומדינה והכרה במשפחות חד מיניות, ביעור גזענות ואפליה על רקע נטייה מינית וחקיקה נגד הסתה הומופובית. במצע גשר מצוין כי תוצג תכנית למניעת אפליה וחיזוק עצמאותן של קבוצות מוחלשות ובהן להט"ב. מפלגות הימין החדש וזהות מתייחסות לקהילה בעקיפין בלבד: במצע הימין החדש מצוין כי בסוגיות דת ומדינה "תוקם וועדה שתפעל ברוח הסכמות גביזון-מדן" ובמצע זהות מתייחסים לביטול רישום הנישואין על ידי המדינה אבל הקהילה אינה מוזכרת במפורש בשני המצעים.



הקהילה אינה מוזכרת כלל גם במצע כולנו, וזאת חרף התמקדות המצע בהישגי המפלגה והעובדה שהמפלגה חתומה על הקצאת 11 מיליון שקלים לטובת הקהילה הלהט"בית במהלך הקדנציה האחרונה. השמטת ההישג (של ח"כ מרב בן ארי) ממצע המפלגה מעוררת תהיה.



במצע ישראל ביתנו התייחסות לנישואים אזרחיים לכלל תושבי המדינה היא ללא התייחסות לקהילה הלהט"בית כשבעבר נמנעה המפלגה בעקביות מהזדהות עם המאבק לשוויון של הקהילה. מפלגת הליכוד שוב לא פרסמה מצע לבחירות ולא נבחנו מצעי המפלגות הדתיות ובהן ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי-האיחוד הלאומי-עוצמה יהודית ובל"ד-רע"ם.



יו"ר האגודה למען הלהט"ב



חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב ויו"ר מטה הבחירות המשותף לארגוני הקהילה הלהט"בית, אמרה בתגובה: "מצעי המפלגות מאפשרים לנו ללמוד על תפיסות העולם הפוליטיות והתכניות האופרטיביות שיקדמו חברי הכנסת לעתיד. הבחירה להתייחס או לא להתייחס וכיצד להתייחס לסוגיות של שוויון לקהילה הלהט"בית מעידה על כוונת המפלגה לזכות לתמיכת חברות וחברי הקהילה בקלפי.
אנחנו רואות ורואים בעין יפה את ההתייחסות הנרחבת כפי שבאה לידי ביטוי במצעי חלק מהמפלגות ורואים בדאגה את התעלמותן של מפלגות אחרות מנגיעה בסוגיות הבוערות והנוגעות לחיי היומיום שלנו. צורמת במיוחד בחירתה של אחת המפלגות להשמיט מהמצע הישגים שאכן נזקפים לזכותה וצורמת בחירתה של אחת המפלגות הגדולות בישראל שלא לפרסם כלל מצע ותכנית עבודה. ראוי שחברות וחברי הקהילה יקראו את מצע המפלגה שעבורה החליטו להצביע בטרם מתגבשת החלטתם הסופית. 
ארבע השנים האחרונות היו רוויות באכזבות לצד הישגים. תקצוב היסטורי לקהילה לצד אפליה ממוסדת והפרת הבטחות שיטתית, הפגנות ענק ושיא של תמיכה ציבורית לצד הפלת חוקים וכניעה לגורמים שפועלים נגד הקהילה. אנחנו כמעט חצי מיליון אישה ואיש נטולי זכויות בסיסיות. 
המצב הזה לא יכול להימשך. נצביע הפעם רק למפלגות שמחויבות בכל מחיר ובכל תנאי לעגן בחקיקה את הזכויות שלנו. לא נסתפק בהבטחות ריקות, צילומים מחויכים, נאומים יפים באנגלית והתחמקויות בעברית. אנחנו כוח פוליטי ואלקטורלי ונוכיח זאת בקלפיות".