ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה את הרעיון להקים ממשלת אחדות עם מפלגת כחול לבן. לישיבה לא הגיעו השרים איילת שקד ונפתלי בנט, שמפלגתם, הימין החדש, לא עברה את אחוז החסימה ותישאר מחוץ לכנסת הבאה. השופט לשעבר אליהו מצא התראיין היום (ראשון) ב"כאן ב'", הסביר כי ראש ההמשלה יכול לכהן כל עוד הוא לא הורשע בפסק דין חלוט והתייחס למפלה של שרת המשפטים איילת שקד.



"לא התבטאתי עד עכשיו כי לא רציתי שתהיה התבטאות פוליטית. העם אמר את דברו במישור הכללי. העם העניק אמון לממשלתו של בנימין נתניהו, לסיעה שלו, לכנסת. על פי החוק ראש ממשלה יכול לכהן עד שהוא מורשע בפסק דין חלוט, בערכאה הסופית האחרונה. אז הוא מודח, אבל כל זמן שהוא לא מודח, הוא יכול לעשות זאת פורמלית".



"בג"ץ חייב את יצחק רבין לפטר את השר אריה דרעי ואת סגן השר רפאל פנחסי אם הם לא יתפטרו בעצמם, כי הם הועמדו לדין", אמר מצא. "מאז השתרש פה ששר לא יכול להמשיך לכהן אם יש נגדו כתב אישום חמור. אם הוא לא מתפטר, ראש הממשלה חייב לפטר אותו. זאת שאלה קשה מאוד, מה יעשה בג"ץ אם תוגשנה אליו עתירות מהסוג הזה. נשאלת השאלה האם ראש הממשלה לא צריך לפטר את עצמו מכל תפקידי השרים שהוא מחזיק בהם. כראש ממשלה הוא מוגן כנראה". 



השופט לשעבר המשיך ואמר כי "כאזרח אני אומר שזה לא רצוי. זה לא טוב לאקלים הציבורי שאת המדינה מנהיג אדם שיש מעליו עננה של חשדות חמורים. לא יכולה להיות עבירה חמורה יותר מעבירת שוחד".



הציבור טוען שתופרים לו תיק.


"העם החליט שיש דברים יותר חשובים מניקיון כפיים. העיתונות הבינלאומית תמהה ומשתוממת איך ולמה. העם כנראה מקבל וחושש שמי שיבוא במקומו לא יהיה מסוגל לדבר עם טראמפ ופוטין, או להחליפו. זאת תפיסה לא נכונה. ראש הממשלה לא מעוניין בקידום ההליך שלו. אם הוא נקי כפיים, הוא היה צריך לזרז את ההליך".



על השהיית התהליך על ידי עורכי דינו של נתניהו, שלא הגיעו לקחת את החומר עדיין, לטענתם, בגלל שלא קיבלו תשלום עד עכשיו, אמר מצא, כי "אני מכיר סנגור במשפט פלילי, היה לי ניסיון של עשרות שנים איתם. סנגורים כאלה כמהים לקבל את חומר החקירה כמה שיותר מהר, שיהיה להם זמן ללמוד אותו. הם רוצים את החומר כמה שיותר מהר. הם רוצים שיחזיקו את החומר בהקפאה עמוקה".



על שרת המשפטים איילת שקד: "העם הדיח את שקד, אבל כרגע האג'נדה שלה פשטה את הרגל, כי העם לא קנה אותה. העם רוצה שלטון ימין וליכוד, אבל גם שלטון חוק. הקמפיינים שלה עם הבושם שמפיץ צחנה של פשיזם, לא היו לעניין וזה גם הרתיע את העם. יש קול גדול בעם שלא רוצה שלטון יחיד, לא רוצה שלטון של רוב פשיסטי, אז העם לא קיבל את האג'נדה שלה".



"היו התבטאויות קשות מאוד. ניסו לפגוע במעמדו של שלטון החוק. שמעתי ח"כית חדשה שנבחרה, שקוראים לה מאי גולן, שאמרה שהמטרה העיקרית שלה זה כדי להחזיר את השלטון לנבחרים, כי המדינה הזאת מנוהלת על ידי שופטים", אמר השופט לשעבר. "אני חושב שזו בורות. המדינה הזאת לא מנוהלת על ידי שופטים. היא אמרה שהיא רוצה פסקת התגברות ועוד דברים. להגיד 'השופטים השתלטו, דיקטטורה של שופטים'. הדבר הזה מביך מאוד".



על בג"ץ: "יריב לוין לא הסתיר את הביקורת הקשה שיש לו על בית המשפט העליון, בעיקר על בג"ץ. הוא אמר את זה במילים רבות מספור. הוא היה קצת מנטור של איילת שקד. הוא שילח חיצים מורעלים בהזדמנויות שונות, עם אותה תפיסה מעוותת. השופטים השתלטו על המערכת, כאשר יש לנו בית משפט גבוה שהוא מהמאופקים שיש. אם הכנסת הייתה מכבדת את עצמה כמו שבג"ץ מכבד אותה, מצבנו היה הרבה יותר טוב. יש תופעת כיפופי ידיים לא בריאה, וצריך לנצל את התקופה כדי להבין שכדי להקים מדינה דמוקרטית, צריך שלטון חוק".



בעניין האידאולוגיה הכהניסטית אמר השופט לשעבר, כי "כהניסטיות זאת תופעה פסולה בכל קנה מידה. לא מתקבל על הדעת שהכהניסטים ממשיכים. צריך לסלק את התופעה מנוף החיים שלנו".



באשר לסוגיית פסילת המועמדים אמר מצא כי "לפי דעתי היא צריכה להיעשות לא בידי פוליטיקאים, אלא ע"י בית המשפט, עם פורום של שופטים ואנשי אקדמיה, לא עם אנשים שמועמדים בעצמם לכנסת. לפוליטיקאים יש אינטרסים. מה זה חשוב אם הוא אמר שהוא שונה מכל מיני אנשים. לא צריך להביא אותם לכנסת. צריך לשמור על הדמות המוסרית של המדינה".