מפלגת זהות, בראשות משה פייגלין, מסתמנת בינתיים כהפתעת הבחירות ובסקרים השונים האחרונים עומדת על בין 4 ל-6 מנדטים. פייגלין, שהצהיר כי הוא מעוניין בתיק החינוך, מתכנן ליישם במערכת החינוך את "שיטת השוברים" שתחזיר לדבריו את האחריות לחינוך להורים. אומנם ראש הממשלה אמר כי אם הוא ירכיב את הממשלה הבאה, הוא ישאיר את תיק החינוך בליכוד, אך, במידה וזהות תהווה שובר שוויון, לא מן הנמנע שהוא יצטרך אותה ואולי התיק עוד יגיע למפלגה מעוררת המחלוקת.



במצע המפלגה יש התייחסות רק לשיטת השוברים כאמור ואין כל מידע לגבי תוכניות המפלגה בנושאים אחרים בחינוך. לפי השיטה, העובדת בכמה מדינות, ביניהן הולנד ופינלנד, הנחשבת למעצמה בחינוך, מי שאחראי לחינוך הוא ההורה ולא משרד החינוך ולכן עליו לקבוע את מסגרת הלימודים ואת התכנים שילמד הילד. מספר חמש במפלגה ומי שעומדת מאחורי הרצון בקידום השיטה היא עו"ד ליבי מולד. מולד מקדמת ליברליזציה של תחום החינוך באמצעות פתיחת אזורי רישום, החזרת האחריות להורים ושאיפה לתחרות בין בתי ספר פרטיים בשיטת השוברים.



מולד, ממובילות התנועה הליברלית החדשה תסביר על הנושא ב"כנס החירות 6" של התנועה הליברלית החדשה ומרכז איין ראנד שיתקיים היום (רביעי). בשיחה עם "מעריב" היא אומרת כי "שיטת השוברים היא מעבר למימון בכסף פר ילד, כך שתהיה קורלציה מושלמת בין המימון של ביה"ס למספר התלמידים שנרשמו אליו. היום בתי הספר הם מונופולים אזוריים קטנים וכדי לשבור אותו ולייצר תחרות בריאה בין בתי הספר, המנגנון שיאפשר את זה הוא חופש הבחירה להורים - לפתוח את אזורי הרישום ולאפשר להורים לבחור באיזה בי"ס הילד ילמד".



לדבריה, זה גם יסייע באוטונומיה למנהלים ולמורים, אוטונומיה שכמעט ולא קיימת כלל כיום. "מנהל מקבל בי"ס עם צוות מורים, הוא לא יכול להדיח אף מורה, יש סטגנציה טוטלית בכוח האדם, הרעיון הוא לתת לו אוטונומיה על צוות המורים וגם על התקציב שלו ע"י שכר דיפרנציאלי למורה. אנחנו נגד זה שהיום יש למורים שכר קבוע הנקבע עפ"י ותק". על השאלה מאיפה יגיע הכסף היא משיבה כי "יש כל כך הרבה כסף מבוזבז במערכת, צריך לצמצם את הגורמים שמעמיסים תקציבית ואדמיניסטרטיבית ולדאוג כי מרבית הכסף יגיע לבתי הספר".



בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה ומנהל מרכז איין ראנד, שיארח היום את מולד בכנס, מציין כי "שיטת השוברים מאפשרת להעביר מעט יותר מכובד המשקל לבחירות התלמידים וההורים ולהציע תגמול עבור הצטיינות לבתי ספר ומורים המעניקים ערך מוסף לתלמידים. לא מדובר על הפרטה כי אם על שדרוג והוספת רכיב של תגמול להצלחה ותחרות תוך הגדלת אפשרויות הבחירה של התלמידים. בתקופה זאת שבה מערכת החינוך אינה מצליחה להיחלץ מן הבינוניות למרות תקציבי העתק המורעפים עליה ראוי להעניק בחינה רצינית לשיטת השוברים".